ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اخترشناسان شواهدی از قوی‌ترین تپ اختر در کهکشان‌های دور پیدا کردند

اخترشناسان با تجزیه و تحلیل داده‌های تلسکوپ «آرایه بسیار بزرگ» یا «VLA Sky Survey» که به اختصار «VLASS» نامیده می‌شود، موفق به کشف یکی از جوان‌ترین ستاره‌های نوترونی - یک تپ اختر - شناخته شدند. ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

اخترشناسان با تجزیه و تحلیل داده‌های تلسکوپ «آرایه بسیار بزرگ» یا «VLA Sky Survey» که به اختصار «VLASS» نامیده می‌شود، موفق به کشف یکی از جوان‌ترین ستاره‌های نوترونی - یک تپ اختر - شناخته شدند. این تپ اختر که احتمالا 14 سال عمر دارد، با نام «VT 1137-0337» شناخته می‌شود و در یک کهکشان کوتوله در فاصله 395 میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته است.

دانشمندان پیش از این در سال 1998 نیز این ناحیه را رصد کرده بودند، اما موفق به مشاهده آن نشدند. اما در تصویری که VLASS در ژانویه 2018 منتشر کرد، این تپ اختر ظاهر شد. اخترشناسان در مشاهدات بعدی VLASS در سال‌های 2019، 2020 و 2021 نیز موفق به رصد آن شدند.

تپ اختر

تصاویر VLA نشان می‌دهد که تابش رادیویی درخشانی که این جرم کیهانی انجام می‌دهد، اخیرا از پشت یک پوسته متراکم از بقایای انفجار برانواختر بیرون آمده است.

تپ اختر یا ستاره تپنده یک ستاره نوترونی است که به صورت متناوب امواج الکترومغناطیسی از خود گسیل می‌کند. ستاره نوترونی نیز درحقیقت بقایای فوق متراکم یک ستاره پر جرم است که به عنوان یک ابرنواختر منفجر شده و به زندگی خود پایان داده است.

«دیلون دانگ» اخترشناس در رصدخانه ملی رادیویی «NRAO» گفت: « آنچه ما رصد کردیم، به احتمال زیاد یک سحابی باد تپ اختری است. این سحابی زمانی تشکیل می‌شود که میدان مغناطیسی قدرتمند یک ستاره نوترونی که به سرعت درحال چرخش است، به ذرات باردار سرعتی در حدود سرعت نور می‌دهد.»

«گرگ هالینان» اخترفیزیکدان و استاد دانشگاه «Caltech» در این‌باره می‌گوید: «براساس ویژگی‌های آن، می‌توانیم حدس بزنیم این تپ اختر بسیار جوان است - احتمالا 14 سال سن دارد.» او افزود: « با علم به اینکه این رقم بسیار تقریبی است، تنها می‌دانیم سن آن از 60 تا 80 سال بیشتر نیست.»

دونگ و هالینان در پروژه‌ای که در سال 2017 برای بررسی کل آسمان قابل مشاهده به کمک VLA تعریف شده بود، موفق به کشف این تپ اختر شدند. VLA در یک دوره هفت ساله می‌تواند سه بار اسکن کامل از آسمان انجام دهد و در این بین به یافتن اجسام گذرا در آسمان - همانند تپ اخترها - بپردازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی