ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کریپتوکارنسی

بیل گیتس: نظریه «احمق بزرگتر» کاملا درباره بازار NFTها صادق است

بیل گیتس می‌گوید معامله در بازار NFT‌ ها 100 درصد با «نظریه احمق‌تر از من» یا «احمق بزرگتر» منطبق است. بر اساس این نظریه شخصی کالا یا محصولی را با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی‌اش ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

بیل گیتس می‌گوید معامله در بازار NFT‌ ها 100 درصد با «نظریه احمق‌تر از من» یا «احمق بزرگتر» منطبق است. بر اساس این نظریه شخصی کالا یا محصولی را با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی‌اش خریداری می‌کند و امیدوار است فردی احمق‌تر پیدا شود و آن را با قیمت بالاتری از وی خریداری کند.

در نظریه احمق بزرگتر (Greater fool theory) قیمت آن کالا یا محصول به قدری بالا می‌رود که سرانجام ناگهان خرید و فروش متوقف می‌شود و حباب قیمت آن کالا در بازار می‌ترکد. در چنین شرایطی قیمت آن محصول یا خدمات سقوط می‌کند و به رقمی نزدیک به ارزش واقعی خود نزدیک می‌شود.

در این نظریه قیمت کالا و خدمات براساس ارزش ذاتی آنها تعیین نمی‌شود. بلکه باورها و انتظارات غیرمنطقی بازار قیمت را تعیین می‌کند. خریدار با خودش می‌گوید در آینده فردی احمق‌تر پیدا می‌شود و آن کالا را با قیمت بالاتر خریداری می‌کند و او می‌تواند کالای مربوطه را به فردی احمق‌تر از خودش بفروشد و همیشه احمق بزرگتری در بازار برای خرید وجود دارد.

نظریه احمق بزرگ‌تر و بازار NFT

بیل گیتس می‌گوید NFT‌ها برمبنای همین تئوری در بازار کریپتو معامله می‌شوند و برخی افراد همین روال را مبنای کسب درآمد خود قرار داده‌اند. وی پیشتر نیز گفته بود ترجیح می‌دهد روی دارایی‌های ملموس با خروجی‌های مشخص سرمایه‌گذاری کند و تولید محصولات کارخانه‌ای را به سرمایه‌گذاری روی چنین بازارهایی ترجیح می‌دهد.

این اولین باری نیست که بیل گیتس در مورد بازار ارزهای دیجیتال اظهارنظر می‌کند. وی پیشتر و در فوریه 2021 نیز در مورد خطرات احتمالی سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو ابراز نگرانی کرده بود. وی معتقد است بازار رمزارزها بسیار بی‌ثبات است و توصیه کرده بود که افراد عادی در سرمایه‌گذاری جانب احتیاط را رعایت کنند.

در بازار رمزارزها، قیمت NFT‌ها نیز به شدت کاهش یافته است. برخی از بزرگترین پروژه‌ها مانند Bored Ape Yacht Club که بیل گیتس در مصاحبه خود به آن اشاره کرده بود ارزش خود را تقریبا در حدود ۵۰ درصد از دست داده‌اند و حالا بیل گیتس می‌گوید افرادی که هنوز NFT‌ خریداری می‌کنند نظریه احمق بزرگتر را باور دارند و مطمئن هستند که فرد احمق‌تری پیدا می‌شود و NFT را با قیمت بالاتری از آنها خریداری می‌کند. ولی معلوم نیست این بار چنین فرد احمقی پیدا شود یا در نهایت حباب بازار بترکد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • مهرداد مهرداد
    مهرداد مهرداد | ۲۹ خرداد ۱۴۰۱

    جناب گیتس کبیر بالاخره ویروس شناس؟ زمین شناس؟ سرمایه دار؟ مدیر؟ برنامه نویس؟ بازی ساز؟ چیه؟ آخرش نفهمیدیم، راجع به همه چیز نظر میده!

  • Amirrrr Fg
    Amirrrr Fg | ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

    دیگه ببینم احمق هایی که قبلاً میگفتن بیل گیتس و وران بافت خودشون خریدن و الکی دارن میگن و بیت کوین ارزش خیلی بالایی داره بیان الان اظهار نظر کنن
    متاسفانه افرادی که عرضه ندارن میان رو اینا سرمایه گذاری میکنن و تعصب هم میگیرن روشون

مطالب پیشنهادی