ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر هفته هابل: آلبوم کهکشانی Abell 1351

تلسکوپ فضایی هابل تصویری از خوشه کهکشانی پرجرم Abell 1315 با دوربین نمای باز سوم (Wide Field Camera 3) و دوربین پیشرفته برای کاوش‌ها (Advanced Camera for Surveys) ثبت کرده که سوژه تصویر این هفته ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

تلسکوپ فضایی هابل تصویری از خوشه کهکشانی پرجرم Abell 1315 با دوربین نمای باز سوم (Wide Field Camera 3) و دوربین پیشرفته برای کاوش‌ها (Advanced Camera for Surveys) ثبت کرده که سوژه تصویر این هفته هابل است. این خوشه کهکشانی از دید ما در محدوده صورت فلکی دب اکبر قرار دارد و در عرض‌های شمالی زمین دیده می‌شود.

این تصویر پر از کهکشان‌ها و خط‌های نوری است که از کهکشان‌های دوردست به ما می رسد. این خطوط نوری در واقع بازتابی از کهکشان‌های دوردست‌تر هستند که با پدیده عدسی گرانشی (Gravitational Lensing) به این شکل درآمده‌اند.

لنز گرانشی چیست؟

پدیده عدسی یا لنز گرانشی زمانی به وجود می‌آید که اجرام پرجرم کیهانی مثل کهکشان‌های یک خوشه نور اجرام را در فضا خم می‌کنند و درست شبیه به یک عدسی بسیار بزرگ عمل می‌کنند. عدسی‌های گرانشی می‌توانند ضعیف و یا قوی باشند. با این حال، هر دوی آن‌ها به منجمان اطلاعات بسیار مفیدی از خمیدگی فضا با جرم می‌دهند.

این تصویر از خوشه کهکشانی Abell 1351 بخشی از آلبوم تصاویر نجومی از پرجرم‌ترین خوشه‌های کهکشانی است. در این آلبوم تصاویر جالبی از عدسی‌های گرانشی قوی و حتی تکامل عجیب برخی از کهکشان‌ها دیده می‌شود. منجمان برای تهیه این آلبوم پروژه اسنپ‌شات (Snapshot Program) را راه‌اندازی کردند و در برنامه رصدی تلسکوپ فضایی هابل قرار دادند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی