ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مناظر زیبای مریخ
علمی

تصاویر حیرت‌انگیز از مریخ که شما را برای سفر به سیاره سرخ وسوسه می‌کنند

گفتنی است که با چراغ سبز اداره هوانوردی فدرال آمریکا جهت بلند شدن استارشیپ از سکوی پرتاب اسپیس‌ایکس، بشر اکنون یک قدم به برنامه‌های جاه‌طلبانه ایلان ماسک یعنی سکونت در مریخ نزدیک‌تر شده است. سیاره ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۸ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

گفتنی است که با چراغ سبز اداره هوانوردی فدرال آمریکا جهت بلند شدن استارشیپ از سکوی پرتاب اسپیس‌ایکس، بشر اکنون یک قدم به برنامه‌های جاه‌طلبانه ایلان ماسک یعنی سکونت در مریخ نزدیک‌تر شده است.

سیاره سرخ برای قرن‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ‌ها و تمدن‌های انسانی بوده و حالا با پیشرفت فناوری‌های امروزی ما در مسیر آینده‌ای قرار گرفته‌ایم که طی آن بشر روی سیاره سرخ قدم خواهد گذاشت.

در حال حاضر ماموریت‌های فضایی که مقصدشان مریخ است، در طول سال‌های اخیر به ما کمک کردند تا درک بهتری از این سیاره پیدا کنیم، با این حال بشر پیش از سفر به مریخ یا سکونت در آن هنوز موارد بسیاری برای فراگیری و کاوش پیش روی خود دارد.

اکنون اما با وجود اینکه هنوز چند سال و شاید چندین دهه با حضور یا زندگی در مریخ فاصله داریم، در ادامه نگاهی به چندین نقطه جذاب مریخ خواهیم داشت؛ مکان‌هایی که شاید روزی به جاذبه‌های گردشگری این سیاره تبدیل شوند.

لایه‌ها در دهانه دنیلسن مریخ

دهانه دنیلسن (Danielson Crater) سیاره سرخ یک نقطه برخوردی در جنوب غربی ناحیه Arabia Terra است که قطری برابر با 67 کیلومتر دارد. این منظره سال 2019 توسط «مدارگرد شناسایی مریخ» (MRO) ثبت شد و به خوبی صخره‌های رسوبی و شن موجود در این ناحیه را نشان می‌دهد.

به گفته ناسا بخش سنگی این دهانه ممکن است میلیون‌ها سال پیش، هنگامی که رسوب‌های سست داخل دهانه جای گرفته‌اند به وجود آمده‌ باشد. در ادامه همزمان با سفت شدن، وزش بادهای مریخی و پخش شدن شن‌ها این حالت پلکانی ایجاد شده است.

مناظر زیبای مریخ

دهانه آکنده از یخ مریخ

لازم به ذکر است تمامی دهانه‌های این سیاره دارای عمر چند میلیون ساله نیستند. این عکس که در دسامبر 2019 توسط MRO ثبت شده هم نشان‌دهنده یک دهانه نسبتا جدید در قطب شمالی سیاره سرخ است. دهانه‌ای که به علت دمای پایین سطح مریخ آکنده از یخ است.

همچنین از آنجایی که دانشمندان تاکنون در یافتن آب روی این سیاره ناکام بوده‌اند، باید به این نکته اشاره کرد که یخ مذکور به واسطه کربن دی‌اکسید تشکیل شده که فراوان‌ترین گاز موجود در سیاره سرخ به شمار می‌رود.

در ضمن باید گفت که وجود این تصویر را مدیون دوربین HIRISE موجود در MRO هستیم زیرا تصویربرداری پرجزئیات از این دهانه با وجود قطر کوچک 200 متری بسیار دشوار است.

مناظر زیبای سیاره سرخ

بقایای دریاچه‌ای در سیاره سرخ

حدود 2.5 میلیارد سال پیش سیاره سرخ با برون‌ریزی‌های فاجعه‌بار آب‌های زیرزمینی مواجه شد، این سیلاب‌ها خیلی زود طی مسیر خود مجراهایی را در مناطق مرتفع جنوبی حفر کردند. امروزه اما این کانال‌های سیلابی به شکل تپه‌های بازالتی در حاشیه یک نقطه برخورد باستانی با قطر 280 کیلومتر قابل مشاهده هستند.

تصویر مذکور نیز از منطقه‌ای به نام «آشوب آرام» (Aram Chaos برگفته از منطقه باستانی آرامیا در خاورمیانه) که نزدیک دهانه مذکور قرار دارد، ثبت شده است. این منطقه مجرایی سیلابی به نام Ares Vallis با طول 1600 کیلومتر را دارد که تا شمال مناطق پست Chryse Planitia کشیده شده است.

مناظر زیبای سیاره سرخ

بالا آمدن 3 الی 4 قمر در آسمان مریخ

سیاره سرخ برخلاف زمین دو قمر دارد که فوبوس و دیموس را شامل می‌شوند و اگر کسی روی این سیاره حضور داشته باشد، می‌تواند شاهد بالا آمدن 2 قمر در آسمان باشد.

با استناد به تصویر موجود، فوبوس قمر بزرگ‌تر است (دو بخش بالایی تصویر پایین) و بخش پایینی نیز به قمر کوچک‌تر دیموس تعلق دارد و هر دو عکس با استفاده از سیستم تصویربرداری حرارتی THEMIS توسط مدارگرد ادیسه ناسا ثبت شده‌اند.

مناظر زیبای مریخ

همچنین همانطور که می‌بیند فوبوس برخلاف قمر کروی زمین شکلی عجیب دارد و روزی 3 بار در مدار خود به دور مریخ می‌گردد. با این حال طبق پیش‌بینی‌های دانشمندان، انتظار می‌رود فوبوس تا 50 میلیون سال دیگر، پس از برخورد با حلقه‌ دور سیاره متلاشی شود و از بین برود، هرچند انسان تا زمان نابودی فوبوس احتمالا این قمر را به اندازه کافی از پنجره خانه خود در مریخ تماشا کرده است.   

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی