ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

گزارش عملکرد سالانه نصر کشور: از رشد 66درصدی درآمد عملیاتی تا افزایش 6 درصدی اعضا

نصر کشور گزارش عملکرد یکساله خود را منتشر ساخته که طبق آن، درآمد عملیاتی‌شان 66 درصد رشد داشته است. همچنین تعداد اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با 6 درصد رشد به بیش از 20 ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

نصر کشور گزارش عملکرد یکساله خود را منتشر ساخته که طبق آن، درآمد عملیاتی‌شان 66 درصد رشد داشته است. همچنین تعداد اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با 6 درصد رشد به بیش از 20 هزار عضور رسیده است.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تنها نهاد قانونی بخش خصوصی صنعت فناوری اطلاعات در کشور است که با 17 سال قدمت، جایگاهی تثبیت شده در نظام حقوقی و اقتصادی کشور به دست آورده است. هدف از فعالیت این سازمان، نظم‌بخشی و ساماندهی فعالیت‌های تجاری رایانه‌ای مجاز، تنظیم‌گری مناسبات بخش خصوصی و دولت و همچنین مشارکت در ساماندهی امور تجاری رایانه‌ای است.

این سازمان به تازگی گزارش عملکرد اولین سال شورای مرکزی ششم را که از اواخر 1399 تا اواخر 1400 را شامل می‌شود، منتشر ساخته است. شورای مرکزی ششم نصر کشور، جلسات خود در سال اول را از اسفند 1399 آغاز و تا آذر 1400 با برگزاری 10 جلسه، نیازها و مطالبات بخش خصوصی این حوزه را بررسی کرد. همچنین تصمیماتی برای پیشبرد اهداف و برنامه‌کلان سازمان در این جلسات اتخاذ کرد.

طبق این گزارش، با گذشت یک سال از آغاز به کار ششمین دوره شورای مرکزی نصر کشور، تعداد کل اعضای این سازمان حدود 6 درصد افزایش یافته و به بیش از 20هزار عضو رسیده است. البته تنها 28 درصد آن‌ها فعال هستند.

در حالی که طی این مدت شرکت‌های عضو نصر کشور 6.6 درصد و مشاوران و اشخاص حقیقی 10.4 درصد رشد داشته‌اند، تعداد فروشگاه‌های عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور حدود 9.5 درصد کاهش را تجربه کرده است.

استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان نیز به ترتیب بیشترین اعضا را در مقایسه با 31 استان کشور دارند.

سه میلیارد تومان درآمد عملیاتی

طبق گزارش عملکرد مالی نصر کشور، درآمد عملیاتی یک ساله آن‌ها منتهی به آذر 1400 حدود 3 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده است که 66 درصد نسبت به مدت مشابه قبل رشد داشته است.

صورت های مالی نصر کشور

مازاد خالص سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در سال 1400 حدود 282 میلیون تومان گزارش شده است. این در حالی است که آن‌ها در مدت مشابه سال قبل، 500 میلیون تومان کسری خالص داشته‌اند و این رشد مازاد قابل توجه است.

دارایی‌های ثابت مشهود سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز 176 میلیون تومان و دارایی‌های نامشهود آن حدود 207 میلیون تومان برآورد شده است.

از آنجایی که اجزای تشکیل دهنده صورت سود و زیان جامع محدود به مازاد خالص سال است، صورت سود و زیان جامع ارائه نشده است.

نگاهی به دستاوردهای تفاهم‌نامه‌های همکاری نصر کشور

در بخش دیگری از این گزارش به تفاهم‌نامه‌های نصر کشور با سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی اشاره شده است.

امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه با شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات، سازمان فناوری اطلاعات و نصر کشور در سال 1401 یکی از اقدامات نصر کشور است. موضوع آن نیز همکاری در راستای ساماندهی مراکز داده عمومی و اختصاصی، شبکه‌های توزیع محتوا و ارائه دهندگان خدمات ابری در شبکه ملی اطلاعات بود.

میدان‌داری بخش خصوصی در توسعه شبکه ملی اطلاعات، نقش‌آفرینی برجسته در حوزه مدیریت مراکز داده و جلب مشارکت دولت برای حمایت مالی از فعلان بخش خصوصی صنعت فاوا از جمله دستاوردهایی است که برای این تفاهم‌نامه برشمرده شده است.

تفاهم نامه سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور

تفاهم با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با هدف توانمندسازی و افزایش مهارت نیروی انسانی شاغل در بخش فناوری اطلاعات و افزایش بهره‌وری در حوزه‌های مرتبط از دیگر اقدامات نصر کشور در سال 1400 بود.

از دستاوردهای این تفاهم‌نامه می‌توان به پرچم‌داری سازمان در حوزه آموزش مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، به روزرسانی درس‌نامه‌های قدیمی و ناکارآمد حوزه فاوا و ایجاد تحول در کشور با شناسایی جدیدترین مشاغل این حوزه و آموزش آن به جوانان اشاره کرد.

نصر کشور همچنین در سال ابتدایی دوره ششم خود، در راستای حمایت از تولیدکنندگان نرم‌افزار گام برداشته و تفاهم‌نامه‌ای را با پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات امضا کرد. تقویت جایگاه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، مرجعیت سازمان برای انتخاب 10 محصول برتر از میان تولیدات متعدد صنعت نرم‌افزار و استفاده از توان تخصصی و ظرفیت بالقوه بخش خصوصی کشور برای تولید، ارتقا و صادرات محتوای دیجیتال و خدمات ابری از جمله دستاوردهای این تفاهم بود.

تفاهم با پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف تقویت رویکرد علمی و پژوهشی با طراحی پروژه‌های مشترک، تفاهم با سازمان فضایی ایران برای توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی فاوا در این عرصه ، تفاهم با شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته با هدف تامین مالی پروژه‌های بخش خصوصی از جمله دیگر اقدامات موثر این سازمان در سال ابتدایی جدیدترین دوره خود است.

عملکرد کمیسیون‌های نصر کشور

بخش دیگر گزارش عملکرد سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به کمیسیون‌ها و کارگروه این سازمان اختصاص دارد.
بر این اساس، کمیسیون رمزارز و بلاکچین نصر کشور طی یک سال گذشته تمرکز خود را روی به رسمیت شناخته شدن این صنعت و تسریع روند تصویب آن قرار داده بود. از جمله نتایج فعالیت‌های این کمیسیون می‌توان به شناسایی و جذب اعضای فعال در این صنعت، ارائه مستندات و دفاعیات به تمامی دستگاه‌های کشوری و همکاری با بانک مرکزی جهت تدوین چارچوب فعالیت‌های سکوهای تبادل رمزارز اشاره کرد.

کارگروه خدمات ارزی نصر کشور در سال‌های 1399 و 1400 در مجموع 14 جلسه را برگزار کرده است که طی این دوسال روی هم رفته 78 درخواست ارزی به ارزش مجموعا 4 میلیون و 600هزار یورو را تایید کرده است.

گزارش نصر کشور

از این تعداد تنها 23 درخواست موفق به دریافت ارز شده‌اند که 73 درصد ارزش ارز درخواستی را شامل می‌شود.

کمیسیون شبکه و مراکز داده اهدافی همچون ارائه مدل مفهومی و روندهای عملیاتی نظام ممیزی و رتبه‌بندی مراکز داده، برنامه‌ریزی برای بررسی و ارزیابی مستندات این نظام و همکاری با کمیسیون‌های استانی را در برنامه خود قرار داده بود.

بررسی و ارزیابی معیارهای ممیزی در استانداردهای چهارگانه مورد تایید سازمان، بررسی، ارزیابی و انتشار طرح‌واره احراز صلاحیت نهادهای گواهی کننده، برگزای دوره‌های آموزشی و آزمون تایید صلاحیت ممیزان و تایید صلاحیت 11 ممیز، بررسی و ارزیابی 10 شرکت متقاضی و تایید صلاحیت فنی 6 شرکت، فراخوان تشکیل کمیسیون شبکه و مراکز داده در سایر استان‌ها و ارائه گزارش از برگزاری این جلسات از جمله اهم اقدامات کمیسیون مذکور طی یک سال گذشته است.

از جمله اقدامات کمیسیون آموزش و پژوهش نیز می‌توان به تثبیت مرجعیت کمیسیون برای تایید صلاحیت موسسات آموزشی فاوا جهت استفاده از تسهیلات وجوه اداره شده وزارت ارتباطات، تدوین پروتکل رتبه‌بندی موسسات و مراکز آموزش فعال در حوزه فناوری اطلاعات، ایجاد ساختار برگزاری دوره‌های آموزشی ارتقای توانمندی‌های فناورانه برای مدیران و شرکت‌ها، تنظیم تقویم برگزاری رویدادهای آموزش در حوزه فناوری‌های نوین همچون متاورس و رمزارز اشاره کرد.

طبق گزارش نصر کشور، کمیسیون تدوین قوانین و مقررات اقداماتی در راستای بررسی و به‌روزرسانی آیین‌نامه معاملات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، اصلاحات پیشنهادی نصرهای استانی برای اصلاح و بازنگری اساسنامه نظام صنفی رایانه‌ای، بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص تعرفه خدمات فاوا و بررسی و به روزرسانی آیین‌نامه تشکیل کمیسیون‌های نصر کشور انجام داده است.

کمیسیون کشوری افتا نیز که با هدف ساماندهی کسب‌وکارها و فعالین حوزه امنیت و رفع موانع حوزه تولید و بومی‌سازی ایجاد شده است در طول یک سال گذشته با تشکیل کارگوره کارشناسی با همکاری کمیسیون افتا استان تهران و کمیسیون تامین این استان، تجمیع نظرات کارشناسی کمیسیون‌های افتا استانی در ارتباط با چالش‌های کسب‌وکارها در استان‌ها و ارائه درخواست عضویت در کارگروه Cyber Security سازمان ملل با هماهنگی دادستان فضای مجازی، در راستای پیشبرد اهداف و برنامه‌های خود اقدام کرده است.

گزارش کامل عملکرد نصر کشور را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی