ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گوبکلی تپه
علمی

باستان‌شناسان اسرار جدیدی درباره قدیمی‌ترین تمدن بشری کشف کردند

باستان‌شناسان در تپه‌ای آفتابی در جنوب شرق ترکیه قدیمی‌ترین پناهگاه مذهبی شناخته‌ شده در جهان را پیدا کرده‌اند. پناهگاهی که درباره چگونگی ساخته شدنش سوال‌های زیادی وجود دارد و محققان کم‌کم دارند به اسرار آن ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۰۰

باستان‌شناسان در تپه‌ای آفتابی در جنوب شرق ترکیه قدیمی‌ترین پناهگاه مذهبی شناخته‌ شده در جهان را پیدا کرده‌اند. پناهگاهی که درباره چگونگی ساخته شدنش سوال‌های زیادی وجود دارد و محققان کم‌کم دارند به اسرار آن پی می‌برند.

به گزارش فرانس 24، گروهی از پژوهشگران در حال کندوکاو در این منطقه هستند که به جرأت به عنوان مهم‌ترین سایت باستان‌شناسی زمین شناخته می‌شود. ظاهرا گروهی از انسان‌ها حدود 7000 سال قبل از استون‌هنج یا اولین اهرام مصر در این مکان گرد آمده بودند تا معبدی برای نیایش بسازند.

گوبکلی تپه

باستان‌شناسان باور دارند که تاریخ سکونتگاه‌های بشری حدود 12 هزار سال پیش در این تپه‌ها در نزدیکی مرز سوریه که با نام «گوبکلی تپه» شناخته می‌شود، شروع شد. در آن زمان گروه‌هایی از انسان‌های شکارچی-گردآورنده نزد یکدیگر آمدند تا این سایت‌های تاریخی را بسازند.

گوبکلی تپه می‌تواند بخشی از یک چشم‌انداز مقدس وسیع‌تر باشد. یعنی احتمالا تپه‌های دیگری در نزدیکی این سایت وجود دارد که ممکن است عمر بیشتری داشته باشند. البته «شان لارنس»، استادیار تاریخ دانشگاه ویرجینیای غربی می‌گوید نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که تمدن بشر در چه سالی شروع شده است، اما قدیمی‌ترین یادبود مصر یعنی هرم جوزر حدود 2700 سال قبل از میلاد، یعنی هفت هزار سال بعد از گوبکلی تپه ساخته شده است.

گوبکلی تپه

لارنس می‌گوید: «این مقطع تاریخی پایان دوران شکارچی-گردآورنده در عصر حجر و آغاز جوامع سکونت‌گاهی بوده است. [منتها] هنوز اسرار زیادی درباره این سایت از جمله درباره چگونگی ساماندهی کارگران و کاربردهای خود این بنا وجود دارد.»

قدیمی‌ترین تمدن بشری در ترکیه

در ابتدا تصور می‌شد که این تپه صرفا ماهیت تشریفاتی داشته باشد. اما «لی کلیر» از موسسه باستان‌شناسی آلمان می‌گوید حالا شواهد خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد خانه‌هایی شبیه آن‌چه قبلا در شمال سوریه پیدا شده بود، این‌جا هم وجود داشته است.

گردشگران در گوبکلی تپه

اقلامی که از گوبکلی تپه پیدا شده، در موزه‌ای در نزدیک‌ترین شهر به این سایت در «شانلی‌اورفه» به نمایش گذاشته است. «آیدین اصلان»، مدیر سازمان فرهنگ و گردشگری شانلی‌اورفه می‌گوید: «این اکتشافات سفری به قلب تمدن، به نقطه صفر در زمان است. گوبکلی تپه اطلاعات جذابی را درباره دوران ماقبل تاریخ ارائه می‌کند و به همین دلیل یک میراث فرهنگی عمومی محسوب می‌شود.»

«نوری ارسوی»، وزیر فرهنگ ترکیه پارسال گفته بود که اکتشافات بیشتر در این منطقه ادامه پیدا خواهد کرد و این کشور قرار است «کاراهان تپه» در 35 کیلومتری گوبکلی تپه را هم بررسی کند. گفته می‌شود که قدمت این بنا ممکن است قدیمی‌تر باشد. این بناها حالا سالانه گردشگران زیادی را روانه شهرهای اطراف آن می‌کنند و به منبعی برای درآمدزایی شهروندان محلی تبدیل شده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • مهدی عرب
    مهدی عرب | ۴ تیر ۱۴۰۱

    یادتون نره تمامه اططلاعاتی که در رسانه ها گفته میشه توسط واتیکان کنترل میشه تا جهان رو تحت سلطه خودشون در بیارن و من شمارو نادان نگهدارن - تاریخ اهرام به صدها هزار سال بیش برمیگرده و ساخته ادم قضاییهاست به همراه سشایر اهرم دیگه در بولیوی یا امریکای مرکزی مثل ماچابی چو - تاریخ سومر باستان مطالعه کنین و ببینید که چه چیزهایی به من شما نگفتن - هرچی شنیدی دروغ بوده و باید از نو یاد بگیری - بر طبق کاتیب گلی سومریها بشر موش ازمایشگاهی گونه های مقتدر قضای هستش که خودشون رو خدا جا زدن و...

  • مەهابات کوردستان
    مەهابات کوردستان | ۲۵ خرداد ۱۴۰۱

    گوبلی نامی تحریف شده است و نام اصلی ان تپە گریناوک است کە اسمی کاملا کوردی می باشد، این منطقه هیچ گاه تورکی نبوده است و حکومت تورکیه جهت ادامه استعمار و اشغال کوردستان قصد تحریف نام این مکان باستانی کوردستان و در نتیجه مستند سازی خود را دارد.

    • AMIR
      AMIR | ۲۵ خرداد ۱۴۰۱

      من به شخصه تعصب بی‌جا نسبت به قومیتم ندارم ولی کاملا با حرفاتون موافقم. حکومت فاشیست ترکیه دهه‌هاست در پی ژنوساید و پاک‌سازی قومیست و تقریبا تمام تاریخ رو تحریف کرده و دارن از نو می‌نویسند.

      • کمان کماندار
        کمان کماندار | ۲۵ خرداد ۱۴۰۱

        امیر ، خیلی مشخصه اصلا تعصب قومیت نداری تو خودت کوردی

    • ائلیار کرال
      ائلیار کرال | ۲۵ خرداد ۱۴۰۱

      این توهمات پوچ را که از فرط بی هویتی به معبد انسانهای نخستین متوسل می شوید رها کنید. کردها نیز مانند بسیاری از اقوامی که در دوره زمانی بس متأخر در فلات ایران سکنا گزیدند به این منطقه آمدند. پس تاریخ دیرینه شناسی را تحریف نکنید!

      • haashmo
        haashmo | ۳ تیر ۱۴۰۱

        شما هویت داری؟ ترک ها که هویت دارن چرا هیچ پوشش یا کفش یا ساز موسیقی و یا آیین باستانی ندارن؟قشنگ معلومه کی بی هویت هستش.

      • haashmo
        haashmo | ۳ تیر ۱۴۰۱

        درضمن این جایی که سایت باستانی هست میان عراق و سوریه هست و زمانی هم همش مال ایران بوده.شما دنبال هویت هستی برو مغولستان دنبال هویتت باش 😂

    • کمان کماندار
      کمان کماندار | ۲۵ خرداد ۱۴۰۱

      اولا شما خودتان اسم مهاباد رو تحریف کردی و مه ها بات نوشتی ، اینو هم در یاد داشته باش که اسم اصلی مهاباد هم سویوغ بلاغ میباشد

    • محمد عبدالله پور
      محمد عبدالله پور | ۲۵ خرداد ۱۴۰۱

      اینجا چندتا سوء‌تفاهم پیش اومد
      کاربر مه‌هابات ادعا نکرد که این معبد متعلق به کوردها و توسط اجداد آنها ساخته شده، بلکه میگوید این منطقه، متعلق به کوردستان است و از جمله آثار باستانی محسوب میشود همانند چغازنبیل که متعلق به دوره عیلامیان و ماقبل آریایی هاست اما از جمله اثار باستانی متعلق به ایران محسوب میشود.
      درواقع تاحدودی با کاربر الیار موافقم که این سایت باستانی ارتباطی با کردها ندارد اما کامنت ایشان جایی دچار مشکل میشود که فراموش کرد یک کفش کلاش کردی از تمام تاریخ متوحشانه مغولان قدمت بیشتری دارد.
      یادتان نرود که حکومت فاشیستی ترکیه برای تاریخ‌سازی و دورشدن هویت اصلی و متوحش مغولی خود، پس مشخص شدن اهمیت تاریخی این‌ منطقه اسم این‌نواحی رو به اسامی ترکی تغییر داد.

    • mahmod@gmail.com mahmod@gmail.com
      mahmod@gmail.com mahmod@gmail.com | ۱۲ تیر ۱۴۰۱

      دوست عزیز اون زمان که این آثار باستانی گوبکلی تپه داشت شکل میگرفت اجداد کردها داشتن تو هند گاو پرستی میکردن .... کردها نهایت نهایت 400 سال تو منطقه ایران و سوریه حضور دارند و از 100 سال پیش در برخی مناطق ایران نفوذ بیشتری داشتن ولی راس گفتی اون شهر شاید اسمش گوبکی تپه نبوده ولی مسلم نام کردی هم نداشته و کسی چه میداند اسم قبلیش ترکی بوده یا رومی یا سومری .... البته برای درک واقعیت مهاجرت کردها بد نیست به سه مهاجرت عظیم در طی قرن اخیر کردها به منطقه ایران رو اشاره کنم

مطالب پیشنهادی