ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر هفته هابل: صدوقچه گنج کیهانی

این تصویر پرستاره در واقع خوشه ستاره‌ای کروی ترزان 9 (Terzan 9) در صورت فلکی قوس (Sagittarius) است که در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری وجود دارد. تصویر این هفته هابل با دوربین میدان باز ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۰۰

این تصویر پرستاره در واقع خوشه ستاره‌ای کروی ترزان 9 (Terzan 9) در صورت فلکی قوس (Sagittarius) است که در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری وجود دارد. تصویر این هفته هابل با دوربین میدان باز سوم (Wide Field Camera 3) و دوربین پیشرفته برای کاوش‌ها (Advanced Camera for Surveys) ثبت شده است.

خوشه‌های ستاره‌ای کروی اجتماعی از ده‌ها هزار تا میلیون‌ها ستاره هستند که در کنار هم در سیستمی پایدار وجود دارند. این تصویر که تلسکوپ فضایی هابل آن را ثبت کرده است، نمایی از قلب خوشه‌های کروی را نشان می‌دهد که گاهی اوقات چگالی زیادی از ستاره‌ها در آن وجود دارد. در این تصویر ستاره‌ها در زمینه تاریک آسمان شب به گونه‌ای پخش شده‌اند که گنجینه‌ای پر از جواهر و طلا را یادآور می‌شود.

خوشه‌های ستاره‌ای در برآمدگی کهکشان

این تصویر بخشی از پروژه هابل برای کاوش خوشه‌های ستاره‌ای است که در نزدیکی مرکز کهکشان قرار دارد. ناحیه مرکزی کهکشان ما مملو از تجمع نزدیکی از ستاره‌ها است که به نام برآمدگی کهکشان (Galactic Bulge) در بین منجمان شناخته می‌شود.

علاوه بر اینکه در این ناحیه تراکم ستاره‌ها بالاست، غبارهای بین‌ستاره‌ای زیادی نیز در آن جمع شده که نور این ستاره‌ها را جذب می‌کند و کار رصد و مطالعه ستاره‌های برآمدگی کهکشان را سخت کرده است. اما از آنجایی که طول موج مرئی می‌تواند از این غبارها عبور کند، منجمان ابزارهایی برای هابل ساختند تا بتواند این طول موج را دریافت کند و چنین ستاره‌هایی را به ما نشان دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی