ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جلوگیری از بخار عینک
علمی

چگونه از بخار کردن عینک جلوگیری کنیم؟

افرادی که از عینک استفاده می‌کنند، برخی مواقع با یک مشکل آزاردهنده روبه‌رو می‌شوند: بخار کردن عینک. اما چگونه می‌توان از بخار عینک جلوگیری کرد؟ بخار کردن عینک در هنگام استفاده از ماسک، برداشتن درب ...

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

افرادی که از عینک استفاده می‌کنند، برخی مواقع با یک مشکل آزاردهنده روبه‌رو می‌شوند: بخار کردن عینک. اما چگونه می‌توان از بخار عینک جلوگیری کرد؟

بخار کردن عینک در هنگام استفاده از ماسک، برداشتن درب قابلمه یا درب فر دارای غذای در حال پخت یا غذای داغ و نزدیک کردن سر به آن‌ها و عینک زدن در حمام یا استخر، می‌تواند باعث یک مشکل آزاردهنده شود.

در دوران اوج شیوع کرونا، ماسک‌ زدن برای افرادی که از عینک استفاده می‌کنند، دردسرهای خودش را داشت. این افراد در بیشتر مواقعی که در حال صحبت بودند، نفس‌نفس می‌زدند یا وارد محیط سرد یا مرطوب می‌شدند، بی‌اختیار ماسک خود را پایین می‌آوردند و یا آن را برمی‌داشتند. به همین دلیل درصورتی‌که در دائما در محیطی عمومی و پر رفت‌وآمد حضور داشتند، خطر ابتلای آن‌ها به ویروس افزایش می‌یافت.

اگر شما هم با مشکل بخار کردن عینک دست‌وپنجه نرم می‌کنید، می‌توانید با چند روش ساده تا حدود زیادی از بخار گرفتن عینک جلوگیری کنید و این مشکل را به حداقل برسانید. در ادامه قصد داریم بهترین روش‌های جلوگیری از بخار عینک را بیان کنیم. البته، اجازه دهید قبل از آشنایی با روش‌های جلوگیری از بخار کردن عینک، اول ببینیم دلیل این موضوع چیست؟

دلیل بخار کردن عینک چیست؟

دلیل بخار کردن عینک ساده است. زمانی که حرارت و رطوبت با یکدیگر ترکیب شوند و با شیشه، پلاستیک و فلز سرد تماس پیدا کنند، بخار تشکیل می‌شود (به این فرایند در علم فیزیک میعان گفته می‌شود). به همین دلیل زمانی که در زمستان در محیط سرد دهان خود را با شال می‌پوشانید یا در ساختمانی سرد درب قابلمه یا فر دارای غذای داغ را باز می‌کنید و سرتان را به غذا نزدیک می‌کنید، عینک بخار می‌گیرد.

علت ایجاد بخار روی شیشه عینک در هنگام استفاده از ماسک نیز همین موضوع است. زمانی که ماسک می‌زنید، حرارت ناشی از تنفس شما به دلیل وجود ماسک روی دهان به اطراف پخش نمی‌شود و به اطراف به سمت بالا حرکت می‌کند و باعث می‌شود شیشه عینک بخار بگیرد.

روش‌های جلوگیری از بخار عینک

روش‌های متفاوتی برای جلوگیری از این مشکل وجود دارند که برخی از آن‌ها ساده هستند و انجام آن تقریباً هیچ وقتی از شما نمی‌گیرند.

نزدیک کردن ماسک به صورت

سعی کنید تا جای ممکن ماسک را به دماغ و گونه‌های خود نزدیک کنید و به آن‌ها بچسبانید. برخی از ماسک‌های طبی دارای نوار فلزی هستند که با استفاده از آن می‌توانید ماسک را به دماغ و گونه‌های خود تقریبا بچسبانید. ماسک‌های جراحی برای افرادی که از عینک استفاده می‌کنند، کاملاً مناسب هستند و با نزدیک شدن به صورت، مانع بخار کردن عینک می‌شوند؛ اما حتماً لازم نیست از ماسک‌های جراحی استفاده کنید.

شما می‌توانید یک نوار کشی به بالای ماسک بدوزید و با استفاده از آن ماسک را تا جای ممکن به‌صورت خود بچسبانید یا بالای ماسک را گره بزنید تا ماسک به‌ صورت بچسبد. حتی می‌توانید برای اینکه ماسک تا جای ممکن به دماغ بچسبد، از گیره دماغ هم استفاده کنید. زمانی که ماسک تا جای ممکن به دماغ نزدیک شود، حرارت تنفس شما به سمت بالا حرکت نمی‌کند.

در ضمن اگر روی صورت خود عینک دارید، توصیه می‌کنیم حتما ماسکی را تهیه کنید که اندازه آن مناسب شما صورت شما باشد. ماسک‌ها با سایزبندی‌های متفاوتی تولید می‌شوند. 

دوختن نواری باریک در بالای ماسک

دوختن نوار به ماسک

اگر نواری یک سانتی‌متری در بالای ماسک بدوزید و ماسک را طوری روی صورت‌تان قرار دهید که نوار از روی پل دماغ (برجستگی استخوانی دماغ) و گونه‌ها عبور کند، حرارت نفس به سمت بالا نمی‌رود و محبوس می‌شود.

نوار مورد استفاده برای انجام این کار می‌تواند هر نوع نواری باشد، اما باید کمی قابلیت چسبندگی داشته باشد تا به‌صورت کاملاً نزدیک شود و مانع از بالا رفتن حرارت نفس شود. قبل از دوختن نوار روی ماسک مطمئن شوید که نوار حساسیتی برای پوست صورت شما ایجاد نمی‌کند، باعث خارش صورت نمی‌شود و جای آن هم روی صورت باقی نمی‌ماند.

بالا کشیدن ماسک

بالا کشیدن ماسک

اگر ماسک را کمی به سمت بالا بکشید، به راحتی می توانید از بخار کردن عینک جلوگیری کنید. در ضمن سعی کنید ماسک در زیر عینک قرار بگیرد، نه مقابل آن تا وزن عینک باعث می‌شود ماسک به‌صورت بچسبد و انتقال جریان هوا از پشت ماسک به سمت بالا متوقف شود. چنانچه عینک روی ماسک درست قرار نمی‌گیرد، به عینک‌فروشی مراجعه کنید و از فروشنده بخواهید عینک را با دستگاه کمی تنظیم کند.

استفاده از دستمال عینک ضد بخار یا اسپری عینک بخار

دستمال و اسپری ضد بخار عینک

دستمال‌ها و اسپری‌های عینک ضد بخار می‌توانند تا حدود زیادی به جلوگیری از بخار عینک کمک کنند؛ البته دستمال‌ها و اسپری‌های باکیفیت دارای این خاصیت، قیمت بالایی دارند. در حال حاضر قیمت دستمال عینک ضد بخار بین 225 تا 350 هزار تومان و قیمت اسپری ضد بخار در حدود 30 تا 40 هزار تومان است.

البته باید متذکر شویم که برخی از انواع این دستمال‌ها و اسپری‌ها برای جلوگیری از ایجاد بخار روی عینک‌های دارای پوشش‌های خاص، مثل پوشش‌های آنتی رفلکس، پوشش‌های ضد اثر انگشت یا پوشش‌های ضدلک، به‌خوبی عمل نمی‌کنند؛ بنابراین اگر شیشه عینک شما دارای چنین پوشش‌هایی است، در هنگام خرید این دستمال‌ها و اسپری‌ها دقت کنید و اطلاعات مندرج روی بسته‌بندی آن‌ها را بخوانید.

لازم به ذکر است که شیشه‌های ضد بخار عینک نیز در بازار موجود هستند؛ البته این شیشه‌ها چندان در برابر بخار مقاوم نیستند و اعلام ویژگی ضد بخار برای آن‌ها بیشتر یک ترفند تبلیغاتی برای افزایش فروش آن‌هاست!

شستن عینک با آب و صابون

شستن عینک

برخی از روش‌های خانگی و ارزان‌قیمت مثل شستن عینک با کمی آب و صابون یا شامپو نیز تا حدودی از بخار کردن شیشه آن جلوگیری می‌کنند (پس از شستن عینک کمی منتظر بمانید تا عینک با هوا خودبه‌خود خشک شود).

این ترفند برای جلوگیری از بخار کردن عینک شنا در استخر نیز می‌تواند مؤثر باشد؛ زیرا پس از شستن عینک با صابون یا شامپو، این مواد یک لایه روی شیشه عینک ایجاد کرده و مانند مواد فعال سطحی عمل می‌کنند و به این صورت مانع بخار کردن عینک می‌شوند.

حتی شستن عینک با مواد مشابهی مثل خمیر ریش، شامپوی بچه یا خمیردندان یا حتی سرکه نیز می‌تواند باعث ایجاد لایه‌ای مقاوم در برابر بخار روی شیشه آن شود؛ البته استفاده از این مواد برای شستن عینک را به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنیم؛ زیرا چنین موادی دارای مواد پاک‌کننده قوی هستند و ممکن است تماس آن‌ها با عینک باعث از بین رفتن پوشش‌های مختلف ایجاد شده روی شیشه شود. حتی ممکن است استفاده از این مواد منجر به ایجاد خط و خش روی شیشه عینک و غیرقابل استفاده شدن آن نیز شود.

سوالات متداول در رابطه با بخار کردن عینک

دلیل بخار کردن شیشه عینک در هنگام استفاده از ماسک چیست؟

زمانی که ماسک می‌زنید، حرارت ناشی از تنفس شما به دلیل وجود ماسک روی دهان به اطراف پخش نمی‌شود و به اطراف به سمت بالا حرکت می‌کند و پس از تماس با شیشه باعث می‌شود شیشه عینک به دلیل سرد بودن بخار بگیرد.

روش‌های جلوگیری از بخار عینک در هنگام استفاده از ماسک چیست؟

چسباندن ماسک به‌صورت تا جای ممکن و قرار دادن آن در زیر عینک، دوختن یک نوار بالای ماسک و استفاده از دستمال یا اسپری ضد بخار عینک، بهترین روش‌های جلوگیری از بخار عینک در هنگام استفاده از ماسک هستند.

آیا شستن عینک با آب و صابون یا شامپو مانع بخار کردن آن می‌شود؟

این مواد با ایجاد یک لایه مقاوم در برابر بخار روی شیشه عینک، از بخار کردن آن جلوگیری می‌کنند؛ اما درصورتی‌که عینک را با مواد پاک‌کننده قوی پاک کنید، ممکن است پوشش‌های ایجادشده روی شیشه‌های آن از بین بروند و خط و خش نیز روی آن‌ها ایجاد شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی