ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پیشرفته‌ترین ناو هواپیمابر چین معرفی شد [تماشا کنید]

چین در بخش نظامی پیشرفت‌های چشمگیری در سال‌های اخیر داشته و حالا در بحبوحه تنش‌ها با ایالات متحده، این کشور سومین ناو هواپیمابر خود به نام «فوجیان» (Fujian) را معرفی کرد و به آب انداخت. ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

چین در بخش نظامی پیشرفت‌های چشمگیری در سال‌های اخیر داشته و حالا در بحبوحه تنش‌ها با ایالات متحده، این کشور سومین ناو هواپیمابر خود به نام «فوجیان» (Fujian) را معرفی کرد و به آب انداخت. این ناو که بطور کامل درون چین طراحی و ساخته شده، پیشرفته‌ترین ناو هواپیمابر این کشور به حساب می‌آید.

در هفته‌های اخیر تنش‌ها میان چین و ایالات متحده آمریکا بر سر تایوان افزایش پیدا کرده و ظاهرا چین برای قدرتنمایی، با برگزاری یک مراسم ویژه جدیدترین ناو خود را به آب انداخته است.

پیشرفته‌ترین ناو هواپیمابر چین

این ناو در کارخانه کشتی‌سازی «جیانگ نان» شانگهای ساخته شده و همانطور که گفتیم، فوجیان از نظر فنی پیشرفته‌ترین ناو چین تا به امروز محسوب می‌شود. همچنین برای اولین بار یک ناو هواپیمابر بطور کامل درون چین طراحی و ساخته شده که قدم مهمی در صنعت نظامی چین به حساب می‌آید.

با وجود معرفی این ناو در یک مراسم و همچنین به آب انداختن نمادین، هنوز چندین سال تا رسیدن این کشتی به ظرفیت عملیاتی فاصله داریم و حتی وزیر دفاع چین نگفته این ناو چه زمانی شروع به خدمت‌رسانی می‌کند.

در این ناو از سیستم پرتاب الکترومغناطیسی استفاده شده که پیشرفته‌تر از سیستم مورد استفاده در دو ناو هواپیمابر قبلی چین به نام‌های «شاندونگ» (Shandong) و «لیائونینگ» (Liaoning) است. در حقیقت با سیستم مشابه ناوهای هواپیمابر آمریکا روبه‌رو هستیم که امکان پرتاب سریع‌تر انواع مختلف جنگنده را برای چین فراهم می‌کند. همچنین این جنگنده‌ها می‌توانند جنگ‌افزارهای بیشتری هم نسبت به دو ناو قبلی داشته باشند.

بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که چین برای نامگذاری ناوهای خود از نام استان‌هایش استفاده کرده و این سه ناو نام استان‌های چین را یدک می‌کشند. لیائونینگ در سال 2012 و شاندونگ در سال 2019 عملیاتی شدند.

در دنیا آمریکا با داشتن 11 ناو هواپیمابر، بالاتر از هر کشور دیگری قرار گرفته و پس از آن چین و بریتانیا با دو ناو قرار دارند. البته احتمالا چین به مرور زمان تعداد ناوهای خود را افزایش می‌دهد تا در صورت بروز هرگونه درگیری نظامی، قادر به دفاع کامل از خود باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی