ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

برق مراکز مجاز استخراج رمزارز از ابتدای تیرماه قطع می‌شود

سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به فعالیت 118 مرکز مجاز استخراج رمزارز در کشور گفت با توجه به ثبت رکوردهای جدید در مصرف برق، برق این مراکز مجاز از ابتدای تیرماه قطع خواهد شد. ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۵

سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به فعالیت 118 مرکز مجاز استخراج رمزارز در کشور گفت با توجه به ثبت رکوردهای جدید در مصرف برق، برق این مراکز مجاز از ابتدای تیرماه قطع خواهد شد. موضوعی که به اعتقاد رئیس هیئت مدیره انجمن بلاکچین منجر به افزایش فعالیت زیرزمینی ماینرها می‌شود.

«مصطفی رجبی مشهدی» در گفتگو با صداوسیما اعلام کرد مراکز مجاز استخراج رمزارز بایستی از ابتدای تیرماه دریافت برق خود را از شبکه سراسری قطع کنند.

وی با بیان اینکه مصرف برق کشور در هفته گذشته رکورد 62 هزار و 500 مگاواتی را در زمان اوج مصرف ثبت کرده اظهار داشت طبق پیش بینی‌ها نیاز مصرف در این هفته از 63 هزار مگاوات نیز عبور می‌کند که این به معنای محدودیت در تامین برق است: «از همین رو برق تمامی 118 مرکز مجاز استخراج رمز ارزی که در کشور فعال هستند، از ابتدای تیرماه قطع خواهد شد.»

گفتنی است گستره این تصمیم حتی به سایت‌هایی مثل تک‌کرانچ و بلومبرگ رسیده و آن‌ها امروز خبر قطعی برق ماینرهای مجاز در ایران را پوشش دادند. تصمیمی که به اعتقاد «امید علوی»، رئیس هیئت مدیره انجمن بلاکچین یک ناعدالتی بوده که منجر به افزایش فعالیت زیرزمینی ماینرها می‌شود.

او با بیان اینکه مصرف مراکز مجاز استخراج رمزارز از شبکه سراسری برق نهایتا در حدود 250 مگاوات است، به دیجیاتو گفت: «عمده این مراکز با توجه به خاموشی‌های مکرر شبکه برق، از طریق گاز و با استفاده از ژنراتور برق خود را تامین کرده و وابستگی به شبکه برق کشور ندارند.»

امید علوی

علوی با تاکید بر اینکه هر چه خاموشی ماینرها بیشتر شود، احتمال فعالیت زیرزمینی و آسیب به کشور نیز افزایش می‌یابد، از مظلوم واقع شدن این صنعت گلایه کرد:

«چرا برق این صنعت بایستی به کل قطع شود؟ در حالی که می‌توان مثل باقی صنایع از حجم برق مصرفی آن‌ها در تایم‌های پیک کم کرده یا یا برنامه زمان‌بندی جهت خاموشی موقت در ساعت‌هایی خاص داده شود. به نظر می‌رسد این صنعت همیشه مظلوم واقع شده و وزارت نیرو، کم کاری خود را با فشار بر صنعت ماینینگ جبران می‌کند.»

به گفته وی در ایامی که با افت قیمت بیت‌کوین نیز رو به رو شده‌ایم، چنین تصمیمی به صاحبان این مراکز آسیب اقتصادی زده و بعضا باعث تعطیلی برخی از این مراکز می‌شود: «مراکز مجاز استخراج رمزارز به طور میانگین حداقل 10 تا 15 نیرو داشته که با تعطیلی آن‌ها این افراد بیکار می‌شوند. همچنین با فروش دستگاه‌های آن‌ها در بازار آزاد می‌تواند به افزایش زیرزمینی فعالیت‌ها منجر شود که تبعات منفی برای کشور به دنبال دارد.»

گفتنی است سال گذشته نیز با توجه به افزایش مصرف برق در کشور، رئیس جمهور وقت دستور داد تا برق مراکز مجاز استخراج رمزارز برای چند ماه قطع شود. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز چندی پیش با ارائه گزارشی درباره تاثیر استخراج رمزارز بر پایداری شبکه برق ایران، اعلام کرد سیاست ممنوعیت استخراج رمزارز مانع گسترش آن در کشور نشده و سیاستی شکست خورده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی