ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ
علمی

فضاپیمای چین تصاویر جذاب جدیدی از کل سیاره مریخ به زمین مخابره کرد

یک فضاپیمای بدون سرنشین چینی پس از بالغ بر 1300 گردش به دور مریخ از آغاز سال گذشته میلادی، تصاویری را از این سیاره به ثبت رسانده که تقریبا تمام سیاره سرخ و حتی قطب ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۸ تیر ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۵

یک فضاپیمای بدون سرنشین چینی پس از بالغ بر 1300 گردش به دور مریخ از آغاز سال گذشته میلادی، تصاویری را از این سیاره به ثبت رسانده که تقریبا تمام سیاره سرخ و حتی قطب جنوب آن را نشان می‌دهند.

فضاپیمای «تیان‌ون-1» در ماه فوریه 2021 با موفقیت به مریخ رسید و یک کاوشگر را به سطح سیاره رساند. خود این فضاپیما نیز از پارسال مشغول گردآوری اطلاعات از سیاره سرخ بوده است. حالا امروز رسانه دولتی چین تصاویری را منتشر کرده که در میان آن‌ها اولین عکس این کشور از قطب جنوب مریخ هم دیده می‌شود. این منطقه همان‌جایی که انتظار می‌رود همه منابع آبی سیاره زیر آن به دام افتاده باشد.

مریخ

فضاپیمای آژانس فضایی اروپا در سال 2018 کشف کرد که آب زیر یخ‌های قطب جنوب مریخ وجود دارد. دانشمندان از آن زمان تاکنون می‌خواهند با پیدا کردن این آب سوال مهمی که درباره حیات در این سیاره مطرح است، پاسخ دهند.

تصاویر چین از تمام مریخ

در میان سایر تصاویری که توسط تیان‌ون-1 به ثبت رسیده‌اند می‌توان به عکس 4000 کیلومتری دره مارینر و دهانه‌های مرتفع شمال مریخ موسوم به «زمین عرب» اشاره کرد. این فضاپیما همچنین تصاویر باکیفیتی را از لبه دهانه وسیع مائوندر و نمایی عمودی کوه 18 هزار متری اسکریوس به ثبت رسانده است. دومی یک آتشفشان بزرگ است که اولین بار حدود پنج دهه پیش توسط فضاپیمای مارینر 9 ناسا کشف شد.

چین یکی از کشورهایی است که می‌خواهد در دور جدید رقابت‌های فضایی نقش مهمی ایفا کند و در کنار روسیه فعالیت‌های مشترکی داشته باشد. این دو کشور در این راه با آمریکا و شرکای آن رقابت خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی