ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اینتل
تکنولوژی

افشای اولین جزئیات از لیتوگرافی اینتل 4؛ 20 درصد سرعت بالاتر بدون افزایش مصرف انرژی

در گزارش‌های جدیدی گفته شده که لیتوگرافی اینتل 4 با مصرف انرژی یکسان نسبت به فرایند فعلی 7، می‌تواند بیش از 20 درصد سرعت بالاتری داشته باشد. اگر چنین ادعایی درست باشد، می‌توان انتظار داشت ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

در گزارش‌های جدیدی گفته شده که لیتوگرافی اینتل 4 با مصرف انرژی یکسان نسبت به فرایند فعلی 7، می‌تواند بیش از 20 درصد سرعت بالاتری داشته باشد. اگر چنین ادعایی درست باشد، می‌توان انتظار داشت که فرکانس پردازنده‌های پرچمدار در آینده به 6 گیگاهرتز برسد.

یکی از کاربران توییتر اخیرا چند اسلاید از کنفرانس آینده اینتل‌ در IEEE VLSI Symposium 2022 را فاش کرد که البته توییت او چند ساعت بعد حذف شد. طبق گزارش‌هایی که منتشر شده، این اسلایدها جزئیات لیتوگرافی جدید اینتل 4 را نشان می‌دهند و همچنین تصویری از یک پردازنده معرفی نشده با نام Meteor Lake-P در آن‌ها وجود دارد.

اینتل

برتری‌های لیتوگرافی اینتل 4 نسبت به نسل قبل

اینتل ادعا می‌کند که این فناوری می‌تواند در مقایسه با فرآیند اینتل 7 مورد استفاده در پردازنده‌های فعلی Alder Lake، تا دو برابر عملکرد و کارایی بهتر را ارائه کند. گره جدید همچنین با فناوری‌های بسته‌بندی EMIB و Foveros این شرکت سازگاری دارد و از لیتوگرافی EUV استفاده می‌کند.

مهم‌تر از همه اینکه اینتل‌ قصد دارد گره جدیدش، حداقل 20 درصد سرعت کلاک بالاتر با مصرف انرژی مشابه اینتل‌ 7 داشته باشد، که با این وجود، پردازنده‌های دسکتاپ پرچمدار در آینده می‌توانند از حداکثر سرعت 6 گیگاهرتز بهره‌مند شوند.

تصویر زیر برخی از بهبودهای مقیاس‌بندی اینتل‌ 4 را نسبت به اینتل 7 خلاصه می‌کند:

اینتل

فرآیند اینتل‌ 4 در نیمه دوم سال 2022 آماده تولید خواهد شد. همچنین گفته می‌شود که این گره برای ساخت چیپلت‌ها (Chiplet) که در سرورهای مراکز داده استفاده می‌شود نیز کاربرد خواهد داشت.

همانطور که در نقشه راه پردازنده‌های اینتل‌ تا سال 2025 گفته شده بود، این شرکت انتظار دارد تا پردازنده‌های نسل چهاردهم Meteor Lake خود را اواخر سال 2023 عرضه کند. نسل سیزدهم با نام Raptor Lake نیز در سال جاری معرفی خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی