ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

یخچال‌های جنوبگان با بالاترین سرعت طی 5500 سال گذشته در حال آب شدن هستند

طبق مطالعات جدیدی که انجام شده است، امروزه می‌بینیم که دو یخچال اصلی جنوبگان یا آنتارکتیکا با سرعت بیشتری در 5500 سال گذشته در حال ذوب شدن هستند. گروه تحقیقاتی دانشکاه مین (University of Maine) ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۲:۴۵

طبق مطالعات جدیدی که انجام شده است، امروزه می‌بینیم که دو یخچال اصلی جنوبگان یا آنتارکتیکا با سرعت بیشتری در 5500 سال گذشته در حال ذوب شدن هستند. گروه تحقیقاتی دانشکاه مین (University of Maine) با مطالعه «کاهش» سطح آب در این منطقه متوجه ذوب شدن سریع این یخچال‌ها شدند.

این پژوهشگران کربن‌های رادیواکتیو لایه‌های دریایی این ناحیه را مطالعه و استخوان پنگوئن‌های منطقه‌ای را بررسی کردند که روزی ساحل این دو یخچال بود. این دو یخچال که «توویتز» (Thwaites) و «پاین آیلند» (Pine Island) نام دارند، با سرعتی ذوب می‌شوند که این گروه تحقیقاتی احتمال می‌دهند در چند صد سال آینده سطح دریا‌ها و اقیانوس‌های زمین تا 3.4 متر افزایش پیدا کند.

وضعیت قرمز برای آنتارکتیکا

آن‌ها تخمین می‌زنند که حدود 5500 سال پیش فرایند ذوب شدن آهسته این یخچال‌ها باعث شده است تا سطح آب آنتارکتیکا (قطب جنوب) به نسبت کاهش پیدا کند. زمانی که یخچال‌های قطبی بزرگ هستند و روی کف اقیانوس سوار می‌شوند، زمین زیر خود را به سمت پایین فشار می‌دهند. اما زمانی که یخچال ذوب و روی سطح آب شناور شود، کف اقیانوس به حالت عادی خود بازمی‌گردد و سطح آب آن ناحیه کاهش پیدا می‌کند؛ درست مثل زمانی که فنری در یک لیوان آب فشرده است و وقتی که رها می‌شود، سطح آب پایین می‌رود.

به همین ترتیب، زمانی که این دو یخچال ذوب شدند و به سمت بالا حرکت کردند، ساحل‌های جدیدی در زیر آن‌ها برای اقیانوس مجاورشان ایجاد شد. بنابراین، این گروه تحقیقاتی با اندازه‌گیری سن این لایه‌ها و استخوان‌هایی که در هر لایه پیدا کردند، توانستند نرخ بالا آمدن زمین و آب شدن یخچال‌ها را محاسبه کنند.

با این که نرخ ذوب شدن یخچال‌ها در این 5500 سال گذشته آرام و پایدار مانده بود، حالا می‌بینیم که با پنج عاملی که با گرمایش جهانی ایجاد شده‌اند، افزایش یافته است. چنین اتفاقی برای سیاره‌ای که هر لحظه در حال گرم شدن است، می‌تواند فاجعه بیافریند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی