ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استاندارد PCIe 7.0 معرفی شد؛ 8 برابر سریع‌تر از PCIe 5.0

کمیته PCI-SIG از جدیدترین استاندارد PCIe یا PCI Express با نام PCIe 7.0 رونمایی کرد که سرعت فوق‌العاده بالایی دارد. سرعت این استاندارد به 512 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد که 8 برابر از PCIe 5.0 ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ تیر ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

کمیته PCI-SIG از جدیدترین استاندارد PCIe یا PCI Express با نام PCIe 7.0 رونمایی کرد که سرعت فوق‌العاده بالایی دارد. سرعت این استاندارد به 512 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد که 8 برابر از PCIe 5.0 سریعتر است.

در حالی که هنوز محصولات با استاندارد PCIe 5.0 به صورت عمده روانه بازار نشده‌اند، استاندارد PCIe 7.0 سال 2025 از راه می‌رسد، البته انتظار داریم محصولات مجهز به این استاندارد در حوالی سال 2027 وارد بازار شوند و به دست کاربران برسند.

مشخصات استاندارد PCIe 7.0

سرعت مسیر دوگانه 512 گیگابایت بر ثانیه در ارتباطات x16 در دسترس خواهد بود، اما در دنیای واقعی بنابر دلایل مختلف از جمله مسائل مربوط به بهره‌وری، مسلما با سرعت بسیار پایین‌تری روبه‌رو خواهیم شد. با این حال، همچنان دو برابر سریع‌تر از PCIe 6.0 خواهد بود، استانداردی که باید اواخر سال جاری میلادی از راه برسد.

PCI-SIG که هم اکنون در حال برگزاری کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان خود است، می‌گوید به دنبال افزایش دو برابری سرعت PCI Express هر سه سال یکبار است.

استاندارد PCIe 7.0

البته دستیابی به چنین سرعت‌هایی بستگی به سازندگان تراشه و دستگاه‌ها دارد. برای مثال پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل که در ژانویه سال جاری میلادی از راه رسیدند، از استاندارد PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کند. جدیدترین پردازنده‌های AMD یعنی رایزن 7000 هم قادر به پشتیبانی از این استاندارد است، اما پاییز از راه می‌رسند.

علاوه بر این، اولین حافظه‌های SSD با پشتیبانی از PCIe 5.0 هم به تازگی وارد بازار شده‌اند و حداکثر سرعت 13 گیگابایت بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

استاندارد PCIe 7.0 در کنار سرعت بالاتر، مصرف انرژی بهینه‌تری هم دارد و همچنین زمان تاخیر در آن کاهش می‌یابد. علاوه بر این، حتی مسیرهای x1 استاندارد PCIe 7.0 می‌توانند به سرعت مسیرهای x16 استاندارد PCIe 4.0 یعنی 32 گیگابایت بر ثانیه باشد. بنابراین در آینده اندازه حافظه‌های ذخیره‌سازی و سایر دستگاه‌ها کوچکتر می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی