ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات نخودی
علمی

این ربات بندانگشتی اوریگامی دارو را به نقاط مختلف بدن می‌رساند [تماشا کنید]

محققان موفق به ساخت نوعی ربات نخودی کوچک - به اندازه یک نخود - شده‌اند که می‌تواند بغلتد، بچرخد و بپرد. این ربات دوزیست بوده و می‌تواند از خشکی وارد حوضچه‌های آب شود - و ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

محققان موفق به ساخت نوعی ربات نخودی کوچک - به اندازه یک نخود - شده‌اند که می‌تواند بغلتد، بچرخد و بپرد. این ربات دوزیست بوده و می‌تواند از خشکی وارد حوضچه‌های آب شود - و بلعکس. این ربات از نانوذرات فلزی و پلاستیک نرم ساخته شده است تا به اندازه کافی نرم باشد و از آسیب به بافت ارگان‌های مختلف جلوگیری کند.

توانایی این ربات در عبور از موانع فیزیکی ناشی از طراحی آن به کمک اصول اوریگامی است. در طراحی این ربات از الگوی «کرسلینگ» - یک الگوی چین خورده که تصویر آن را در زیر می‌بینید - و یک آهنربا در قسمت بالایی آن استفاده شده است. این بافت چین خورده به دور قسمت میانی ربات پیچیده شده است تا آن را شبیه به یک استوانه برآمده و کمی له شده کند.

الگوی کرسلینگ در طراحی ربات نخودی

این ربات به علت داشتن حرکات متنوع در حین حرکت و حتی در حین حمل مورد توجه قرار گرفته است. این ربات نخودی همچنین توانایی منحصر به فردی در عبور از موانع دارد. الگوی خاص و انعطاف‌پذیری این ربات نخودی به آن اجازه می‌دهد تا در محیط پیچیده درون بدن حرکت کند و دارو را به نقاط مختلف منتقل کند.

در قسمت پایین ربات نخودی یک سوراخ کوچک وجود دارد که می‌توان دارو را درون ربات قرار داد - ربات درحقیقت یک فضای توخالی است. یک آهنربا در انتهای دیگر این امکان را فراهم می‌کند که ربات از راه دور و به صورت بی‌سیم کنترل شود. ژائو می‌گوید: « می‌توان از MRI برای ردیابی مکان ربات در بدن استفاده کرد.»

برآمدگی‌ها به این ربات شکل پروانه‌ای می‌دهند که به حرکت آن درون مایع کمک می‌کند.

«رنه ژائو» استادیار دانشگاه «استنفورد» و مهندس مکانیک در مقاله‌ای که در روز سه‌شنبه در «Nature Communications» به چاپ رسید، در توصیف این ربات می‌گوید: «ما می‌خواستیم ببینیم آیا می‌توانیم از ویژگی‌های هندسی الگوهای تاشوی اوریگامی برای ایجاد ساختار یک ربات کوچک استفاده کنیم یا خیر.»

شکل خاص ربات این اجازه را می‌دهد که با اعمال میدان مغناطیسی دوار، ربات حرکت چرخشی داشته باشد و درنتیجه درون مایع حرکت کند. اگر مانعی بر سر راه ربات قرار بگیرد، اپراتور با افزایش شدت میدان مغناطیسی، سرعت حرکت ربات نخودی را افزایش می‌دهد تا بتواند از مانع عبور کند.

هنگامی که ربات به مقصد خود می‌رسد، اپراتور می‌تواند چرخش را متوقف کند. در این صورت مکش ناشی از چرخش ربات ناچیز می‌شود و بدین ترتیب ربات هرچیزی که درون فضای خالی خود داشت، تخلیه می‌کند.

این فرآیند می‌تواند در تحویل داروهای مایع یا جامد به نقاط خاصی از بدن مورد استفاده قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی