ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تلسکوپ فضایی جیمز وب
علمی

تاریخ انتشار اولین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب مشخص شد

دو هفته دیگر، تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) که حدود ده میلیارد دلار هزینه ساخت و پرتاب آن شد، اولین تصاویر تمام رنگی خود را منتشر می‌کند تا بتوانیم کیهان را به شکل دیگری که ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۹ تیر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

دو هفته دیگر، تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) که حدود ده میلیارد دلار هزینه ساخت و پرتاب آن شد، اولین تصاویر تمام رنگی خود را منتشر می‌کند تا بتوانیم کیهان را به شکل دیگری که تاکنون ندیده‌ایم، مشاهده کنیم. این تصاویر مرتبط با طیف جوی یک سیاره فراخورشیدی هستند و در تاریخ 21 تیرماه با عموم به اشتراک گذاشته می‌شوند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب، نوعی تلسکوپ اُپتیکال (Optical) است که به عمق کیهان نگاهی می‌اندازد. به زودی بشریت عمیق‌ترین تصاویری را که تا به‌حال از کیهان گرفته شده است، مشاهده خواهد کرد.

یکی از جنبه‌های کیهانی که تلسکوپ فضایی جیمز وب به بررسی آن می‌پردازد، سیارات فراخورشیدی یا سیارات خارج از منظومه شمسی است - به ویژه جو آن‌ها. هدف دانشمندان از مطالعه سیارات فراخورشیدی، یافتن سیاراتی مشابه سیاره خودمان است. آن‌ها در تلاش هستند تا به این سوال پاسخ دهند: آیا می‌توان سیاراتی مشابه زمین - یا سیاراتی با جو مشابه - پیدا کرد که امکان حیات در آن‌ها وجود داشته باشد؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب

توانایی خارق‌العاده تلسکوپ جیمز وب در طیف مادون قرمز به این معناست که می‌تواند مولکول‌های کوچکی مانند دی‌اکسید کربن را تشخیص دهد. این امر دانشمندان را قادر می‌سازد تا درواقع بررسی کنند آیا ترکیبات جوی ظرفیت ظهور و توسعه حیات در یک سیاره را دارند یا خیر.

«بیل نلسون» مدیر ناسا، در جریان یک جلسه توجیهی در روز چهارشنبه گفت: « جیمز وب قادر است به دورترین فواصل در کیهان نگاه کند - چیزی که تا پیش از این برای ما ممکن نبود. با انتشار تصاویر درک خواهیم کرد جیمز وب چقدر قدرتمند است و چه کارهایی می‌تواند برای ما انجام دهد.»

مقامات ناسا خبرهای خوب دیگری را نیز به اشتراک گذاشتند: برآوردهای آژانس در مورد انرژی مصرفی توسط جیمز وب به درستی انجام شده است و این تلسکوپ قادر است تا حدود 20 سال از فضا تصاویری شگفت‌انگیز ثبت کند.

«پام ملوری» معاون مدیر ناسا گفت: « ما 20 سال زمان داریم تا علاوه بر بررسی عمیق کیهان، با مشاهدات جدید فرصت رشد و یادگیری در علم را نیز داشته باشیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی