ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دستگاه Biofinder می‌تواند با تصویرسازی فلورسنت کلید کشف حیات در مریخ باشد

دانشمندان دانشگاه هاوایی در مانوا دستگاه قابل حملی ساخته‌اند که «Biofinder» نام دارد و می‌تواند برای شناسایی آثار به جا مانده از مواد آلی و در واقع حیات روی فسیل‌هایی استفاده شود که میلیون‌ها سال ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۸ تیر ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

دانشمندان دانشگاه هاوایی در مانوا دستگاه قابل حملی ساخته‌اند که «Biofinder» نام دارد و می‌تواند برای شناسایی آثار به جا مانده از مواد آلی و در واقع حیات روی فسیل‌هایی استفاده شود که میلیون‌ها سال از عمر آن‌ها می‌گذرد. محققان اکنون در حال تلاش برای همکاری با ناسا در ارسال این دستگاه به مریخ هستند.

از آن‌جایی که مواد آلی در فسیل‌ها در واکنش به برخی از انواع نور از جمله فرابنفش، مادون قرمز و پرتو ایکس از خود سیگنال‌های فلورسنت منتشر می‌کنند، دانشمندان دانشگاه هاوایی دستگاهی به نام Biofinder ساخته‌اند که قادر است آثار به جا مانده از مواد آلی از جمله آمینو اسیدها، پروتئین‌ها، چربی‌ها و میکروب‌ها را پیدا کند.

محققان این فناوری را در مقاله‌ای که نتایج آن در مجله Nature Scientific Reports منتشر شده، روی فسیل‌های 34 تا 56 میلیون ساله‌ چند ماهی آزمایش کرده‌اند. نتیجه این بود که دستگاه با موفقیت توانست آثار زیستی را پیدا کند و بعداً این یافته‌ها از طریق ابزارهای بزرگ و پیشرفته آزمایشی تایید شد.

Biofinder می‌تواند کلید کشف حیات در مریخ باشد

تصویر بررسی Biofinder

این دستگاه می‌تواند کاربردهای بسیار مهمی در زمینه کشف حیات در سیارات دیگر داشته باشد. کاوشگرهایی مثل کنجکاوی و استقامت تاکنون شواهد مختلفی را پیدا کرده‌اند که احتمال سکونت‌پذیری مریخ را مطرح می‌کند اما هنوز اثر مستقیمی از حیات در این سیاره دیده نشده است. در نتیجه، Biofinder می‌تواند کمک شایانی در این زمینه بکند.

«آنوپام میزرا» از نویسندگان اصلی این مقاله می‌گوید: «اگر Biofinder روی کاوشگری در مریخ یا یک سیاره دیگر قرار داده شود، می‌توانیم به سرعت مناطق بزرگ را اسکن کنیم تا شواهد حیات قبلی را بیابیم، حتی اگر ارگانیزم‌ها کوچک باشند، با چشم به راحتی نتوانیم آن‌ها را ببینیم و میلیون‌ها سال قبل مرده باشند. پیش‌بینی می‌کنیم که تصویرسازی فلورسنت برای شناسایی مواد آلی و وجود حیات در دیگر سیارات در ماموریت‌های آتی ناسا حیاتی باشد.»

این گروه در حال حاضر سعی دارد با ناسا وارد همکاری شود تا در ماموریت‌های بعدی Biofinder را روانه سایر سیارات کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی