ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

وزیر ارتباطات
فناوری ایران

وعده وزیر ارتباطات: در زمینه اینترنت ثابت به جمع 50 کشور پرسرعت خواهیم پیوست

وزیر ارتباطات در گفتگوی خبری شب گذشته اعلام کرد جایگاه ایران تا پایان دولت در ارتباطات سیار 20 پله و در اینترنت ثابت بیش از 30 پله رشد خواهد کرد. او ابراز امیدواری کرد در ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۲

وزیر ارتباطات در گفتگوی خبری شب گذشته اعلام کرد جایگاه ایران تا پایان دولت در ارتباطات سیار 20 پله و در اینترنت ثابت بیش از 30 پله رشد خواهد کرد. او ابراز امیدواری کرد در صورتی که پروژه اینترنت فیبر نوری اجرایی شود ایران در حوزه اینترنت ثابت جزو 50 کشور اول باشد.

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات در کمتر از 2 ماه بار دیگر مهمان برنامه تلویزیونی «صف اول» شد و به تشریح اقدامات وزارت ارتباطات در راستای تحقق دولت الکترونیک و وضعیت اینترنت پرداخت.

یکی از عوامل تاثیرگذار در میزان استفاده مردم از خدمات دولت الکترونیک، کیفیت و سرعت اینترنت است. وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که سرعت اینترنت نسبت به خدماتی که دریافت می‌شود کند بوده و مردم از کیفیت آن راضی نیستند، اظهار داشت سرعت اینترنت و شبکه در کشور تابع عوامل متعددی است و برخی از آن‌ها در گذشته درست رشد نکرده است:

«در تمام دنیا بار اصلی ترافیک اینترنت در اینترنت ثابت بوده در صورتی که در ایران در گذشته، تمرکز روی توسعه ارتباطات سیار بوده است. نمی‌خواهم بگویم این تمرکز به این علت بوده که توسعه اینترنت سیار آسان‌تر است اما واقعیت این است که توسعه اینترنت ثابت دردسرهای بیشتری دارد. اینترنت سیار محدودیت‌های خاص خود را داشته و تا حدی می‌تواند خدمت ارائه کند اما نمی‌تواند بار اصلی شبکه را به دوش بکشد.»

وی با بیان اینکه تلاش‌هایی برای حل مشکل اینترنت داشته‌اند اظهار داشت سعی کرده‌اند اینترنت همراه را ارتقا داده و فرکانس‌های جدیدی مثل 2300 را به اپراتورها واگذار کردند تا در کوتاه مدت، مشکل اینترنت حل‌شود: «مهمترین کار ما اما پروژه توسعه فیبر نوری است که می‌خواهیم 20 میلیون پورت را طی سه سال آینده به تحقق برسانیم و در قانون بودجه امسال همه دستگاه‌ها نظیر شهرداری‌ها، وزارت نیرو و… مکلف شدند که با دستگاه‌های دیگر همکاری کنند تا فیبرنوری به تحقق برسد.»

زارع‌پور با تکرار سخنان قبلی خود که سرعت اینترنت کنونی را شایسته مردم ایران نمی‌داند به آمارهای اسپیدتست اشاره کرده و گفت: «در شهریور ماه که من سکان وزارت را برعهده گرفتم میانگین سرعت اینترنت سیار 21.8 بوده و اکنون این سرعت 20 درصد افزایش یافته است. در اینترنت ثابت هم 10 درصد افزایش رشد سرعت داشته‌ایم.»

او وعده داد ایران تا پایان دولت با پیاده‌سازی پروژه فیبر نوری به فهرست 50 کشور پرسرعت اینترنت ثابت راه پیدا کند و جایگاه کشور در ارتباطات سیار نیز 20 پله رشد خواهد کرد.

وعده رشد 30 پله‌ای جایگاه ایران از حیث دولت الکترونیک

او با اشاره به اینکه بحث دولت الکترونیک از اوایل دهه 80 مطرح شده بود اظهار داشت تاکنون 40 درصد از خدمات دولت به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود اما کیفیت آن به نحوی نیست که مردم را از مراجعه حضوری بی‌نیاز کند: «ما در دولت سیزدهم به دنبال تمام الکترونیکی شدن و هوشمند شدن خدمات دولت هستیم.»

وزیر ارتباطات با اشاره به جایگاه ایران از نظر ارائه خدمات دولت الکترونیک در میان سایر کشورها، گفت:

«هر 2 سال یکبار در این زمینه ارزیابی صورت گرفته و براساس آخرین نتایج اعلام شده در سال 2020، رتبه ایران از حیث شاخص دولت الکترونیکی (EGDI) 89 و از حیث مشارکت مردم از طریق ابزارهای دیجیتال، 118 در میان 193 کشور جهان است. هدف گذاری کرده‌ایم تا پایان دولت، در هردو شاخص 30 پله جایگاه ایران بهبود پیدا کند.»

وی اعتقاد دارد تنها راه چابک‌سازی دولت، حذف امضاهای طلایی و مبارزه با فساد است که توسعه دولت الکترونیک را تسهیل می‌کند: «یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت، مبارزه با فساد است که با تحقق دولت هوشمند میسر می‌شود. در این زمینه 5 درصد دستگاه‌ها هم اکنون پای کار آمدند و این مسیر با مطالبه گری و همکاری دستگاه‌ها به سرعت محقق خواهد شد»

زارع‌پور در ادامه به دلایل پیشرفت کند توسعه دولت الکترونیک در کشور اشاره کرده و گفت: «تا پیش از این اولویت مدیران دستگاه‌های اجرایی الکترونیکی کردن خدمات نبود. همچنین عدم تعامل دستگاه‌ها با یکدیگر و عدم تبادل اطلاعات از جمله دلایل کندی این توسعه بودند.اما طبق تاکید رئیس جمهور، اطلاعات دستگاه‌ها بیت المال است و دستگاه‌ها مالک اطلاعات نیستند از همین رو باید برای تسهیل کار مردم، اطلاعات را در اختیار دستگاه‌های دیگر قرار دهند.»

جرم‌انگاری برای مدیران متخلف در زمینه اشتراک داده‌ها

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه ساز و کار و زیرساخت‌های لازم برای تحقق دولت الکترونیک فراهم است، اظهار داشت تحقق این مهم نیاز به ضمانت اجرایی داشته که مصوبه‌ای درباره طرح داده و اطلاعات ملی در دستور کار مجلس قرار دارد و هدف آن جرم انگاری در صورت سرپیچی از مصوبات کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک است: «ر طرح داده و اطلاعات ملی همه دستگاه‌ها مکلف شدند تا داده‌ها را به اشتراک بگذارند، هشدار داد اگر این اتفاق نیفتد بالاترین مقام دستگاه جریمه قانونی خواهد شد»

وی با بیان اینکه بیش از 200 سرویس توسط دستگاه‌ها هم اکنون در حال مبادله است گفت: «خبر خوب این است که فرهنگ اشتراک داده‌ها در بین نهادهای دولتی بیشتر می‌شود و سال گذشته بیش از سه میلیارد بار از این خدمات استفاده شده است و نکته مهم اینکه ما به بخش خصوصی هم این سرویس‌ها را ارائه می‌دهیم.»

به گفته زارع‌پور برای دستگاه‌هایی که سرویس‌های پیچیده و بسیاری ارائه می‌دهند، پیش‌بینی شده است معاونتی برای چنین بخشی در آن دستگاه ایجاد شود تا فرهنگ تملک داده‌ها در بین این نهادها از بین برود.

وزیر ارتباطات در ادامه سخنان خود به راه‌اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اشاره کرده وگفت:

«تا شهریور ماه باید یک سوم خدمات مهم نهادها در خدمات دولت الکترونیکی به صورت پنجره واحد ارائه شود. وزارت ارتباطات نیز تا دی ماه برای راه‌اندازی پنجره خدمات ملی هوشمند فرصت دارد. با این سامانه مردم با یک بار ورود به این پنجره، به پنجره واحد تمام دستگاه‌ها دسترسی پیدا خواهند کرد.»

او با اشاره به اینکه برخی می‌گویند این موضوع شدنی نیست اظهار داشت نسخه آزمایشی این پنجره خدمات دولت هوشمند در دسترس بوده و حدود 12 دستگاه اصلی در این پنجره واحد حضور دارند و اتصال‌شان صورت گرفته است: «این موضوع نشان می‌دهد که این کار شدنی است و همت دستگاه‌ها لازم است تا به تحقق کامل برسیم.»

زارع‌پور در پایان با بیان اینکه در حوزه تامین امنیت اطلاعات در دولت الکترونیک نیز راهکارهایی پیش بینی شده تا امنیت زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی تضمین شود؛ اظهار داشت ایجاد مرکز توسعه فناوری اطلاعات و امنیت ذیل دستگاه‌ها با این هدف صورت گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • expire expre
    expire expre | ۲۹ خرداد ۱۴۰۱

    البته به صورت صیانت شده اینترانت و کوپنی😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂

  • binam
    binam | ۲۹ خرداد ۱۴۰۱

    در عنوان و در جایی گفتید جزء ۵۰ کشور در اینترنت ثابت، ولی وزیر گفته ۲۰ پله رشد در سیار و ۳۰ پله رشد در ثابت. یعنی تقریباً جزء ۵۰ کشور در اینترنت سیار و جزء ۱۱۰ کشور در اینترنت ثابت.

مطالب پیشنهادی