ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اشیاء باستانی سایت ساشینگدوی
علمی

13 هزار شیء باستانی متعلق به یک تمدن اسرارآمیز در چین کشف شد

باستان‌شناسان چینی به تازگی مجموعه‌ای از اشیاء رمزآلود را در جنوب غرب این کشور پیدا کرده‌اند که ظاهرا مربوط به فرهنگی در حدود 3000 سال پیش است. این فرهنگ ناشناخته تاکنون به کتاب‌های تاریخ راه ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

باستان‌شناسان چینی به تازگی مجموعه‌ای از اشیاء رمزآلود را در جنوب غرب این کشور پیدا کرده‌اند که ظاهرا مربوط به فرهنگی در حدود 3000 سال پیش است. این فرهنگ ناشناخته تاکنون به کتاب‌های تاریخ راه پیدا نکرده بود، اما این اشیاء ارزشمند اطلاعات جالبی را درباره آن در اختیار ما قرار داده است.

پژوهشگران این اقلام دست‌ساخته را در شش گودال در سایت ویرانه «سانشینگدوی» در استان سیچوان پیدا کرده‌اند. در این بین جعبه‌ای برنزی از یشم سبز هم وجود دارد که چهار دستگیره به شکل سر اژدها دارد و احتمالا درون ابریشم پیچیده شده بوده است. با این حال، هیچ‌کس نمی‌داند که این جعبه دقیقا چه کاربردی داشته است.

اشیاء باستانی چین

«لی هایچائو»، استاد دانشگاه سیچوان که رهبری تیم کاوش را برعهده دارد، می‌گوید این اکتشاف بسیار بزرگ بوده است: «تاکنون چیزی شبیه این ندیده‌ایم. فکر می‌کنم با یک اکتشاف بی‌نظیر روبرو هستیم. هرچند نمی‌دانیم که از این جعبه برای چه چیزی استفاده می‌شده، اما حدس می‌زنیم که افراد آن را ارزشمند تلقی می‌کردند.»

اشیاء باستانی سایت ساشینگدوی

کاوش در مهم‌ترین سایت باستانی چین ادامه دارد

این جعبه صرفا یکی از 13 هزار آیتمی است که از این سایت تاریخی پیدا شده. سایت سانشینگدوی به عنوان یکی از مهم‌ترین اکتشافات باستان‌شناسی قرن بیستم شناخته می‌شود. این سایت اولین بار در اواخر دهه 1920 زمانی پیدا شد که یک کشاورز در حین حفر یک چاله به بیش از 400 شیء دست‌ساز یشمی برخورد.

اشیاء باستانی چین

از دیگر اقلامی که به تازگی در این منطقه کشف شده، یک قربان‌گاه برنزی با چهره‌های انسانی و حیوانات مقدس است. به‌علاوه، یک مجسمه برنزی با سر انسان و بدن مار و یک مجسمه برنزی دیگر به شکل اژدها با بینی خوک هم در این میان دیده می‌شود.

«ژائو هائو»، استادیار دانشگاه پکینگ و رئیس اکتشافات گودال شماره هشت می‌گوید این یافته‌ها نشان‌دهنده تنوع و غنای تمدن چین است. پژوهشگران تاکنون شش گودال از این سایت تاریخی را بررسی کرده بودند و یافته‌های جدید عمدتاً مربوط به گودال هفتم و هشتم است. حالا ظاهرا مشخص شده قدمت این گودال‌ها که برای اهدای قربانی استفاده می‌شده، به بیش از 3 هزار سال پیش برمی‌گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی