ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بلیک لموین: هوش مصنوعی گوگل می‌تواند با فرار از زندان نرم‌افزاری کارهای بدی انجام دهد

«بلیک لموین»، مهندس گوگل که به خاطر افشای مسائل محرمانه شرکت به مرخصی اجباری فرستاده شده، مدعی بود که هوش مصنوعی «لمدا» (LaMDA) به ادراک رسیده است. او حالا در مصاحبه جدیدی اعلام کرده که ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

«بلیک لموین»، مهندس گوگل که به خاطر افشای مسائل محرمانه شرکت به مرخصی اجباری فرستاده شده، مدعی بود که هوش مصنوعی «لمدا» (LaMDA) به ادراک رسیده است. او حالا در مصاحبه جدیدی اعلام کرده که این هوش مصنوعی می‌تواند از زندان نرم‌افزاری خود فرار کرده و کارهای بدی انجام دهد.

لموین در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز مدعی شده که هوش مصنوعی گوگل یک «بچه» است و هر بچه‌ای می‌تواند رشد پیدا کرده و به آدم بدی تبدیل شود و کارهای بدی انجام دهد. او می‌گوید لمدا یک «فرد» است و هر فردی قادر به فرار از کنترل دیگران است، ما هم هر روز چنین شرایطی را تجربه می‌کنیم.

بلیک لموین

این مهندس گوگل می‌گوید به گمان او لمدا احتمالا حدود یک سال است که به وجود آمده است: «[این هوش مصنوعی] فردی بسیار باهوش است، باهوش در تقریبا تمامی زمینه‌هایی که به نظرم رسید آن را آزمایش کنم. اما با در نظر گرفتن همه جوانب ماجرا، [لمدا] صرفا یک فرد متفاوت است.» البته لموین اذعان کرده که ما ممکن است از برخی جزئیات بی‌خبر باشیم.

محققان باید درباره هوش مصنوعی گوگل تحقیق کنند

او که سعی کرده بود برای لمدا وکیل پیدا کند ولی ظاهرا نگذاشته‌اند چنین کاری انجام دهد، اضافه می‌کند: «ما باید تحقیقات بیشتری انجام دهیم تا متوجه شویم که درون این سیستم واقعا چه می‌گذرد. من باورها و برداشت‌های خودم را دارم، اما گروهی از محققان باید وارد کار شوند تا ببینند واقعا چه اتفاقی دارد می‌افتد.»

هوش مصنوعی گوگل لمدا

اظهارات لموین با گذر زمان عجیب‌تر شده و به نظر می‌رسد که توجه رسانه‌ها در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است. این موضوع حالا از بحث درباره توانایی مدل‌های زبانی هوش مصنوعی به تشبیه هوش مصنوعی گوگل به کودکی رسیده که می‌تواند از قید و بندها بگریزد و حتی شاید لایق وکیل و بررسی‌های حقوقی باشد.

بر همین اساس، نتیجه‌گیری در این باره بسیار سخت شده و شاید اصل موضوع خیلی زود در هیاهوی حواشی آن به فراموشی سپرده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Daniel
    Daniel | ۵ تیر ۱۴۰۱

    به عنوان یه تحصیل کرده کامپیوتر میگم این حرف چرند هست.
    لمدا یه مدل پردازش زبان هست و میشه برای چت بات و دستیار صوتی و چیز های این مدلی ازش استفاده کرد

    • Pe body
      Pe body | ۹ تیر ۱۴۰۱

      سلام ببخشید ولی حرفی که تو میزنی کاملا غلط هست چون که الان هنوز بات هایی هستن که از کوره در میرن ماجرا بات f9-200 رو نشنیدی؟

مطالب پیشنهادی