ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

گزارش 1400 دیجی‌کالا منتشر شد: تبدیل فروشگاه آنلاین به گروه کسب‌وکاری نوین

دیجی‌کالا با انتشار گزارش عملکرد سال 1400 خود بار دیگر به شکل کاملا شفاف درباره عملکرد یک ساله خود و برنامه و چشم‌انداز این برند توضیح داد. بر اساس این گزارش 79 درصد فروش تعدادی ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۴

دیجی‌کالا با انتشار گزارش عملکرد سال 1400 خود بار دیگر به شکل کاملا شفاف درباره عملکرد یک ساله خود و برنامه و چشم‌انداز این برند توضیح داد. بر اساس این گزارش 79 درصد فروش تعدادی دیجی‌کالا به برندهای ایرانی رسیده و ششمین سال فعالیت آن به عنوان مارکت پلیس راهی را برای توسعه فعالیت کسب‌وکارهای بومی فراهم کرده است.

این گزارش به طور تفصیلی به بررسی برندهای جدید گروه دیجی‌کالا پرداخته و البته روزهای پررونق دیجی‌کالا را هم اعلام کرده است. در نهایت بخش پایانی گزارش 1400 دیجی‌کالا نگاهی به رسته بومی و محلی و چرایی و چگونگی تولد آن داشته است.

نگاهی کلی به دیجی‌کالا در سال 1400

فصل اول گزارش سالانه دیجی‌کالا، نمایی کلی از این مجموعه به نمایش گذاشته است. گروه دیجی‌کالا که حالا استارتاپ‌هایی را هم تحت حمایت خود قرار داده در فصل اول گزارش خود سه بخش تجارت اجتماعی، تجارت الکترونیکی و تجارت سریع این مجموعه را مورد بررسی قرار داده است.

کمدا، مگنت و پیندو سه استارتاپی هستند که در حوزه تجارت اجتماعی گروه دیجی‌کالا مشغول فعالیت هستند. دیجی‌کالا، دیجی‌استایل، فیدیبو، دیجی‌کالا بیزینس، دیجی‌کالا مهر و همچنین بومی، محلی هم در حوزه تجارت الکترونیک این گروه مشغول هستند و البته دیجی‌کالا جت نیز تنها برند این گروه در حوزه تجارت سریع است.

گروه دیجی‌کالا در این گزارش با تاکید بر اهمیت توسعه عملکرد خود، درباره فعالیت این گروه در دیگر حوزه‌های فناوری نیز اطلاعاتی ارائه داده است. بر این اساس گروه دیجی‌کالا توانسته در حوزه راهکارهای ابری، راهکارهای تجارت الکترونیک، باشگاه مشتریان، فناوری بازاریابی، مرکز نوآوری، فناوری مالی، لجستیک و البته محتوا هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

این مسیر حرکت دیجی‌کالا مُهر تاییدی بر این موضوع است که نمی‌توان این گروه را حال صرفا به عنوان یک مارکت پلیس مورد بررسی قرار داد. ارائه تقریبا 23 برند از یک گروه نشان دهنده مسیر توسعه و همچنین توسعه اشتغال در دوران آسیب‌های اقتصادی است.

البته حمید محمدی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل دیجی‌کالا هم در بخش ابتدایی این گزارش بر این موضوع تاکید کرده که دیجی‌کالا قصد دارد در سال 1401 هم بر روند توسعه اکوسیستم تجارت الکترونیک پیش رود.

بر اساس اطلاعات تصویر زیر، دیجی‌کالا بیش از 8700 همکار مستقیم، بیش از 249 هزار فروشنده، بیش از 39500000 بازدیدکننده یکتای ماهانه دارد. البته این موضوع را هم باید مورد توجه قرار داد که دیجی‌کالا بیش از 7 میلیون و 500 هزار تنوع کالایی دارد.

همچنین این پلتفرم 126 مرکز زیرساختی، بیش از 7 میلیون و 600 هزار ظرفیت انبار کالا و 960 هزار ظرفیت پردازش کالا در روز را در گزارش عملکرد سال 1400 خود ثبت کرده است.

دیجی‌‌کالا جت و دسترسی سریع مشتری به محصول

دیجی‌کالا جت از ابتدا با هدف دسترسی سریع کاربران به محصول راه‌اندازی شد. جالب است بدانید که دیجی‌کالا‌ جت بیش از 17 هزار سفارش در روز و بیش از دو میلیون کاربر یکتای ماهانه را در کارنامه خود ثبت کرده است. همچنین گزارش سالانه دیجی‌کالا بر این موضوع تاکید دارد که کمترین زمان ارسال سفارش کالا در دیجی‌کالا جت 5 دقیقه است.

گروه دیجی‌کالا در بخش دیگری از گزارش سالانه خود به توضیح درباره دیگر برندهای این گروه پرداخته است. بر اساس این توضیحات فیدیبو به عنوان پلتفرم محتوای دیجیتال بیش از 130 هزار عنوان محتوا منتشر کرده است. همچنین بیش از یک میلیون و 300 هزار ناشر فعال دارد و به آمار نصب بیش از 3 میلیون هم دست پیدا کرده است.

همچنین دیجی‌پی به عنوان بازوی پرداخت دیجیتال گروه دیجی‌کالا در سال 1400 بیش از 10 هزار میلیارد ریال اعتبار خرد به کاربران خود اختصاص داده است. در دیجی پی بیش از 282 هزار میلیارد ریال تراکنش خرد از طریق درگاه‌های پرداخت انجام شده و این پلتفرم توانسته 35 هزار میلیارد ریال را به کاربران منصرف شده از خرید بازگشت دهد.

دیجی‌اکسپرس نیز به عنوان یک پلتفرم زیرساختی و شبکه هوشمند لجستیکی، کارنامه فعالیت جالب توجهی از خود در سال 1400 بر جای گذاشته است. دیجی‌اکسپرس توانسته بیش از 16 شهر را تحت پوشش خود قرار دهد، همچنین نزدیک به 6 میلیون سفارش را تحویل داده و بیش از 13 میلیون و 800 هزار راننده خویش‌فرما در آن فعال هستند.

این گزارش به توضیح درباره جزئیات عملکرد دیگر برندهای گروه دیجی‌کالا هم پرداخته که برای مطالعه آن می‌توانید به گزارش کامل مراجعه کنید.

تجارت الکترونیکی از ایران تا جهان

بخشی از گزارش سال 1400 گروه دیجی‌کالا به بررسی وضعیت خرده فروشی آنلاین در تعدادی از کشورهای جهان در سال 2021 پرداخته است. بر اساس این آمار و با توجه به نقشه فراوانی زیر به نظر می‌رسد چین و کره جنوبی با به دست آوردن 30 درصد از سهم خرده فروشی آنلاین از کل بازار خرده فروشی کشور خود، بیشترین سهم را در جریان توسعه این بازار به دست آورده‌اند.

این دو کشور به ترتیب 17 و 11 درصد هم نسبت به عملکرد قبلی خود رشد داشته‌اند. البته بر اساس آمارهایی که بخش تحقیق و توسعه گروه دیجی‌کالا منتشر کرده، اگر چه سهم بازار خرده فروشی آنلاین ایران حدود 4 درصد از کل بازار خرده فروشی کشور است اما این عدد هم حاصل 25 درصد رشد بوده که خود نشان از توسعه این بازار در ایران را دارد.

فروشگاه‌های آنلاین دارای اینماد ایران نزدیک به 105 هزار هستند و البته به این تعداد باید خرده فروشی در شبکه‌های اجتماعی را هم اضافه کرد. بر اساس تحقیقات انجام شده سهم خرده فروشی آنلاین در ایران در سال 1400 نزدیک به 4 درصد شده است. این عدد مجموع فروش انجام شده توسط فروشگاه‌های اینترنتی دارای اینماد و همچنین خرده‌فروشی‌های انجام شده در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و...‌را شامل می‌شود.

حالا باید دید روند عملکرد دیجی‌کالا در این سهم تقریبا 4 درصدی بر چه اساسی بوده است. بر اساس اطلاعاتی که گروه دیجی‌کالا منتشر کرده ارزش خالص کالای فروخته شده در دیجی‌کالا در سال 1400 نسبت به سال 1399، حدود 49 درصد رشد داشته است. همچنین این پلتفرم در 10 سال گذشته به طور متوسط هر سال 94 درصد در جریان فروش خالص ریالی خود رشد داشته است.

دو تصویر زیر مقوله توسعه و گسترش مراکز جمع‌آوری، پرداش و توزیع کالا در دیجی‌کالا را نشان می‌دهند. این گزارش به طور خاص درباره جزئیات مراکز تهران هم اطلاعاتی منتشر کرده است. بر اساس این توضیحات، دیجی‌کالا در تهران 3 مرکز پردازش و تجزیه و مبادلات کالا دارد. همچنین یکی از بزرگترین مراکز دانش ایران هم در گروه دیجی‌کالا فعال است که مساحتی 70 هزار متر مربعی دارد.

در این گزارش دیجی‌کالا درباره مرکز نگهداری کالاهای سوپرمارکتی هم اعلام کرده این مرکز در شادآباد قرار دارد و مساحتی حدود 35 هزار متر مربع را به خود اختصاص داده است. همچنین مرکز بادامک با مساحت 10 هزار متر مربع به پردازش کالاهای بزرگ مقیاس اختصاص داده شده است.

روزهای پرسفارش و پربازدید دیجی‌کالا

تقویم زیر میزان سفارش کاربران دیجی‌کالا در روزهای سال 1400 نشان می‌دهد. بر اساس این تقویم آذر و دی ماه خلوت‌ترین ماه‌های سال 1400 برای دیجی‌کالا بوده‌اند. اما این موضوع در حالی است که رکورد بیشترین تعداد سفارش در سال 1400 به روزهای پنجم تا هفتم آذر ماه رسیده و در روزهای یکم و دوم دی‌ماه همزمان با جشنواره یلدا دیجی‌کالا این پلتفرم بیشترین تعداد ثبت سفارش را داشته است.

به نظر می‌رسد مشتریان در آذر ماه و دی‌ماه سفارش‌های خود را موکول به روزهای جشنواره کرده‌اند. این در حالی است که در دیگر روزهای سال سفارش‌ها به طور مشخصی در طول ماه پخش شده‌اند.

جدول بالا نیز، ساعات پربازدید سایت دیجی‌کالا را نشان می‌دهد. تقریبا ساعت 13 و 14 هر روز هفته بیشترین بازدید را به خود اختصاص داده‌اند که البته این بازدید در همین ساعت روزهای یکشنبه و پنجشنبه بیشتر به هم نزدیک است. همچنین کمترین میزان بازدید هم به ساعت 3 بامداد تا 7 صبح اختصاص دارد.

جست‌وجو در دیجی‌کالا

بسیاری از خریداران بالقوه دیجی‌کالا پیش از اینکه به هر مسیر دیگری برای خرید مراجعه کنند، کالا مورد نظر خود را در دیجی‌کالا جست‌جو می‌کنند. گوشی موبایل، کتاب و هندزفری سه کالای دیجی‌کالاست که بیشترین میزان جست‌جو را به خود اختصاص داده است.

جالب است بدانید که 70 درصد کاربران دیجی‌کالا مردان و 30 درصد آنها زنان هستند. از این موضوع می‌توان تحلیل‌های متفاوتی داشت که نزدیک‌ترین آن این است که مردان نسبت به زنان اعتماد بیشتری به خرید آنلاین دارند. اما یکی از دلایل این موضوع هم اشتغال بیشتر مردان، نان‌آور اصلی خانواده بودن و در نتیجه مدیریت خرید منزل توسط آنهاست.

این موضوع را می‌توان با توجه به نمودار سمت راست که سن کاربران دیجی‌کالا را نشان می‌دهد هم مورد توجه قرار داد. بیشترین کاربران دیجی‌کالا در بازه سنی 25 تا 34 سال و در مرحله بعد در بازه سنی 35 تا 44 سال قرار دارد. نمودار زیر نیز نشان‌دهنده اقبال بیشتر کاربران دیجی‌کالا نسبت به اپلیکیشن موبایل این پلتفرم است.

استان تهران، البرز و اصفهان سه استانی هستند که بیشترین میزان خرید را در سال 1399 و البته با رشد قابل توجهی در سال 1400 از دیجی‌کالا داشته‌اند. کمترین میزان خرید هم در خراسان شمالی، خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویر احمد انجام شده است.

البته میزان خرید افراد از پلتفرم فروش آنلاین هم می‌توان به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک کشور مورد بررسی قرار داد. به هر روی دسترسی به اینترنت با سرعت بهتر و همچنین لجستیک مناسب و ابزارهای پرداخت توسعه یافته در تهران بیشتر از استان‌های دیگر است. همین موضوع نشان‌دهنده این است که چرا هرقدر از مرکز دور می‌شویم خرید هم کاهش پیدا می‌کند.

کاربران دیجی‌کالا چطور هزینه خرید را پرداخت می‌کنند؟

بخش دیگری از این گزارش به روش‌های پرداخت خرید کاربران در دیجی‌کالا پرداخته است. البته این موضوع در شرایطی که امکان پرداخت حضوری در اغلب موارد برای کاربران فعال نیست و به طور چرخشی برای برخی کاربران فعال می‌شود، به طور قطعی و جدی قابل استناد نیست. به هر روی در این آمار به این موضوع اشاره شده که بیش از 78 درصد خریدها به طور آنلاین پرداخت می‌شوند.

گروه دیجی‌کالا در این گزارش به توضیح درباره باشگاه مشتریان خود که با نام دیجی‌کلاب فعال است نیز پرداخته است. بر اساس توضیحات این بخش، دیجی‌کلاب بیش از 51 میلیون بازدید از صفحه خود داشته است، همچنین میزان امتیاز دریافت شده توسط کاربران دیجی‌کلاب به 770 میلیون در سال 1400 رسیده است.

در دیجی کالا خدمات ویژه برای کاربران دیجی‌پلاس هم ارائه می‌شود. سرویس دیجی‌پلاس 835980 اشتراک جدید در سال 1400 فروخته است. جالب است که بیشترین میزان هدیه نقدی که توسط یکی از کاربران دیجی‌پلاس هم دریافت شده بیش از 267 میلیون ریال بوده است.

کاربران دیجی‌کالا این پلتفرم را توصیه می‌کنند

بر اساس نمودار زیر بیش از 50 درصد از کاربران دیجی‌کالا این پلتفرم را به دیگران توصیه می‌کنند. این آمار بر اساس تحلیل نظرسنجی پیامکی دیجی‌کالا به دست آمده است. البته جالب است بدانید که نزدیک به 13 درصد از کاربران دیجی‌کالا بعد از هر خرید خود در این نظرسنجی اینترنتی شرکت کرده‌اند.

همچنین فقط 3.6 درصد از مشتریان دیجی‌کالا در روند برخورد مامور ارسال خرید عدم رضایت داشته‌اند که این آمار هم حاصل همان نظرسنجی NPS بوده است.

یکی دیگر از شاخص‌هایی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته، شاخص تحویل به موقع کالا یا همان OTD است. این شاخص یکی از ابزارهای مهم بررسی میزان رضایت مشتریان است. نمودار زیر نشان‌دهنده آن است که بیشتر مرسولات در سال 1400 به موقع تحویل داده شده و حاصل آن رضایت حداکثری کاربران در این روند بوده است.

فعال بودن کاربر در پلتفرم دیجی‌کالا یکی از شاخص‌های جالب توجه برای کاربران آن است. جالب است که کابران دیجی‌کالا در جریان پایش قیمت‌ها همواره فعال بوده‌اند و در بیشتر موارد هم گزارش‌های قیمت تایید شده را ثبت کرده‌اند. نمودار میله‌ای زیر ثبت این گزارش‌ها را در ماه‌های مختلف سال نشان می‌دهد. بیشترین میزان مشارکت هم در فروردین ماه سال 1400 و کمترین میزان مشارکت در اسفندماه ثبت شده است.

فعالیت کاربران دیجی‌کالا در جدول زیر هم مشهود است. فعالیت کاربران در میزان مشارکت نسبت به اعلام نظر، تصویر، فیلم و پرسش و پاسخ پیرامون محصولات در سال 1400 نسبت به سال 1399 رشد داشته است.

با نگاهی به جدول زیر و جزئیات این جدول می‌توان حدس زد که دیجی‌کالا در حال تبدیل شدن به مرجع تحلیل بررسی مصرف‌کنندگان درباره محصولات مختلف نیز است. البته این موضوع با ایجاد امکان مشارکت کارابران در نظرسنجی حتما در برنامه این پلتفرم قرار دارد و اتفاقی نیست.

در مرکز تماس دیجی‌کالا چه می‌گذرد؟

ارتباط مشتریان دیجی‌کالا با این پلتفرم صرفا محدود به همکاری در نظرسنجی‌ها نمی‌شود. مرکز تماس دیجی‌کالا یکی از بخش‌هایی است که این ارتباط را همواره حفظ کرده است. در این مرکز بیش از 19 هزار تماس تلفنی در روز پاسخ داده می‌شود و نزدیک به سه هزار چت آنلاین برقرار است. همچنین این مرکز در طول روز بیش از 4 هزار تیکت و ایمیل را هم پاسخ می‌دهد. پاسخ‌گویی به بیش از 2 هزار مشتری دیجی‌پلاس هم در همین بخش انجام می‌شود.

این ارتباط در شبکه‌های اجتماعی هم به شکل قابل توجهی ادامه دارد. دیجی‌کالا در توییتر، اینستاگرام و همچنین لینکدین فعال است و کاربران و مخاطبانی در این شبکه‌های اجتماعی دارد. همچنین در سال گذشته حساب کاربری دیجی‌کالا توانست تیک آبی توییتر را دریافت کند.

تصویر بالا هم، سه نمونه از پرمخاطب‌ترین و جذاب‌ترین کمپین‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی توسط دیجی‌کالا برگزار شد و با استقبال کاربران همراه شد، نشان می‌دهد. گردونه شانس بلک‌فرایدی، خوش‌ترین فال سال و لیست آرزو در توییتر و اینستاگرام مخاطبان دیجی‌کالا را تحت تاثیر قرار داده است.

مارکت پلیس، بازارگاه

فصل چهارم گزارش سالانه دیجی‌کالا به تحلیل و بررسی عملکرد این گروه به عنوان مارکت‌پلیسی که میزبان کسب‌وکارهای داخلی است، پرداخته است. سال 1400 ششمین سالی است که دیجی‌کالا به عنوان یک مارکت پلیس فعال است. این انتخاب دیجی‌کالا منجر شد تا چندده‌هزار تامین کننده کالا دیگر هم در این پلتفرم فعال شوند.

با نگاهی به تصویر زیر متوجه فعالیت تولید‌کنندگان، خرده‌فروشان، مشاغل محلی و خانگی، هنرمندان و صنعت‌گران و شرکت‌های بازرگانی در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا خواهیم شد.

مارکت پلیس دیجی‌کالا هم در بخش‌های مختلف خود از جمله مرکز پردازش، تبلیغات و بازرگانی، آکادمی فروشندگان و محتوا به ارائه بهتر محصول کمک کرده و در نهایت با بخش لجستیک خود محصول را به دست مصرف‌کنندگان شخصی و سازمانی می‌رساند.

یکی از موضوعاتی که در دیجی‌کالا به عنوان ارزش افزوده همواره مورد توجه بوده روند تحویل کالا به مشتری است. نمودار زیر چرخه زمانی عمر ثبت سفارش را نمایش می‌دهد. OCT، بازه زمانی بین لحظه ثبت سفارش توسط مشتری تا لحظه تحویل سفارش به او است.

این بازه زمانی برای کالاهایی که در انبار دیجی‌‌کالا موجود بوده در سال 1400، دو روز و 8 ساعت بوده است. این در حالی است که نمودار زیر نشان می‌دهد که موجود نبودن محصول در انبار دیجی‌کالا این بازه زمانی را تقریبا دو برابر کرده است.

پرفروش‌های دیجی‌کالا

دو تصویر زیر 10 کالای دیجی‌کالا از نظر تعداد فروش و همچنین ارزش ریالی را نشان می‌دهد. جالب است بدانید که پایه نگه‌دارنده گوشی و تبلت بیشترین تعداد فروش و گوشی موبایل شیائومیM2102J20SG Pro POCOX3، 8GBRAM/256GB/Sim 2 بیشترین مبلغ فروش را به خود اختصاص داده‌اند.

تعیین هزینه‌های لجستیک در دیجی‌کالا

تصویر زیر مسیر تعیین هزینه‌های لجستیک در دیجی‌کالا را نشان می‌دهد. بر اساس توضیحات گزارش سالانه دیجی‌کالا در سال 1400 با هدف عادلانه کردن هزینه ارسال برای سفارش‌هایی که نیازمند پرداخت هزینه ارسال توسط مشتری هستند از روش قیمت‌گذاری پویا استفاده شد. در این روش هزینه ارسال با توجه به ویژگی‌های محصول و زمان ارسال مشخص می‌شود.

توسعه زیرساخت، بستر فناوری در روند توسعه دیجی‌کالا

پنجمین فصل از گزارش سالانه دیجی‌کالا به بررسی توسعه بستر فناوری در این پلتفرم پرداخته است. این شاخص در عملکرد گروهی دیجی‌کالا و حرکت آن از یک استارتاپ از سال‌های دور تا یک گروه مهم در اکوسیستم فناوری کشور بسیار مهم بوده است.

دیجی‌کالا در سل 1400 از نسخه جدید خود رونمایی کرده است. این به روزرسانی منجر به عملکرد بهتر دیجی‌کالا در کمپین‌ها و جشنواره‌های فروش، سرعت توسعه و برنامه‌نویسی محصول، افزایش سرعت بارگذاری محصول و مواردی از این دست شده است.

بر اساس گزارش دیجی‌کالا این پروژه به شکل پیوسته توسط 30 نفر در بخش‌های مختلف و در 10 ماه مورد پیگیری قرار گرفت تا در نهایت به نتیجه رسید و رونمایی از نسخه جدید دیجی‌‌کالا در 15 سالگی آن انجام شد.

همانطور که در بخش‌های اولیه این گزارش اشاره شد بخش‌های جدیدی از جمله دیجی‌کالا جت، دیجی‌کالا مهر، دیجی‌کالا بیزینس، مگنت و همچنین گنجه در سال 1400 به گروه دیجی‌کالا اضافه شدند که همه این بخش‌ها حاصل توسعه بستر فناوری بوده‌اند.

بهبود تجربه فروشندگان و مشتریان با بهبود بستر فناوری

تغییر و بهبود بستر فناوری دی دیجی‌کالا منجر به این شد که فروشندگان آن هم تجربه کاربری بهتری را تجربه کنند. در این روند ارائه اپلیکیشن فروشنده، توسعه ابزارهای بازاریابی برای فروشندگان و استفاده از اعتبار برای تسویه زودهنگام با همکاری دیجی‌پی این تجربه بهتر را تحقق بخشید.

آنسوی این سکه اما به طور قطع بهبود تجربه کاربری مشتریان هم بود. یکسان‌سازی تجربه کاربری، پیشنهاد خرید بر اساس عادت‌های خرید و همچنین بهبود الکوریتم جستجو امکان بهره‌وری بسیار مطلوب‌تری را برای کاربران فراهم کرد.

در همین راستا بهبود الگوریتم جست‌وجو منجر به افزایش 40 درصدی استفاده از جست‌وجو شد. همچنین افزایش 5 درصدی نرح کلیک و استفاده 30 درصدی کاربران از نتایج تکمیل خودکار هم حاصل همین تغییر مهم در جریان فناوری دیجی‌کالا است.

برندها و کالاها

گزارش سالانه دیجی‌کالا در فصل ششم به بررسی برندها و کالاهایی پرداخته که در طول سال 1400 بیشترین فروش را داشته‌اند و هریک از این کالاها را در بخش مربوط به تقسیم‌بندی کالاهای دیجی‌کالا مورد اررزیابی قرار داده است. این بررسی در بخش‌های مختلف خوراکی تا محصولات شوینده و آشپرخانه انجام شده است.

اما یکی از این بخش‌ها که به تفکیک برندهای پر جست‌وجو ایرانی و خارجی در دیجی‌کالا پرداخته از مهم‌ترین و جالب‌ترین این بخش‌ها است. بر اساس تصویر زیر برندهای لافافرر، پارس خزر و اسنووا در بین برندهای ایرانی و اپل، سامسونگ و شیائومی در بین برندهای خارجی بیشتر از دیگر برندها جست‌وجو شده‌اند.

یکی از نکاتی که در این گزارش به آن توجه شده سهم فروش کالاهای ایرانی است. این موضوع برای فعالان اقتصادی و تحلیلگران اقتصاد اجتماعی هم حتما قابل توجه است. در سال 1400 حدود 79 درصد از کالاهای فروخته شده در دیجی‌کالا ایرانی بودند.

این رقم نسبت به سال 1399، حدود 11 درصد رشد داشته است. اما سوال اساسی اینجاست که این افزایش رشد به دلیل افزایش کیفیت کالاهای ایرانی شکل گرفته یا افزایش قابل توجه قیمت کالاهای خارجی و گاهی عدم دسترسی به آنها منجر به این رشد فروش کالای ایرانی شده است؟

پرفروش‌ترین برندهای خارجی در این گزارش به ترتیب سامسونگ، شیائومی و اپل عنوان شده است. همچنین پرفروش‌ترین برندهای ایرانی هم به ترتیب پارس‌خزر، ایکس ویژن و تسکو هستند که هر سه در حوزه لوازم خانگی و کالاهای فناورانه فعالیت دارند. دیجی‌کالا در این گزارش به طور تفکیک شده پرفروش‌ترین برندها در بخش‌های مختلف از جمله تلویزیون، دوربین، ادکلن و دیگر کالاها را هم معرفی کرده است.

تصویر زیر هم تغییر و جابجایی رتبه هر برند را نسبت به سال‌ قبل نشان می‌دهد. بر این اساس نوکیا و هواوی نزول جایگاه داشته‌اند و دیگر برندهای ذکر شده در این تصویر غیر از اینیفیکس و ریلمی که به تازگی وارد کالاهای دیجی‌کالا شده اند، بهبود رتبه یک تا 3 پله‌ای را تجربه کرده‌اند.

البته همچنان باید توجه داشت که سامسونگ و شیائومی تغییر رتبه‌ای نداشته‌اند و کما فی السابق رتبه های اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند.

مسئولیت اجتماعی و توسعه فعالیت‌ها

هفتمین و آخرین فصل از گزارش سالانه دیجی‌کالا به بررسی روند مسئولیت اجتماعی در این گروه پرداخته است. آمارها نشان‌دهنده آن است که 5253 نیکوکار، بیش از 11 و نیم میلیارد ریال نیکوکاری، بیش از 28 هزار کالای اهدایی در راستای مسئولیت اجتماعی دیجی‌کالا محقق شده است. جالب است که میانگین مبلغ سبدهای نیکوکاری در دیجی‌کالا هم نزدیک به یک و نیم میلیون ریال بوده است.

البته دیجی‌کالا در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی خود برای تقویت فروشندگان بومی و محلی هم تلاش کرده است. در این روند تعداد فروشندگان بومی و محلی در تهران، اصفهان و خراسان رضوی، بیشترین سهم را به خوداختصاص داده است.

محصولات بومی و محلی

دیجی‌کالا در سال 1400 اقدام به راه‌اندازی رسته جدیدی با عنوان محصولات بومی و محلی کرد. در این رسته محصولات بومی و محلی با نشان زیر علامت‌گذاری می‌شوند و مشتریان امکان دسترسی به مصولات بومی را خواهند داشت.

به نظر می‌رسد راه‌اندازی این رسته در راستای ادامه روند مسئولیت اجتماعی حمایت از کسب‌وکارهای بومی و محلی انجام شده باشد. این موضوع را می‌توان در نقشه گستره استانی فروشندگان بومی و محلی هم دید.

استان‌های پیشتاز در فروش محصولات بومی و محلی همان‌طور که پیش از این هم اشاره شد تهران، اصفهان و خراسان هستند. این استان‌ها با حضور در این روند امکان چرخش اقتصاد بومی خود را تقویت کرده و منجر به بهبود جریان اشتغال بومی خواهند شد.

نمودار زیر روند رو به رشد فروشندگان را در شرایطی نشان می‌دهد که از شهریور 1399 تا اسفند 1400 موقعیت اقتصادی رشد قابل توجهی نداشته اما کسب‌وکارهای بومی همچنان توانسته‌اند بر بستر دیجی‌کالا به حد قابل توجهی از رشد دست پیدا کنند. این نمودار به شکل همزمان روند جذب ماهانه فروشندگان توسط دیجی‌کالا و همچنین روند تجمعی رشد فروشندگان را به نمایش گذاشته است.

جالب است که بدانید دورترین فروشنده این رسته برند شیک‌دوج در شهر چابهار ساکن است که محصولات سوزن‌دوزی را برای فروش به سراسر ایران عرضه می‌کند.

مشتریان دیجی‌کالا در رسته بومی و محلی می‌توانند به بیش از 30 هزار محصول بومی و محلی دسترسی داشته باشند. این محصولات در همه رده‌های خوراکی، خانه و آشپزخانه و پوشیدنی‌ها موجود هستند. بخشی از آنها مربوط به محصولات مددجویان و بخشی مربوط به محصولات بومی و محلی است.

حتی برخی از این محصولات تا جایی برای کاربران جذابیت داشته که برای اطلاع از موجودی دوباره کلید در صورت موجود شدن به من اطلاع بده را هم فشرده‌اند. تصویر زیر برخی از انواع این محصولات را نشان می‌دهد که کاشی مدل استخری رتبه نخست را در بین آنها به دست آورده است.

برخلاف اینکه استان خراسان دومین استان ارائه‌دهنده محصولات بومی بوده‌است، اما کمترین تعداد مشتری را داشته. این در حالی است که تهران، البرز و اصفهان بیشترین مشتری محصولات بومی و محلی را داشته‌اند.

برگزاری رویداد در راستای معرفی خدمات و محصولات

معرفی پروژه نوپای کسب‌وکارهای نوپا، بومی و محلی یکی از مهم‌ترین وظایفی بوده که دیجی‌کالا در سال 1400 برای خود درنظر گرفت و در جریان تحقق آن پیش رفت. رویدادهای آگاهی بخشی و هم‌افزایی و آموزشی در همین راستا برگزار شد و نتایج مطلوبی هم در بر داشت.

رجعت از استارتاپ به گروه کسب‌وکاری

بررسی و تحلیل گزارش سال 1400 دیجی‌کالا به روشنی نشان می‌دهد که این برند اکوسیستم نوآوری کشور طی تقریبا 16 سال گذشته توانسته بارفع چالش‌های پیش روی خود و پاسخ به نیازهای جامعه در راستای توسعه و تقویت خود پیش رود.

گروه دیجی‌کالا بر تعداد برندها و رسته‌های خود افزوده و فعالیت سراسری خود در کشور را رشد داده است. دیجی کالا مدتهاست از یک فروشگاه اینترنتی لوازم الکترونیکی به یک بازارگاه اینترنتی جامع تبدیل شده و حالا به سمت تبدیل شدن به یک گروه بزرگ فناورانه و‌ نوآورانه حرکت کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سامان جمهوری
    سامان جمهوری | ۹ تیر ۱۴۰۱

    البته من خودم چند نفر میشناسم که از خدمات دیجی کالا راضی نیستند وقتی امروز پول واریز میکنی و یه کالایی میخری و 8روز تا 10روز بعد به دستت می رسه اگه شما به این میگید پیشرفت که هیچ مقاله سفارشی هست

مطالب پیشنهادی