ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نیروگاه جذب کربن
علمی

بزرگترین نیروگاه جذب کربن جهان در تگزاس ساخته می‌شود

با افزایش دمای کره زمین و تبدیل شدن آن به یک چالش جهانی، مهندسان قصد دارند از اواخر دسامبر امسال ساخت بزرگترین نیروگاه جذب کربن از هوا را آغاز کنند. این نیروگاه با نام «ماموت» ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۹ تیر ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

با افزایش دمای کره زمین و تبدیل شدن آن به یک چالش جهانی، مهندسان قصد دارند از اواخر دسامبر امسال ساخت بزرگترین نیروگاه جذب کربن از هوا را آغاز کنند. این نیروگاه با نام «ماموت» که در تگزاس ساخته می‌شود، می‌تواند سالانه 36000 تن کربن از هوا جذب کند.

درحدود یک سال پیش، بزرگترین نیروگاه جذب کربن از هوا (DAC) در جهان در ایسلند راه‌اندازی شد. این کارخانه با نام «Orca» به معنی «انرژی» در زبان ایسلندی شناخته می‌شود، توسط شرکت سوئیسی «Climeworks» با مشارکت شرکت ذخیره کربن ایسلندی «Carbfix» ساخته شد. Orca می‌تواند حدود 4000 تن کربن در سال جذب کند. (این میزان کربن معادل با انتشار سالانه 790 خودرو است).

اکنون Climeworks درحال ساخت تاسیسات دیگری است که ده برابر بزرگتر از Orca است و می‌تواند 36000 تن کربن درسال جذب کند. درحالیکه Orca دارای هشت کانتینر استاندارد جمع‌کننده کربن است، کارخانه جدید با نام ماموت دارای 80 کانتینر است و ساخت آن از دسامبر امسال در تگزاس آغاز می‌شود. ساخت این کارخانه درحدود 18 تا 24 ماه طول خواهد کشید.

انرژی مورد نیاز این کارخانه از نیروگاه «Hellisheiði» در جنوب غربی ایسلند تامین می‌شود. این تاسیسات که بر روی یک فلات گدازه قرار دارد، سومین نیروگاه زمین گرمایی بزرگ در جهان است که خروجی آن 303 مگاوات برق و 400 مگاوات انرژی حرارتی است.

نیروگاه جذب کربن

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، امروزه 19 نیروگاه DAC درسراسر جهان فعال است. آن‌ها پیش از 0.01 مگاتن (ده هزار تن) کربن دی‌اکسید در سال جذب می‌کنند.

مهندسان در ساخت کارخانه‌های DAC کار خود را با جذب میلی‌گرمی دی‌اکسید کربن آغاز کردند. سپس این مقدار را به گرم و کیلوگرم ارتقا دادند. اکنون کارخانه‌های جدید می‌توان چندین تن یا چندین هزار تن کربن از هوا جذب کنند. این ارتقا تنها در طول 13 سال رخ داده است و درنوع خود شاهکار است.

سازندگان این کارخانه‌ها قصد دارند تا سال 2030 میلیون‌ها تن کربن دی‌اکسید و تا سال 2050 یک میلیارد تن کربن دی‌اکسید در سال از هوا حذف کنند. این درحالی است که انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان در سال گذشته از مرز 36 میلیارد تن عبور کرد. با این ارقام، آیا می‌توان گفت ساخت کارخانه‌هایی مانند ماموت - که مقدار ناچیزی کربن نسبت به مقدار تولید شده در سال جذب می‌کنند - مفید است؟ آیا هزینه ساخت و تعمیر و نگهداری این کارخانه‌ها را می‌توان صرف امور دیگری کرد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۱۰ تیر ۱۴۰۱

    اگر همین مبلغی که قرارع صرف شه مثلا یک میلیارد تن کربن دی.اکسید از هوا جذب بشه، همین رو صرف کاهش انتشار کربن‌دی‌اکسید بکنن ده برابر بیشتر می‌تونن کربن دی اکسید رو کاهش بدن

مطالب پیشنهادی