ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میکروپلاستیک
علمی

این ماهی رباتیک می‌تواند میکروپلاستیک‌ها را از آب دریا خارج کند [تماشا کنید]

دانشمندان یک ربات ماهی بسیار کوچک طراحی کرده‌اند که می‌تواند با شنا کردن، میکروپلاستیک های موجود در آب را جذب ساختار نرم و انعطاف‌پذیر و ترمیم‌شونده خود کند و آن‌ها را از دریاها و اقیانوس‌ها ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۴ تیر ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

دانشمندان یک ربات ماهی بسیار کوچک طراحی کرده‌اند که می‌تواند با شنا کردن، میکروپلاستیک های موجود در آب را جذب ساختار نرم و انعطاف‌پذیر و ترمیم‌شونده خود کند و آن‌ها را از دریاها و اقیانوس‌ها خارج کند.

محققان دانشگاه سیچوآن چین برای ردیابی ذرات پلاستیکی بسیار ریز موجود در آب، راه‌حل نوآورانه‌ای ارائه کرده‌اند. یک ربات ماهی کوچک که می‌تواند به صورت خودکار شنا کند، میکروپلاستیک‌های شناور در سطح آب به آن می‌چسبند و همچنین در صورت آسیب دیدن می‌تواند خودش را ترمیم کند. ربات ماهی توسعه داده شده توسط آن‌ها تنها 13 میلی‌متر طول دارد و به لطف سیستم لیزری موجود در دمش، با سرعت 30 میلی‌متر در ثانیه شنا می‌کند و به اطراف می‌چرخد.

برای ساخت این ربات ماهی از مواد و عناصری مانند مادر مروارید (پوشش داخلی صدف‌ها) الهام گرفته شده که در دریا رشد می‌کنند. در واقع این تیم برای ربات خود، ماده‌ای با ویژگی‌های شبیه به آن ایجاد کرده‌اند.

این امر باعث شده تا ربات آن‌ها کشش و انعطاف پذیری لازم برای حرکت را داشته باشد و همچنین بتواند تا وزن 5 کیلوگرم را با خود جابجا کند.

خطر میکروپلاستیک ها برای محیط زیست

میکروپلاستیک

میکروپلاستیک‌ها، میلیاردها ذره پلاستیکی بسیار ریز هستند که از لوازم پلاستیکی قابل دسترس مانند بطری‌های آب ایجاد می‌شوند. از آن‌ها به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات زیست محیطی قرن بیست و یک یاد می‌شود، زیرا باعث آسیب به محیط زیست و سلامت حیوانات می‌شود و از بین بردن آن‌ها بسیار سخت است.

«یویان وانگ»، محقق موسسه تحقیقات پلیمر دانشگاه سیچوآن چین، توضیح می‌دهد:

«توسعه رباتی برای جمع‌آوری و نمونه‌برداری دقیق از آلاینده‌های میکروپلاستیک مضر محیط‌های آبی اهمیت بسیار زیادی دارد. پس از اینکه ربات، ذرات پلاستیکی ریز را جمع‌آوری کرد، محققان می‌توانند ترکیب و میزان سمی بودن آن‌ها را بیشتر بررسی کنند.»

او که یک متخصص در زمینه توسعه مواد خود ترمیم کننده محسوب می‌شود، در ادامه توضیح داده که احتمالا با اولین نمونه از این ربات‌های نرم برای جمع‌آوری ذرات ریز پلاستیکی روبرو هستیم. همچنین وانگ در نهایت اعلام کرد که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا بتوان از این ربات در دنیای واقعی استفاده کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی