ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تناسب اندام در کودکی
علمی

مطالعه جدید: تناسب اندام در کودکی با زوال عقل در میانسالی ارتباط دارد

مطالعه جدیدی روی 1200 نفر از سال 1985 تاکنون و به مدت بیش از 30 سال انجام شده، رابطه میان تناسب اندام (نسبت دور کمر به باسن) و چاقی در دوران کودکی با مسائل رفتار ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

مطالعه جدیدی روی 1200 نفر از سال 1985 تاکنون و به مدت بیش از 30 سال انجام شده، رابطه میان تناسب اندام (نسبت دور کمر به باسن) و چاقی در دوران کودکی با مسائل رفتار شناختی - ادراکی - در میانسالی را بررسی می‌کند. این افراد در سال 1985 کودکانی در بازه سنی 7 تا 15 سال بودند. این مطالعه نشان داد تناسب اندام و توانایی فیزیکی بالا در دوران کودکی به منجر به ارتقای سطح ادراک انسان در سنین بالا و میانسالی می‌شود و می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

نکته مهم این است که این مطالعه تحت تاثیر تحصیلات یا وضعیت اجتماعی-اقتصادی در دوران کودکی و یا همچنین مصرف سیگار یا الکل در میانسالی قرار نمی‌گیرد. این شرکت کنندگان بین سال‌های 2017 تا 2019 (که درحدود 39 تا 50 سال سن داشتند - به طور میانگین 44 سال) از نظر عملکرد شناختی با استفاده از یک سری آزمون‌های کامپیوتری مورد بررسی قرار گرفتند.

این مطالعه تحت نظر دکتر «جیمی تایت» و دانشیار «میشل کالیسایا» از مرکز «Peninsula Health» و دانشگاه «موناش» در استرالیا انجام شد و نتایج آن در مجله «Science and Medicine in Sport» به چاپ رسید.

تناسب اندام در کودکی

در این مطالعه مشخص شد کودکانی که به دلیل ورزش و فعالیت بالا، آمادگی جسمانی مناسبی دارند (قلبی-تنفسی، قدرت عضلانی و استقامت عضلانی) در آینده پاسخ بهتری به مسائل رفتار شناختی می‌دهند.

این مطالعه، در نوع خود اولین مطالعه‌ای است که به بررسی ارتباط میان تناسب اندام در دوران کودکی و مسائل رفتار شناختی در میانسالی می‌پردازد. سطوح بالای فعالیت در دوران کودکی در برابر زوال عقل در سنین بالا از ما محافظت می‌کند

از آنجا که کاهش عملکرد شناختی می‌تواند از اوایل میانسالی شروع شده و به مرور زمان افزایش یابد، تایت گفت: «شناسایی عوامل تاثیر گذار بر امور رفتار شناختی از سنین کم، می‌تواند به پیشگیری از زوال عقل و کاهش درک انسان در سنین بالا کمک کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حمید
    حمید | ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

    حالا اگه من ورزش دوست داشتم روزی بیستا خبر میومد که ورزش فلان مشکل و بهمان بیماری رو میاره......

مطالب پیشنهادی