ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

20 عادت روزانه افراد موفق چیست؟

افراد موفق چگونه توانسته‌اند به جایگاه فعلی خود دست پیدا کنند؟ راز موفقیت آنها در چیست؟ در این مطلب 20 عادت روزانه افراد موفق را که می‌تواند الگویی برای بقیه باشد مرور می‌کنیم. نزدیک بودن ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

افراد موفق چگونه توانسته‌اند به جایگاه فعلی خود دست پیدا کنند؟ راز موفقیت آنها در چیست؟ در این مطلب 20 عادت روزانه افراد موفق را که می‌تواند الگویی برای بقیه باشد مرور می‌کنیم.

نزدیک بودن به افراد قدرتمند و تاثیر‌گذار می‌تواند اطلاعاتی خوب و ارزشمند در اختیار ما قرار می‌دهد، اینکه چه عادات و اخلاقی دارند که آنها را به موفقیت رسانده برای همه انسان‌ها که رویای موفقیت در ذهن دارند می‌تواند جالب باشد.

محققان در جریان مصاحبه با ۲۰۰ فرد موفق توانسته‌اند به اطلاعات جالبی در این باره دست ‌پیدا کنند. در جریان این تحقیقات از ۷ میلیاردر، ۱۳ مدال‌آور المپیک و تعداد زیادی از کارآفرینان موفق پرسیده شده:

«راز اصلی موفقیت شما چیست؟»

جالب اینجاست که این ۲۰۰ فرد موفق جواب‌های جالبی در پاسخ به این سوال داده‌اند.

عادت های روزانه افراد موفق

در ادامه می‌توانید درجریان ۲۰ عادت روزانه افراد موفق قرار بگیرید:

۱- زود از خواب بیدار می‌شوند

افراد موفق معمولا سحرخیز هستند. تیم کوک مدیرعامل اپل روز خود را ساعت 4:30 صبح شروع می‌کند. «جفری ایملت»، مدیر عامل سابق جنرال الکتریک می‌گوید ساعت 5:30 صبح برای انجام تمرینات روزانه از خواب بیدار می‌شود. «سرجیو مارکیونه»، مدیرعامل درگذشته فیات و کرایسلر معمولا از ساعت 3:30 صبح بیدار می‌شد.

۲- از تک تک دقایق خود استفاده می‌‌کنند

بسیاری از افراد برای هر ساعت از روز برنامه‌ به خصوصی می‌ریزند. تفاوت کارآفرینان موفق با آدم‌های معمولی این است که آنها برای هر دقیقه از روزشان برنامه‌ریزی مخصوص دارند. از نظر آنها زمان تنها سرما‌یه‌ است که هدر رفتن آن هیچ جبرانی ندارد.

۳- مهم ترین فعالیت‌ها و وظایف خود را می‌شناسند

افراد موفق دقیقا می‌دانند مهم‌ترین فعالیتشان چیست و سعی می‌کنند روی آن متمرکز شوند. بدون وقفه روی وظایف الویت‌دار خود تمرکز دارند.

عادت های روزانه افراد موفق

۳- به جای مشغله زیاد، بر مولد بودن تمرکز می‌کنند

«تیم فریس» نویسنده هفته کاری 4 ساعته می‌گوید شلوغ بودن اغلب نوعی تنبلی ذهنی ایجاد می‌کند. افراد موفق به جای آنکه به دنبال ایجاد مشغله‌های باشند روی فعالیت‌های اصلی تمرکز کرده و سعی می‌کنند فردی مولد باشند.

۴- آینده نگری می‌کنند

برخی مواقع با شرایطی روبرو می‌شویم که نشات گرفته از تصمیم‌ها و فعالیت‌های زمان حال و گذشته است. افراد موفق با پیش بینی موقعیت‌های آینده، امروز انتخاب درست را پیش گرفته و راهکار مناسب را در زمان حال برمی‌گزینند تا در آینده به مشکلی بر نخورند.

عادت های روزانه افراد موفق

۵- تعادل بین زندگی، کار و تفریح را برقرار می‌کنند

همیشه در پایان ساعات کاری، وظایف تمام نمی‌شوند و همواره می‌توان کاری انجام نشده پیدا کرد. اما اشخاص موفق می‌دانند باید میان کار و استراحت تعادل وجود داشته باشد. این افراد اولویت بندی خود را حفظ کرده و زمانی برای استراحت، خانواده و ورزش در نظر می‌گیرند. آنها می‌دانند که چطور ۱۴۴۰ دقیقه از روز را میان وجوه مختلف زندگی تقسیم ‌کنند.

۶- از تفکر مکتوب استفاده می‌کنند

افراد موفق ایده‌های خود را مکتوب می‌کنند و به تفکر مکتوب اعتقاد دارند. هر زمان ایده‌ای به سراغشان بیاید آن را در گوشی موبایل یا در دفترچه یادداشت خود مکتوب می‌کنند تا در زمانی به سراغ ایده‌ها بروند و قدر ایده‌ها و جرقه‌های ذهنی را می‌دانند.

۷-مراقب صرف زمان برای شبکه‌های اجتماعی هستند

اشخاص موفق بیش از حد لازم وقت خود را صرف چک کردن ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی نمی‌کنند، نوتیفیکیشن شبکه‌های اجتماعی را در زمان جلسات و هنگامی که مشغول کار فکری هستند خاموش کرده تا با هر اعلانی به سراغ موبایل خود نروند. بدین ترتیب از تمام وقت خود استفاده‌ مطلوب می‌کنند.

۸- از جلسه‌های بی مورد پرهیز می‌کنند

افراد موفق به ضرورت جلسه‌ می‌گذارند. به اعتقاد آنها جلسه زمان بر بوده، آدم‌ها را بی‌حوصله کرده و موجب می‌شود از بحث اصلی خارج شوند. بهتر است جلسه‌ای برگزار نشود اگر هم شد کوتاه بوده و سریع به اصل مطلب بپردازد.

عادت های روزانه افراد موفق

۹- به هر چیزی پاسخ مثبت نمی‌دهند

مدیران موفق با مدیران معمولی تفاوتی اساسی دارند، تا زمانی که ایده‌ یا مطلبی فوق العاده نباشد به آن نه می‌گویند. به یاد داشته باشید در روز تنها ۱۴۴۰ دقیقه زمان وجود دارد و افراد موفق هیچ‌کدام از این دقایق را برای ایده‌های معمولی هدر نمی‌دهند.

۱۰- از قانون ۸۰/۲۰ بهره می‌برند

بر اساس «اصل پارتو» که یک قاعده سرانگشتی رایج است، ۸۰ درصد نتایج مربوط به ۲۰ درصد فعالیت‌ها است. مدیران موفق آن ۲۰ درصد به خصوص را یافته و با تمرکز روی آنها نتیجه‌گیری را تضمین می‌کنند.

۱۱- در واگذاری کارها به دیگران مهارت دارند

کارآفرینان نمونه، با برخوردن به مشکلات به دنبال راه حل می‌گردند برایشان مهم نیست که چه کسی آن را حل کند بلکه فقط پیدا‌کردن راه حل مهم است. این افراد کنترلگری‌ افراطی ندارند و کار‌ها را بدون ترس بین زیر مجموعه‌های خود تقسیم کرده و در این زمینه انعطاف پذیری لازم را دارند.

۱۲- کارها را نیمه کاره رها نمی‌کنند

تا به حال شده که در حال انجام کاری باشید و آن‌ را نیمه کاره رها کرده به سراغ فعالیت دیگری بروید؟ افراد موفق چنین عادتی ندارند. آنها از قانون «یکبار لمس کردن» بهره می برند. بدین شکل که با آغاز هر کار ، آن را تمام کرده سپس سراغ فعالیت دوم می‌روند.

موفقیت

۱۳- فعالیت روتین روزانه‌ خود را تغییر نمی‌دهند

نکته‌ی جالب این است که تمام این ۲۰۰ نفر روتین روزانه‌ مخصوص به خود را داشتند. آنها صبح خود را با نوشیدن آب، ورزش و خوردن صبحانه‌ای سالم آغاز می‌کنند. بیشتر آنها نیز از دعا، مدیتشین و مطالعه برای پر کردن زمان رسیدن به محل کار بهره می‌برند.

۱۴- به اغذیه مناسب و استراحت کافی اهمیت می‌دهند

نمی‌توان دقیقه‌ای به دقیقه‌های روز اضافه نمود اما می‌توان انرژی و توجه را در همین زمان محدود بالا برد. اشخاص موفق با دانستن این مطلب سعی می‌کنند با خوردن به موقع وعده‌های غذایی و خوراکی انرژی خود را تامین کنند. ضمن اینکه با استراحت کردن حساب شده، بازدهی خود را در طول روز حفظ می‌کنند.

۱۵- اهمیت کار گروهی را می‌دانند و روی تشکیل تیم قوی تمرکز دارند

فیل جکسون مربی مشهور بسکتبال می‌گوید قدرت هر تیم به تک تک اعضای آن است و به نقطه قوت هر عضو تیم مربوط می‌شود. افراد موفق می‌دانند که باید با افرادی همراه شوند که مکمل آنها باشند. کن بلانچارد می‌گوید: «هیچ یک از ما به اندازه همه ما باهوش نیستیم.» پس افراد موفق قدرت کار گروهی و نیروی گروه را می‌دانند.

۱۶- روی پیشرفت‌های کوچک ولی مستمرتمرکز می‌کنند

واقعا کسی نمی‌تواند یک فیل بزرگ را یک دفعه بخورد ولی حتی همان فیل بزرگ را می‌توان کم‌کم خورد تا تمام شود. هنری فورد می‌گوید: کارهای بزرگ را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. در این صورت هیچ کاری سخت نیست.

۱۷- روی نکات مثبت تمرکز می‌کنند

شاون آکور در کتاب خود با عنوان مزیت شادی توضیح می‌دهد پزشکانی که قبل از تشخیص، روحیه مثبتی دارند، در مقایسه با پزشکانی که چنین وضعیتی ندارند، به صورت قابل توجهی از توانایی‌های ذهنی خود بهتر استفاده می‌کنند و عملکرد قدرتمندتری دارند. به همین دلیل، چنین پزشکانی در اغلب موارد ۲۰ درصد سریعتر قادر به تشخیص دقیق بیماری هستند. افراد موفق همیشه به موقعیت‌ها خوش بین هستند.

۱۸- میزان پیشرفت خود در رسیدن به اهداف را ارزیابی می‌کنند

افراد موفق معمولا اهداف مشخصی دارند و میزان پیشرفت و موفقیت خود در نزدیک شدن به اهداف را ارزیابی می‌کنند. از اشتباهات خود درس می‌گیرند و متمرکز به سمت اهداف خود پیش می‌روند.  

۱۹- دوستان موفقی دارند

به گفته جیم ران، وضعیت شما در واقع میانگین وضعیت پنج دوست صمیمی‌تان است. افراد موفق این موضوع را می‌ دانند و به همین دلیل با افراد موفق همراه می‌شوند. اگر کسی بتواند دوستان و همراهان خود را به سمت مثبت‌تر شدن تغییر دهد، زندگی‌اش تغییر می‌کند.

۲۰- افراد موفق الهام بخش دیگران برای موفقیت هستند

استیو جابز، مدیرعامل سابق اپل راهکارهایی برای کمک به دیگران در پرورش خلاقیت ارایه می‌کرد. تشویق دیگران به خوب و بهتر شدن یکی از ویژگی‌های افراد موفق است. آنها اغلب الگویی برای سایرین هستند.

سوالات متداول درباره عادت های افراد موفق

افراد موفق چه عادت هایی دارند؟

افراد موفق زود از خواب بیدار می‌شوند، از تک تک دقایق خود استفاده می‌کنند و به جای مشغله زیاد، بر مولد بودن تمرکز می‌کنند و همچنین آینده‌نگر هستند.

افراد موفق چه ساعتی از خواب بیدار می‌شوند؟

افراد موفق معمولا سحرخیز هستند. تیم کوک مدیرعامل اپل روز خود را ساعت 4:30 صبح شروع می‌کند. «جفری ایملت»، مدیر عامل سابق جنرال الکتریک می‌گوید ساعت 5:30 صبح برای انجام تمرینات روزانه از خواب بیدار می‌شود. «سرجیو مارکیونه»، مدیرعامل درگذشته فیات و کرایسلر معمولا از ساعت 3:30 صبح بیدار می‌شد.

این مطلب توسط «امین قیاسی» نوشته شده و در تاریخ 31 خرداد 1401 توسط «تینا پورشاهید» بروزرسانی شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • محمود غفاری
    محمود غفاری | ۱۹ تیر ۱۴۰۱

    منکه والا یه دونه ار این عادتهارو ندارم
    گزینه ی هیجدهمم برام مثل جوک می مونه چون من اغلب پونزده شونزده بار از یه سوراخ گزیده میشم
    دوتا گزینه سه گداشته بودن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی