ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تب حصبه
علمی

پزشکان از افزایش مقاومت تب حصبه در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها خبر می‌دهند

درحال حاضر، آنتی‌بیوتیک تنها راه درمان «تیفوئید» یا تب حصبه است که توسط باکتری «سالمونلا آنتریکا سرووار تیفی» یا «S. Typhi» ایجاد می‌شود. با این‌حال، طی سه دهه گذشته مقاومت این باکتری به آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۳ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

درحال حاضر، آنتی‌بیوتیک تنها راه درمان «تیفوئید» یا تب حصبه است که توسط باکتری «سالمونلا آنتریکا سرووار تیفی» یا «S. Typhi» ایجاد می‌شود. با این‌حال، طی سه دهه گذشته مقاومت این باکتری به آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی گسترش یافته است.

اخیرا محققان با تعیین توالی ژنوم 3489 سویه مختلف S Typhi که از سال 2014 تا 2019 در نپال، بنگلادس، پاکستان و هند گزارش شده‌اند، شاهد افزایشی در مقاومت دارویی سویه «XDR Typhi» بوده‌اند.

XDR Typhi نه تنها در برابر آنتی‌بیوتیک‌های اولیه مانند «آمپی‌سیلین»، «کلرامفنیکل» و «تری متوپریم/سولفامتوکسازول» مقاوم است، بلکه نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های جدیدتر مانند «فلوروکینولون» و «سفالوسپورین» نسل سوم نیز غیرقابل نفوذ است.

بیشتر سویه‌ها به قسمت جنوب شرقی آسیا و همچنین شرق و جنوب آفریقا می‌روند، اما ابَرمیکروب‌های تیفوس در بریتانیا، ایالات متحده و کانادا نیز پیدا شده‌اند.

تب حصبه

تب حصبه ممکن است در کشورهای توسعه یافته نادر باشد، اما این تهدید قدیمی هنوز در دنیای مدرن ما بسیار خطرناک است. گونه‌های خطرناک مذکور به سرعت در جهان درحال گسترش هستند.

درحالیکه بیشتر موارد XDR Typhi از جنوب آسیا می‌آیند، محققان از سال 1990 تاکنون نزدیک به 200 مورد از گسترس بین‌المللی را نیز شناسایی کرده‌اند.

S. Typhi و XDR Typhi نسبت به آزیترومایسین نیز مقاوم هستند و همین مسئله نیاز به واکسن را برای کشورهای مذکور گسترش می‌دهد. چنین اقداماتی در کشورهایی که شیوع مقاومت ضد میکروبی در بین سویه‌های S Typhi در حال حاضر بالا است، مورد نیاز است.

دانشمندان سال‌هاست درباره حصبه مقاوم به دارو هشدار می‌دهند. سرعت ظهور و گسترش سویه‌های بسیار مقاوم S. Typhi در سال‌های اخیر یک دلیل واقعی برای نگرانی است و نیاز به گسترش فوری اقدامات پیشگیری دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی