ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

داستان تولد شیائومی؛ از تولید گوشی و لوازم خانگی تا ورود به بازار خودرو

کمتر کسی است که گوشی های شیائومی را نشناسد. این برند در سال‌های اخیر توانسته است با تولید گوشی ها و سایر محصولات دیجیتالی با کیفیت با قیمت مناسب، رضایت اکثر مصرف کنندگان را جلب ...

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۳ تیر ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

کمتر کسی است که گوشی های شیائومی را نشناسد. این برند در سال‌های اخیر توانسته است با تولید گوشی ها و سایر محصولات دیجیتالی با کیفیت با قیمت مناسب، رضایت اکثر مصرف کنندگان را جلب کند. در این مطلب قصد داریم با بررسی تاریخچه شیائومی ببینیم این برند چگونه متولد شد،  سرمایه آن چگونه تأمین شد، رقبای آن چه برندهایی هستند و چه برنامه‌هایی برای آینده دارد.

بدون تردید هر فردی از محصولات باکیفیت با قیمت مناسب استقبال می‌کند. شیائومی هم برای تولید و عرضه محصولات خود همین اصل را سرلوحه کار خود قرار داده است و محصولاتی رده‌بالا با  فناوری‌های به‌روز و قیمت معقول را روانه بازار می‌کند. 

شیائومی یک برند چینی است که در سال‌های اخیر در حوزه الکترونیک به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده است و دفتر مرکزی آن در پکن واقع شده است. محصولات این برند در حال حاضر در بیش از  ۱۰۰ کشور و منطقه جهان عرضه می‌شود و در سال ۲۰۱۴ عنوان پرارزش‌ترین استارتاپ جهان را به دست آورد. این برند در رده‌بندی «کانتار برند زد» (Kantar BrandZ) که هر سال ۱۰۰ مورد از باارزش‌ترین برندها را در ۱۶ کشور جهان فهرست می‌کند،  جایگاه هفتادم را از آن خود کرد. 

در حال حاضر محصولات شیائومی تنها به گوشی‌های اندرویدی ختم نمی‌شود و این شرکت در زمینه تولید لوازم جانبی گوشی، تبلت، لپ‌تاپ، اپلیکیشن‌های موبایل، گجت‌های پوشیدنی،  لوازم خانگی و وسایل هوشمند منازل هوشمند، پهپاد، وسایل اینترنت اشیا و دستگاه‌های تهویه هوا و انبوهی از وسایل دیگر نیز فعالیت دارد. 

در حال حاضر ۲۵ درصد از درآمد شیائومی از طریق فروش وسایل اینترنت اشیا ازجمله تلویزیون‌های هوشمند، اسکوترهای برقی،  جاروبرقی‌ها و حتی آینه هوشمند خودروها به دست می‌آید (در برخی از منابع گفته‌شده ۴۵ درصد از کل درآمد شیائومی مربوط به حوزه اینترنت اشیا است). 

محصولات شیائومی در یک قاب
محصولات شیائومی در یک قاب

در حال حاضر گوشی‌های شیائومی در برخی از کشورهای جهان مانند هند محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین گوشی‌ها محسوب می‌شوند و میزان محبوبیت این برند در این کشور هر سال نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد. 

این برند در سال ۲۰۱۴ بزرگترین برند سازنده گوشی در چین شد و اکنون جزو پنج فروشنده بزرگ گوشی در جهان محسوب می‌شود. گوشی‌های این شرکت در سری‌های مختلفی تولید می شوند که شامل سری می (Mi)، می نوت (Mi Note)، می مکس (Mi Max)، می میکس (Mi Mix)، می نوت بوک (Mi Notebook)، ردمی (Redmi)، بلک شارک (Blackshark) و پوکو (poco) میشود. در حال حاضر گوشی های این برند برای آپدیت های MIUI در حدود ۲۹۱.۶ میلیون کاربر فعال دارد.

تاریخچه شیائومی؛ شیائومی چگونه متولد شد؟

مدیرعامل شیائومی
لی جون مدیرعامل شیائومی

این برند در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان یک شرکت نرم‌افزاری توسط «لی جون» (Lei Jun)، مدیرعامل کنونی شیائومی،  با سرمایه ۴۱ میلیون دلاری تأسیس شد.جون دانش آموخته رشته کامپیوتر از دانشگاه ووهان چین است. وی در سال ۱۹۹۲ به عنوان مهندس به شرکت کینگ‌سافت (Kingsoft)، شرکت چینی فعال در حوزه نرم افزار پیوست و در سال ۲۰۱۰ شیائومی را تاسیس کرد. او در هنگام ورود به این شرکت مسئول توسعه اپلیکیشن های موبایل، لپ‌تاپ‌ها و سایر وسایل الکترونیکی شد.

لین بین (Lin Bin) یکی دیگر از  بنیانگذاران شیائومی است که در سمت معاونت فعالیت می‌کند و سابقه فعالیت در مایکروسافت در بخش اینترنت اکسپلورر و همچنین سابقه فعالیت در گوگل به عنوان مدیر مهندسی را داشته است.
شیائومی علاوه بر لین جون، بنیانگذاران دیگری هم دارد که در ارتقای این برند نقشی اساسی ایفا کرده‌اند. اسامی این افراد به شرح زیر است:

  • گوانگپینگ ژو (Guangping Zhou) یکی دیگر  از بنیانگذاران شیائومی است که قبلاً به عنوان سرپرست بخش توسعه و تحقیق مرتبط با سخت‌افزار موتورولا فعالیت می‌کرده است.
  • لیو دی (Lio Di) یکی دیگر از بنیانگذاران شیائومی است که مسئولیت طراحی صنعتی این شرکت را بر عهده دارد. 
  • وان جیانگ لی (Wanqiang Li) از دیگر بنیانگذاران شیائومی است که مسئولیت بازاریابی محصولات شرکت را بر عهده دارد
  • هونگ فنگ (Hong Feng) نیز در تاسیس شیائومی سهیم بوده و اکنون عهده‌دار سمت معاونت بخش رابط کاربری MIUI است.
  • چوان وانگ (Wang Chuan)  از دیگر بنیانگذاران شیائومی است که در حال حاضر  یکی از معاونان این شرکت است.

 رابط کاربری MIUI که این شرکت آن را بر اساس اندروید ساخت، نخستین محصول آن بود. هدف از ایجاد این رابط کاربری که اکنون به رابط کاربری اختصاصی گوشی های شیائومی و برند های زیرمجموعه این برند (می، پوکو و ردمی) تبدیل شده است، ساخت یک رابط کاربری کاربردی نسبت به رابط کاربری خود اندروید بود.

رابط کاربری MIUI
رابط کاربری MIUI

MIUI موفقیتی که لیاقتش را داشت به دست آورد و طبق آمار اعلام‌شده در سال ۲۰۲۰ این رابط کاربری در آن زمان ۳۳۰.۷ میلیون کاربر داشته است. این شرکت در سال ۲۰۱۱ با تولید نخستین گوشی خود یعنی گوشی «می وان» (Mi 1) به‌صورت رسمی وارد حوزه تولید سخت‌افزار شد. 

گوشی می 1 شیائومی؛ نخستین گوشی شیائومی
گوشی می 1 شیائومی؛ نخستین گوشی شیائومی

هدف اصلی اعضای تیم کاری شیائومی از همان ابتدا تولید محصولات باکیفیت و فروش آن‌ها با قیمتی کمتر از قیمت محصولات مشابه رقبای خود بود و از سوی دیگر قصد داشتند از طریق ارائه خدمات و محتوا کسب درآمد کنند. از دیگر منابع درآمد این شرکت می‌توان به تبلیغات و فروش حق اشتراک برای دسترسی به برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌ها و فیلم‌ها اشاره کرد.  شیائومی در حال حاضر در سراسر جهان در حدود ۲۲۰۷۴ کارمند دارد و در حال حاضر ۴۵.۴۱ میلیارد دلار است

دلیل انتخاب نام شیائومی،  طراحی لوگو و شعار این برند

کلمه «Xiaomi» در زبان چینی به معنای ارزن است  و برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد این کلمه برنج هم معنی می‌دهد. مسلماً این معانی هیچ ارتباطی با دنیای فناوری ندارند! پس دلیل انتخاب این نام برای یک شرکت فعال در حوزه الکترونیک و فناوری چیست؟

لی جون کلمه «Xia» را  به یکی از مفاهیم بودایی نسبت داده است که می‌گوید یک دانه برنج  به‌اندازه یک کوه شگفت‌انگیز است. در حقیقت این شرکت می‌خواسته با انتخاب این مفهوم نشان دهد که قصد دارد با چیزهای کوچک کارهای بزرگ انجام می‌دهد. شیائومی با شعار «تنها برای طرفداران» (Only for fans) کار خود را شروع کرد. 

در مورد طراحی لوگوی شیائومی که سال میلادی گذشته از نسخه جدید آن رونمایی شد، هم باید بگوییم این لوگو طراحی ساده‌ای دارد و در کنار کلمه Xiaomi کلمه Mi در یک کادر مربع‌شکل ساده نارنجی‌رنگ با گوشه‌های گرد دیده می‌شود. کلمه Mi از حروف اول دو کلمه Mobile Internet به معنای «اینترنت موبایل» تشکیل شده است؛  مسئولان شیائومی معتقدند کلمه Mi را می‌توان به‌عنوان نخستین حرف‌های دو کلمه Mission Impossible (به معنی مأموریت غیرممکن) نیز  در نظر گرفت و منظور آن‌ها چالش‌هایی است که که این برند تاکنون با آن‌ها مواجه شده است.

لوگوی شیائومی

Mission Impossible در حقیقت نام یک فیلم سینمایی چندقسمتی هالیوودی است که داستان تمام آن‌ها حول واگذاری ماموریت‌های بسیار دشوار به شخصیت اصلی فیلم شکل می‌گیرد و او باید این ماموریت‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارد.

جالب است بدانید لوگوی نورانی شیائومی با ۹۶۹۰ لامپ ساخته شده است و در تراس دفتر مرکزی این برند در بنگلور نصب شده است. ساخت این لوگو به عنوان یک رکورد در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است.

آغاز به کار شیائومی

این شرکت در سال ۲۰۱۱ موفق به جذب سرمایه  ۹۰ میلیون دلاری شد و در سال ۲۰۱۲ ۲۱۶ میلیون دلار دیگر نیز به این شرکت تزریق شد. در کل این برند موفق شد در طول ۱۵ مرحله جذب سرمایه ۷.۴  میلیارد دلار سرمایه جذب کند.  نخستین سرمایه‌گذاری برای این شرکت توسط شرکت‌های تماسک (Temasek)،  دی‌جی‌آی کپیتال (IDG Capital)، کیمینگ ونچر پارتنر (Qiming Venture Partners) و کوالکام انجام شد. 

در سال ۲۰۱۳ این شرکت یکی از کارمندان گوگل به نام «هوگو بارا» (Hugo Barra) را که به‌عنوان معاون ارشد بخش مدیریت تولید پلتفرم اندروید در این شرکت مشغول به کار بود،  به خدمت گرفت و در شیائومی در سمت معاونت با هدف گسترش حضور این برند در خارج از خاک چین، به کار خود ادامه داد.

هوگو بارا
هوگو بارا

حضور بارا در شیائومی باعث شد این برند به نخستین برند سازنده گوشی هوشمند تبدیل شود که یکی از اعضای تیم درگیر با سیستم‌عامل اندروید گوگل را در اختیار داشت! البته این مهره کلیدی شیائومی را در سال ۲۰۱۷ ترک کرد. 

آغاز قدرت‌نمایی شیائومی

این شرکت در سال ۲۰۱۳ خبرهای ساخت گوشی رده‌بالای اندرویدی شیائومی «می 3» (Mi 3)  و تلویزیون ۴۷ اینچ سه‌بعدی دارای سیستم‌عامل اندروید را اعلام کرد.  جالب است بدانید که شیائومی می 3 در فیلیپین تولید شد و نخستین تلویزیون اندرویدی آن نیز توسط یک شرکت  ولیدکننده تلویزیون‌های سونی در تایوان به نام «ویسترون» (Wistron) مونتاژ شد. در ضمن گوشی‌های این برند  در همین سال در رده پنجم فهرست پرمصرف‌ترین گوشی‌ها در چین قرار گرفتند. در ضمن در این سال این برند موفق به فروش ۱۸.۷ میلیون دستگاه گوشی می 3 شد که به موفقیت بسیار خوبی در تاریخچه شیائومی بود.

گوشی می 3 شیائومی
گوشی می 3 شیائومی

شیائومی در سال ۲۰۱۴ با تاسیس یک دفتر مرکزی در سنگاپور حضورش در خارج از خاک چین را گسترش داد.این شرکت در همان سال دامنه mi.com را نیز با مبلغ  ۳.۶ میلیون دلار خرید که در آن زمان یک رکورد محسوب می‌شد و گران‌قیمت‌ترین دامنه فروخته‌شده در چین تا آن زمان بود.

گسترش حوزه فعالیت شیائومی

این شرکت در سال ۲۰۱۴ ۲۴.۷ درصد از سهام شرکت روبوراک (Roborock) که امروزه با جاروبرقی‌های هوشمند بی‌سیم‌اش شناخته می‌شود، خرید و با این اقدام به یکی از سرمایه‌گذاران اصلی این شرکت تبدیل شد. 

این شرکت در همین سال موفق به جذب سرمایه ۱.۱ میلیارد دلاری و تبدیل‌شدن به یکی از با ارزش‌ترین شرکت خصوصی جهان شد. در همین سال بیش از ۶۰ میلیون دستگاه توسط این شرکت فروخته شد و ۹۴ درصد درآمد این شرکت با این روش تأمین شد.

تولید نخستین گجت پوشیدنی شیائومی

نخستین گجت پوشیدنی شیائومی با عنوان شیائومی «می بند» (Mi band) نیز در سال ۲۰۱۶ تولید و عرضه شد. این گجت در واقع یک گجت تناسب‌اندام محسوب می‌شود و از قابلیت کنترل وضعیت خواب نیز برخوردار است.

می بند
گجت پوشیدنی می بند شیائومی

از دیگر قابلیت‌های این گجت می‌توان به باز کردن قفل گوشی‌های اندرویدی و هشدار دادن به کاربران در زمان دریافت نوتیفیکیشن و تماس توسط گوشی اشاره کرد.  از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۲۱ (به غیر از سال ۲۰۱۷) نسخه‌های متفاوتی از این گجت پوشیدنی تولید و عرضه شده است که شامل می بند ۱ اس، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۶ می‌شود.  نخستین ساعت هوشمند شیائومی که با برند ردمی، برند زیرمجموعه شیائومی، در سال ۲۰۲۰ با فناوری NFC روانه بازار شد.

تولید نخستین تبلت شیائومی

شیائومی در سال ۲۰۱۴ در رویدادی از نخستین تبلت خود با نام «می پد» (Mi pad) رونمایی و آن را در سال ۲۰۱۵ در هند عرضه کرد. نسخه‌های بعدی تبلت‌های این برند یعنی می پد ۳،۲، ۴، ۴ پلاس  و شیائومی پد ۵ و پد ۵ پرو به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ (پد ۴ و ۴ پلاس) و ۲۰۲۱ (پد ۵ و ۵ پرو) روانه بازار شدند. 

تبلت می بند شیائومی
تبلت می پد شیائومی

تولید نخستین تراشه موبایل

شیائومی در سال ۲۰۱۴ یک شرکت تولیدکننده قطعات الکترونیکی تحت عنوان پکن سانگوو (Beijing Songguo) را با هدف ورود به حیطه تراشه‌سازی ایجاد کرد و سه سال بعد در سال ۲۰۱۷ نخستین تراشه موبایل خود یعنی سرج اس 1 (Surge S1) را روانه بازار کرد و در سال میلادی گذشته تراشه دیگری با نام «سرج سی ۱» (Surge C1) برای پردازش سیگنال تصویر معرفی و عرضه کرد. 

تراشه موبایل S1 شیائومی
تراشه موبایل S1 شیائومی

تولید نخستین لپ‌تاپ

نخستین لپ‌تاپ شیائومی یعنی «می نوت‌بوک ایر» (Mi Notebook Air) نیز در سال ۲۰۱۶ معرفی و روانه بازار شد.  این لپ‌تاپ ویندوز با قیمت  ۵۴۰ دلار توانایی رقابت با مک‌بوک ایر را داشت.  در ضمن این شرکت در سال ۲۰۱۸ نخستین لپ‌تاپ گیمینگ خود یعنی «می گیمینگ» (Mi Gaming) را نیز در چین عرضه کرد و در سال ۲۰۲۱ نیز لپ‌تاپ گیمینگ قدرتمند با عنوان «ردمی جی ۲۱» (Redmi G 21) با پردازنده‌های قدرتمند اینتل و AMD و کارت گرافیک‌های قدرتمند سری RTX را روانه بازار کرد. 

تبلت می نوت بوک ایر شیائومی
تبلت می توت بوک ایر شیائومی

تولید نخستین گوشی تاشوی شیائومی

شیائومی در سال میلادی گذشته از نخستین گوشی تاشوی خود یعنی می میکس فولد (Mi Mix Fold) رونمایی کرد. این گوشی یک گوشی پرچم‌دار محسوب می‌شود و با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری 8K، رم ۱۲ و ۱۶ گیگابایتی و نمایشگر اولد با قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ و همچنین پشتیبانی از بهترین و پیشرفته‌ترین استاندارد HDR یعنی دالبی ویژن می‌تواند رقیب جدی بسیاری از گوشی‌های پرچم‌دار، مخصوصاً گوشی‌های تاشو سامسونگ باشد.

گوشی تاشوی می میکس فولد
گوشی تاشوی می میکس فولد شیائومی

برخورداری از باتری ۵۰۲۰ میلی‌آمپرساعتی، اسنپدراگون 888 5g و چهار اسپیکر استریو قدرتمند نیز این گوشی را به حریفی قدر برای گوشی‌های مشابه خود تبدیل کرده است.

سایر رویدادهای مهم تاریخچه شیائومی

سایر رویدادهای مهم تاریخچه شیائومی از سال ۲۰۱۵ تاکنون به شرح زیر هستند:

تولید گوشی‌های محبوب با پردازنده اسنپدراگون

گوشی شیائومی

این شرکت در سال ۲۰۱۶ چندین پنتنت از مایکروسافت خریداری و سه گوشی «می 5« (Mi 5)،  «ردمی نوت 3» (Redmi Note 3) و «می مکس» (Mi Max) را  به ترتیب با اسنپدراگون ۸۲۰،  ۶۵۰ عرضه کرد. دو گوشی ردمی نوت 3 و می مکس دارای اسنپدراگون ۶۵۰ بودند.

آغاز فروش گوشی های شیائومی در بازارهای بزرگ

فروشگاه شیائومی
فروشگاه شیائومی

در سال ۲۰۱۵ شیائومی با تولید گوشی «ردمی ۲» (Redmi 2) در برزیل بار دیگر حضور خود را خارج از خاک چین گسترش داد و گوشی مذکور را در برزیل تولید کرد. ردمی ۲ نخستین گوشی تولیدشده در خاک کشوری دیگر به غیر از چین بود؛  البته این شرکت در سال ۲۰۱۶ برزیل را ترک کرد. 

شیائومی در سال ۲۰۱۶ فروش گوشی در بازار کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نیز آغاز کرد که یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخچه شیائومی است. در ضمن در این سال جاروبرقی شیائومی توسط شرکت روبوراک  تولید و عرضه شد.

در سال ۲۰۱۷ حضور شیائومی در بازار کشورهای هند پاکستان و بنگلادش آغاز شد و نخستین  فروشگاه گوشی‌های این شرکت در کشورهای اتحادیه اروپا نیز در سال ۲۰۱۷ در آتن یونان تأسیس شد.  در همان سال فروش گوشی‌های شیائومی در اسپانیا و غرب اروپا نیز آغاز شد. در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۷ شیائومی سامسونگ را به‌عنوان بزرگ‌ترین برند عرضه‌کننده گوشی در هند در پشت سر گذاشت و در همین مدت‌زمان ۹.۲ میلیون دستگاه گوشی در این کشور فروخت. درآمد شیائومی در این سال به ۱۵ میلیارد دلار رسید.

این شرکت در سال ۲۰۱۸ با عقد قراردادهای مختلف فروش گوشی‌های خود را در کشورهای انگلستان،  دانمارک، اتریش، ایرلند و سوئد را نیز آغاز کرد.

تبدیل شدن به یک شرکت سهامی عام

یکی از اتفاقات تاریخچه شیائومی تبدیل‌شدن آن به شرکت سهامی عام در سال ۲۰۱۸ و کسب سرمایه ۴.۷۲  میلیارد دلاری از طریق فروش سهام خود شد. در ضمن در این سال شیائومی  خبر ساخت کارخانه خود در هند تا سه سال بعد با مشارکت شرکت هولی تک Holitech Technology Co با بودجه ۲۰۰ میلیارد دلاری نیز را اعلام کرد.

تولید نخستین گوشی شیاپومی با اندروید وان

در سال ۲۰۱۷ نخستین گوشی شیائومی دارای اندروید وان یا «اندروید ۱» (Android 1) با نام «می ای ۱» (Mi A1) با همکاری این شرکت و گوگل عرضه شد (منظور از اندروید وان نسخه اصلی و بدون تغییرات اندروید بدون رابط‌های کاربری شخص ثالث است)

گوشی می A1
'گوشی می ای 1

ورود به حوزه ساخت شارژر بی‌سیم

در ضمن  این شرکت در سال ۲۰۱۷ به کنسرسیوم برق بی‌سیم وصل و در سال ۲۰۱۸ نخستین شارژر بی‌سیم خود را روانه بازار کرد.  در ضمن در سال ۲۰۲۰ شارژر بی‌سیم ۴۰ واتی خود را نیز عرضه کرد که می‌تواند یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را تنها در عرض ۴۰ دقیقه کامل شارژ کند. این شرکت شرکت سال میلادی گذشته شارژر بی سیم ۱۰۰ واتی خود را نیز عرضه کرد!

شارژر بی سیم
شارژر بی‌سیم شیائومی

معرفی نخستین گوشی پوکو

یکی دیگر از اتفاقات مهم برای شیائومی در سال ۲۰۱۸ معرفی نخستین گوشی برند پوکو، یکی از محبوب‌ترین برندهای زیرمجموعه شیائومی در زمان کنونی، به‌عنوان یک گوشی میان‌رده بود که برای نخستین بار در هند عرضه شد.

پوکو f1
گوشی پوکو F1

امروزه برخی از گوشی‌های برند پوکو به‌عنوان گوشی‌های قاتل پرچم‌داران در بازار عرضه می‌شوند. این گوشی‌ها دارای سخت‌افزار قدرتمند و ویژگی‌هایی هستند که تنها در گوشی‌های رده‌بالا دیده می‌شوند و در عین حال قیمت معقول و مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند. گوشی پوکو F1 در سال ۲۰۱۸، عنوان پرفروش‌ترین گوشی هند را از آن خود کرد. این برند در سال ۲۰۱۹ استقلال خود از شیائومی را اعلام کرد.

ورود قدرتمند به جمع برندهای عرضه‌کننده گوشی‌های 5G

این شرکت در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد در سال میلادی آینده بیش از ۱۰ گوشی ازجمله گوشی‌های «می ۱۰» (Mi 10 pro) و ۱۰ پرو (Mi 10 pro) را  روانه بازار خواهد کرد.

آغاز فروش محصولات نامرتبط با فناوری

شیائومی در سال ۲۰۱۹ حتی فروش وسایل مختلف نا مرتبط با دنیای فناوری مثل کلاه، کیف، عینک، کوله پشتی، کیف مخصوص ناهار، بالش، فنجان، فیلترهای مختلف، چتر و پیچ‌گوشتی را نیز آغاز کرده است!

ورود به حوزه خودروهای خودران

خودروی خودران شیائومی
خودروی خودران شیائومی

شیائومی در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که قصد دارد تا ۱۰ سال آینده ۱۰ میلیارد دلار آمریکا در حوزه خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کند.

غول فناوری چینی برای پیشبرد این هدف خود شرکت دیپ موشن، شرکت فعال در حوزه تولید خودروهای خودران، را نیز در سال میلادی گذشته با مبلغ ۷۷ میلیون دلار خرید که یکی از موفقیت‌های شاخص شیائومی در این سال بود. درضمن این شرکت ۵۰۰ مهندس را نیز در پروژه خودروهای برقی خود استخدام کرده است  و قصد دارد تولید انبوه این خودروها را از نیمه نخست سال ۲۰۲۴ را آغاز کند؛ بنابراین می‌توان گفت به احتمال زیاد شیائومی در حوزه خودروهای خودران هم کاملاً موفق خواهد شد.

سایر رویدادهای حائز اهمیت تاریخچه شیائومی به شرح زیر هستند:

  • عرضه نخستین اندروید باکس شیائومی یعنی «می باکس» (Mi box) در سال ۲۰۱۶
  • نخستین پهپاد شیائومی با نام می درون (Mi Drone) با قابلیت فیلم‌برداری 4K در سال ۲۰۱۶
  • انتشار اپلیکیش بخش موسیقی می موزیک (Mi Music)، اپلیکیشن پیش‌فرض پخش موسیقی در گوشی‌های شیائومی و برند‌های زیرمجموعه آن،
  • راه‌اندازی استریم ویدیوی استریم ویدیو (Mi Video) در سال ۲۰۱۸ که برپایه استفاده از سرویس ابری ایجاد شده است و به جستجو، به اشتراک گذاری، سازماندهی و انتشار محتواهای رسانه‌ای کمک می کند.
  • عرضه نخستین ایربادز بی‌سیم واقعی خود به نام ایردات (Airdots) در سال ۲۰۱۸
  • راه اندازی سرویس می کریدیت (Mi Credit) در هند برای تسهیل اعطای وام به اشخاص جهت خرید محصولات شیائومی در سال ۲۰۱۸
  • عرضه نخستین پاور بانک برند ردمی در سال ۲۰۱۹ 
  • اعلام حذف کلمه Mi از نام تمام محصولات شیائومی در سال ۲۰۲۱
  • راه‌اندازی سرویس ذخیره‌سازی ابری شیائومی یعنی «می کلود» (Mi Cloud) افراد با استفاده از این سرویس می‌توانند پس از ذخیره‌سازی اطلاعات خود در فضای ابری، از طریق دستگاه‌های مختلف به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

رشد شکفت انگیز شیائومی در آغاز دومین دهه عمر خود

گوشی های شیائومی
گوشی های شیائومی

این شرکت در سال ۲۰۲۰ عنوان سومین برند تولیدکننده گوشی در جهان از نظر حجم عرضه را از آن خود کرد و در سه‌ماهه سوم همان سال موفق به عرضه ۴۶.۲ میلیون دستگاه گوشی شد. تعداد دستگاه‌های عرضه‌شده توسط این شرکت در کل سال ۲۰۲۱ به ۱۴۶.۳ میلیون دستگاه رسید. این عملکرد بسیار خوب در سال ۲۰۲۱ نشان‌دهنده رشد ۱۳۰ درصدی میزان فروش شرکت نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بود.

در همان سال درآمد شیائومی از مرز ۳۷ میلیارد دلار گذشت و ۲۱۰ میلیون دستگاه اینترنت اشیای متعلق به این برند در بیش از ۹۰ کشور به فروش رسید. در ضمن این شرکت موفق شد در این سال با تصاحب سهم ۱۷ درصدی بازار اروپای غربی جایگاه دوم را در این بازار به دست آورد و با عرضه ۶.۸  میلیون دستگاه گوشی  به بازار اروپای شرقی و مرکزی، در این بازار نیز موفق به کسب جایگاه سوم شود. 

شیائومی موفق شد در سال ۲۰۲۱ عنوان دومین شرکت سازنده گوشی در جهان را نیز از آن خود کند.  دلیل کسب این موفقیت بزرگ توسط شیائومی این بود که این شرکت ۲۱۶ طراحی به‌عنوان طراحی صنعتی ثبت کرده است.

از دیگر موفقیت‌های بزرگ این شرکت در سال میلادی گذشته می‌توان به سبقت گرفتن از اپل در اروپا و  تنزل رتبه آن به دومین برند گوشی در اروپا اشاره کرد.

سهم شیائومی در بازار چین در بین سه‌ماهه دوم و سوم سال ۲۰۲۱، بین ۱۴ تا ۱۷ درصد رشد داشته  و در سه‌ماهه آخر آن نیز باز هم ۱۳.۴ درصد رشد داشته است

این شرکت در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱۰۰ درصد رشد داشته است. ۱۹ درصد از درآمد این شرکت از طریق همین سرویس‌های اینترنتی به دست می‌آید

شیائومی با ایجاد مدل‌های تجاری و مدل‌های خرده‌فروشی جدید قصد دارد در آینده قدرتمندتر از پیش در بازارهای خارجی ظاهر شود. همچنین انتظار می‌رود رشد حضور این برند در بازارهای نه‌چندان با اهمیت نیز همچنان ادامه داشته باشد.

برنامه‌های شیائومی برای آینده

لی چون در اوایل سال میلادی جاری برنامه‌های این شرکت برای ورود به حوزه تولید گوشی‌های پرچم‌دار را اعلام کرده و مدعی شده در سه سال آینده اپل را به‌عنوان نخستین برند عرضه‌کننده گوشی‌های پرچم‌دار در چین پشت سر خواهد گذاشت. غول فناوری چینی قصد دارد برای دستیابی به این هدف تا ۵ سال آینده ۱۵.۷ میلیارد دلار در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کند و گوشی‌های خود را با هدف رقابت با گوشی‌های آیفون تولید خواهد کرد. 

از دیگر برنامه‌های شیائومی برای آینده می‌توان سرمایه‌گذاری بلندمدت این شرکت به مبلغ ۴۶ میلیارد یوان (تقریباً معادل ۶.۹۶ میلیارد دلار آمریکا) است که عمدتاً سهام این شرکت هستند.

پیروی شیائومی از اپل

لی جون رویکرد خود برای توسعه شیائومی را استراتژی مرگ یا زندگی بیان کرده است. این شرکت برای افزایش فروش و محبوبیت خود، از تمام رویکردها و روش‌های اپل که کوپرتینونشین‌ها از آن‌ها برای دستیابی به این اهداف بهره می‌برند؛ استفاده می‌کند.

حتی جون در نخستین رویدادهای معرفی محصولات شرکت خود، تلاش می‌کرد با ظاهری کاملاً شبیه ظاهر استیو جابز در رویدادهای اپل، حاضر شود (با شلوار جین و تیشرت‌های تیره) و در هنگام معرفی محصولات، آن‌ها را با همان سبک استیو جابز معرفی کند.

لی جون و استیو جابز

به همین دلیل در آن زمان برخی از افراد او را بدل استیو جابز می‌نامیدند. حتی در سال ۲۰۱۲ بسیاری از افراد به‌صراحت اعلام کردند که شیائومی پیرو فلسفه و طرز فکر اپل است و در سال ۲۰۱۳ منتقدان  مبتکرانه‌بودن محصولات شیائومی را تا حدود زیادی زیر سؤال بردند

چالش‌ها و شکست‌ها

از میان مهم‌ترین چالش‌ها و شکست‌های تاریخچه شیائومی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متهم شدن به نقض قوانین مرتبط با مالکیت معنوی از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری (World Intellectual Property) در سال ۲۰۱۳ و همچنین انتقاد سازمان صادرکننده پروانه عمومی همگانی گنو (GNU General Public License) از این شرکت به دلیل توزیع نکردن کد منبع کامل کرنل اندروید و همچنین ساختار درختی اطلاعات دستگاه‌ها برای هر یک از دستگاه‌های اندرویدی تولیدشده توسط شیائومی (پروانه عمومی همگانی گنو یکی از مجوزهای بسیار رایج نرم‌افزارهای آزاد است که حق مطالعه، ویرایش، به‌اشتراک‌گذاری و انتشار نرم‌افزار را برای تمام افراد تضمین می‌کند)
  • هشدار نیروی هوایی هند در مورداستفاده از گوشی‌های شیائومی به دلیل ارائه‌شدن اطلاعات کاربران این گوشی‌ها به دولت چین در سال ۲۰۱۴ (تمام شرکت‌های چینی باید طبق قانون اطلاعات در اختیار خود را به دولت چین نیز ارائه دهند)
  • گزارش وجود حفره‌های امنیتی در اپلیکیشن‌های موبایل شیائومی توسط پژوهشگران شرکت نرم‌افزاری چک پوینت (Checkpoint) در سال ۲۰۱۹
  • انتشار گزارشی علیه شیائومی از سوی رسانه مطرح فوربس در سال ۲۰۲۰ که نشان می‌داد اطلاعات کاربران گوشی‌های شیائومی در هنگام وبگردی و مسیریابی در مواقعی که آن‌ها از اپلیکیشن‌های رمزگذاری‌شده استفاده نمی‌کنند و یا با هویت ناشناس از گوشی استفاده نمی‌کنند، شدیدا ردیابی می‌شود.
  • عرضه یک ستاپ باکس هوشمند در سال ۲۰۱۲ و توقف فعالیت آن پس از یک هفته کار
  • متوقف شدن فعالیت فروشگاه آنلاین عرضه‌کننده محصولات شیائومی در استرالیا در سال ۲۰۱۴
  • آغاز ممنوعیت موقت واردات گوشی‌های شیائومی به هند به دنبال یک دستور قضایی (این ممنوعیت در سال ۲۰۱۵ لغو شد
  • تحریم شدن شرکت توسط دولت آمریکا در سال ۲۰۲۱ به اتهام متعلق بودن این شرکت به ارتش آزادی‌بخش خلق چین یا کنترل شدن این شرکت توسط ارتش مذکور؛ البته تمام اتهامات همکاری با سازمان‌های نظامی از سوی شیائومی رد شد.
  • متهم شدن شرکت به نقض حقوق انحصاری از سوی یک شرکت مخابراتی موبایل هلندی در سال ۲۰۲۱ و تنظیم یک پرونده حقوقی برای پیگیری این شکایت از سوی شرکت مذکور 
  • متهم شدن شرکت به سرقت حق اختراع از سوی شرکت وایز لب (Wyzw Lab) در سال  ۲۰۲۱. ماحرا ازاین قرار است که شیائومی در سال ۲۰۱۹ حق اختراع یک جاروبرقی روباتیک هوشمند  با قابلیت فعالیت به‌صورت کاملاً مستقل و بدون نیاز به انسان را ثبت کرد؛  اما شرکت وایز مدعی بود که این حق اختراع  متعلق به این شرکت است.
  • متهم شدن شیائومی به ایجاد قابلیت‌های سانسور ارتباطات در گوشی‌های خود با امکان فعال شدن این قابلیت‌ها از راه دور در سال ۲۰۲۱؛ البته شیائومی این اتهامات را رد کرد و مدعی شد که این شرکت ارتباطات بین افراد را سانسور نمی‌کند و تنها آن‌ها را برای ارزیابی به یک نهاد شخص ثالث ارسال می‌کند.
  • افت قابل‌توجه ارزش سهام شرکت در سال ۲۰۱۹: مسئولین این شرکت قبل از سال ۲۰۱۹ انتظار داشتند ارزش سهام  شیائومی تا سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۳ میلیارد یوآن (تقریباً معادل ۱۹۶.۷۱ میلیون دلار آمریکا) رشد کند؛  اما ‌ارزش این سهام در مقطع زمانی مذکور ۳.۴ میلیارد یوآن افت کرد (معادل ۵۱۴.۴۸ میلیون دلار آمریکا)

سوالات متداول درباره تاریخچه شیائومی

شیائومی در چه سالی تاسیس شد؟

این برند در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان یک شرکت نرم‌افزاری توسط «لی جون» (Lei Jun)، مدیرعامل کنونی شیائومی،  با سرمایه ۴۱ میلیون دلاری تأسیس شد.جون دانش آموخته رشته کامپیوتر از دانشگاه ووهان چین است.

مهمترین محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شیائومی چیست؟


مهم‌ترین محصولات سخت‌افزاری شیائومی شامل گوشی‌های این برند و برندهای زیرمجموعه آن و سایر وسایل دیجیتالی از جمله تبلت، لپ‌تاپ، گجت‌های پوشیدنی و گجت‌های تناسب‌اندام و وسایل جانبی گوشی از جمله پاوربانک و هندزفری می‌شود. رابط کاربری MIUI هم مهم‌ترین محصول نرم‌افزاری این شرکت است.

شیائومی در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کند؟

اصلی‌ترین حوزه های فعالیت شیائومی شامل طراحی و تولید گوشی های اندرویدی،  گجت‌های پوشیدنی، وسایل جانبی گوشی، تراشه‌سازی و همچنین حوزه خودروهای خودران می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی