ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

باستان‌شناسان پس از سال‌ها تلاش بالاخره وارد اتاق مرموزی در زیر یک معبد باستانی شدند

باستان‌شناسان در گذشته موفق شده بودند تا یک اتاق بسیار قدیمی را در منطقه باستان‌شناسی چاوین هانتر از کشور پرو کشف کنند و اکنون پس از سال‌ها تلاش موفق شده‌اند تا برای اولین بار از ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۰۰

باستان‌شناسان در گذشته موفق شده بودند تا یک اتاق بسیار قدیمی را در منطقه باستان‌شناسی چاوین هانتر از کشور پرو کشف کنند و اکنون پس از سال‌ها تلاش موفق شده‌اند تا برای اولین بار از این اتاق باستانی بازدید کنند.

باستان‌شناسان در سال 2012 موفق شده بودند تا مجرای باریکی را در زیر سایت باستا‌ن‌شناسی چاوین هانتر (Chavín de Huántar) پرو کشف کنند که به یک اتاق کوچک در عمق هشت متری زیر یکی از ساختمان‌های معابد محل منتهی می‌شود.

باستا‌ن شناسی
میدانی دایره‌ای در Chavin de Huantar که زمانی محل تجمع تشریفاتی و همچنین یک روستا بوده است

با این حال، تا سال 2019 فرصتی برای بررسی آن پیدا نکردند. اولین بررسی‌های این اتاق که اکنون با نام گالری کندور (Condor Gallery) شناخته می‌شود، در سال 2019 از طریق یک دوربین رباتیک انجام شده بود که طی آن ویدیویی از اتاق و شیء در مرکز آن به صورت کاملا تیره و تار به نمایش گذاشته شد.

سپس در اوایل این ماه، «جان ریک»، باستان‌شناس دانشگاه استنفورد و همچنین مدیر برنامه تحقیقات و حفاظت باستان‌شناسی این منطقه موفق شد تا از دهانه بسیار باریک آن عبور کند و خود را به اتاقی با عرض 1.5 متری و طول 2 متری برساند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، در مرکز اتاق یک کاسه سنگی حکاکی شده با وزن 18 کیلوگرم وجود داشته که قبلا به صورت تار توسط دوربین رباتیک نیز دیده شده بود. طراحی این کاسه (که در زیر قابل مشاهده است)، همراه با معماری اتاق که شبیه هیچ نقطه دیگری در Chavín de Huántar نبوده، نشان می‌دهد که این اتاق احتمالا از تمام سازه‌های منطقه، قدیمی‌تر است.

ریک به نشریه پرویی El Comercio توضیح می‌دهد:

«من قدمت آن [اتاق] را 3000 سال می‌دانم، اما ممکن است حتی بسیار قدیمی‌تر باشد.»

باستا‌ن شناسی
وزن این کاسه سنگی حکاکی شده با 25 سانتی متر ارتفاع، 18 کیلوگرم است

ریک که قصد دارد به جای ارسال نمونه به آزمایشگاه، بررسی‌های این اتاق را خودش انجام دهد، توضیح می‌دهد که مواد رادیوکربن مربوط به تاریخ‌یابی می‌توان پاسخ دقیق‌تری را ارائه کنند، اما این فرآیند می‌تواند حدود شش ماه طول بکشد.

منطقه باستان شناسی چاوین هانتر

هرچند امرزه معابد، کانال‌ها و میدان‌های سایت باستان‌شناسی چاوین هانتر عمدتا مخروبه هستند، اما این مکان زمانی مهد تمدن چاوین بوده است. یکی از تمدن‌های باستانی آمریکایی جنوبی که قدمت آن‌ها به قبل از امپراتوری اینکا و حدود سال‌های 900 تا 200 پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد.

حتی پس از اینکه تمدن چاوین قدرت خود را از دست داد، اعضای گروه اواراز (Huaraz) از سنگ‌های این معابد باستانی برای ساخت دهکده‌ای استفاده کردند و به طور کلی مردمانی تا دهه 1940 در Chavín de Huántar زندگی می‌کردند. بنابراین اسرار بسیار زیادی از انسان‌هایی وجود دارد که طی هزاران سال در آن زندگی کرده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • مهدی عرب
    مهدی عرب | ۴ تیر ۱۴۰۱

    خنده داره که باور کنیم که بعد از وارد شدن به اتاق یه راست اطلاعات رو به رساتنه تزریق کنن - در واقع تا زمانی که واتیکان تایید نکنه هرگز برون دهی ندارن - قدمت تمدن امریکای جنوبی هم به بالای دویست هزار سال بر میکرده و معادل اهرام ثلاثه هستش که همه این اهرام ها و معابد و زیگوراتهایی که سراسر جهان بخش شده اند مثل قطعات بازل به هم مربوط هستند و کاربرد ماورایی دارن نه گردشگری یا دفن یه شخص نامحترم و ..

مطالب پیشنهادی