ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

افزایش امنیت فایرفاکس
تکنولوژی

فایرفاکس با قابلیت «حفاظت کامل کوکی‌ها»، امنیت کاربران را افزایش می‌دهد

مرورگر فایرفاکس که توانسته در زمینه محافظت از حریم خصوصی کاربران نام معتبری برای خود دست و پا کند، قرار است در این زمینه با بکارگیری ویژگی «حفاظت کامل کوکی‌ها» به صورت پیش فرض، ایمن‌تر ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

مرورگر فایرفاکس که توانسته در زمینه محافظت از حریم خصوصی کاربران نام معتبری برای خود دست و پا کند، قرار است در این زمینه با بکارگیری ویژگی «حفاظت کامل کوکی‌ها» به صورت پیش فرض، ایمن‌تر از همیشه شود.

قابلیت امنیتی مرورگر فایرفاکس

این ویژگی با هدف محافظت مضاعف در برابر رهگیری آنلاین توسعه داده شده و قابلیت‌ سایت‌ها در دسترسی به کوکی‌ها را محدود می‌کند. بنابر اعلام موزیلا، با این ویژگی دسترسی به هرگونه کوکی ایجاد شده در مرورگر کاربر توسط سایت‌ها مسدود می‌شود و همچنین کوکی ایجاد شده توسط یک سایت یا سرویس از سوی سایت‌های دیگر قابل خواندن نیست.

به عبارت دیگر و با استناد به پست بلاگی موزیلا، هرگاه یک سایت یا سایر خدمات آنلاین یک کوکی را در مرورگر شما ذخیره می‌کنند مانند این است که یک کوکی در ظرف شما قرار می‌دهند، نکته اما اینجاست که با به کارگیری ویژگی مذکور ظرف و محتویات داخلش تنها متعلق به همان سایت است و سایت‌های دیگر حق بازدید محتویات این ظرف را نخواهند داشت.

افزایش امنیت فایرفاکس

 گفتنی است که این ویژگی جدید بخشی از استراتژی ادامه‌دار موزیلا جهت امنیت هرچه بیشتر مرورگر فایرفاکس است، موردی که گوگل آن را هیچوقت در مرورگر کروم مانند فایرفاکس مورد توجه قرار نداد. البته که گوگل هم در پی چنین اقداماتی هست اما انجام آن فعلا تا سال 2023 به تعویق افتاده است.

با این حال ویژگی مذکور به راحتی می‌تواند از خرید و فروش یا دست به دست شدن ناخواسته اطلاعات مربوط به گشت و گذار آنلاین کاربران جلوگیری کند. «مارشال اروین»، یکی از مسئولان امنیتی ارشد موزیلا نیز در همین راستا اعلام کرده قصد آنها این بوده که افسار اطلاعات کاربران را به دستان خودشان بسپارند و قابلیت تدافعی بیشتری برای آنها فراهم کنند.

افزایش امنیت فایرفاکس

وی در ادامه خاطر نشان می‌کند امروزه کاربران اینترنت در چرخه باطلی گیر افتاده‌اند و داده‌های آنها بدون اطلاع‌شان جمع‌آوری و سپس از همان داده‌ها جهت دستکاری افکارشان استفاده می‌شود و این چرخه ناپسند را می‌توان به کمک ویژگی جدید فایرفاکس از میان برد.

در پایان لازم به ذکر است که ویژگی مذکور هم اکنون در جدید‌ترین نسخه دسکتاپ و همچنین نسخه اندرویدی امنیت محور «فوکوس» مرورگر فایرفاکس موجود است، با این حال به گفته مارشال اروین، پیاده‌سازی آن در iOS به علت قوانین موجود در اپل استور و مرورگر سافاری امکان‌پذیر نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی