ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

ایرانی‌ها خرداد ماه در گوگل به دنبال چه بودند؟ «الهام چرخنده»، یاغی و دیگران

ترندهای گوگل در خرداد 1401 تحت تاثیر چهره‌ها و هنر هفتم است. سریال یاغی، حاشیه‌های فیلم «عنکبوت مقدس» و جایزه زر امیر ابراهیمی برای بازی در آن، ویدئوی وایرال شده الهام چرخنده و حادثه‌ای تلخ ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

ترندهای گوگل در خرداد 1401 تحت تاثیر چهره‌ها و هنر هفتم است. سریال یاغی، حاشیه‌های فیلم «عنکبوت مقدس» و جایزه زر امیر ابراهیمی برای بازی در آن، ویدئوی وایرال شده الهام چرخنده و حادثه‌ای تلخ برای مجری که با «سلام فرمانده» به یاد آورده می‌شود از جمله موضوعاتی بودند که ماه گذشته توجه ایرانی‌ها را به خود جلب کرده و مردم در گوگل به دنبال اخبار مرتبط با این موضوعات بودند.

همانند ماه‌های گذشته به سراغ سرویس گوگل ترندز رفته‌ایم تا روند جستجوی کلمات و موضوعات مختلف در گوگل طی خرداد ماه 1401 را بررسی کنیم. گوگل ترندز، پرجستجوها را به دو حالت نمایش می‌دهد: موضوعات و کلماتی که روند رو به رشدی طی بازه زمانی مشخص داشته‌اند و مدل دوم عباراتی هستند که مجموع تعداد جستجوهایشان در بازه زمانی خاص بالا بوده است.

در ادامه می‌توانید بیشترین جستجوی کاربران ایرانی را در دو دسته رو به رشد و پرجستجوترین‌‎ها مشاهده کنید. بایستی یادآوری کنیم آمارهای گوگل ترندز احتمالا براساس آی پی کاربران است و کوکی‌ها تاثیری در شناسایی منطقه افراد ندارند؛ از همین رو عباراتی که ایرانی‌ها با VPN در گوگل جستجو می‌کنند، جزو این آمار اعلامی قرار نمی‌گیرد.

فهرست 10 عبارت پر سرچ گوگل خرداد 1401

آهنگ، فیلم، عکس، بازی، دانلود، ایران، طلا، قیمت، دیوار و کارتون از جمله کلمتای هستند که طی ماه گذشته، بیش از سایر کلمات در گوگل جستجو شده‌اند.

از تکراری بودن برخی کلمات در این فهرست تعجب نکنید. پرجستجوترین‌ها معمولا تک کلمه‌هایی هستند که با سایر عبارات ترکیب شده اما چون بارها در موتور جستجو گوگل تکرار شده‌اند، در این فهرست به تنهایی نمایش داده می‌شوند.

عبارت‌هایی که جستجویشان در ماه گذشته رشد داشته است

آبادان: به نظر می‌رسد کم‌کم بایستی به خرداد پرحادثه عادت کنیم. روزهای ابتدایی خرداد 1401 با خبر تلخ ریزش ساختمان متروپل در آبادان آغاز شد. موضوعی که منجر به داغ‌دیدن صدها هموطن ساکن این شهر شده و تلخ‌کامی‌های بسیاری برای مردم ایران به دنبال داشت.

عنکبوت مقدس: جشنواره کن امسال با حاشیه‌های مختلفی همراه بود. فیلم «عنکبوت مقدس» که برای اولین بار در این جشنواره اکران و تیزرهایی از آن به نمایش درآمد، با مخالفت شدید مذهبی‌ها و برخی مقامات جمهوری اسلامی ایران همراه شد. این فیلم با محوریت قتل‌های زنجیره‌ای «سعید حنایی» ساخته شده است. نکته قابل توجه اینجاست که چندی پیش فیلمی به نام عنکبوت نیز در سینماهای خود کشور اکران شد که درباره جنایات سعید حنایی بود.

عنکبوت مقدس

زر امیر ابراهیمی: اعطای جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن به «زر امیر ابراهیمی» از دیگر نکات قابل توجه خرداد گذشته بود. بازیگر سریال پرطرفدار «نرگس» در دهه 80 به علت حواشی پیش‌آمده علیه او، مجبور به ترک کشور شد. اما امیر ابراهیمی به تلاش در حرفه خود ادامه داده و موفق شد تبدیل به اولین زن ایرانی شود که توانسته است این جایزه را از آن خود کند.

سعید پورصمیمی: انتشار تصاویری از این بازیگر فیلم «برادران لیلا» در جشنواره کن با تعریف و تمجیدهایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه شد. اما ناگهان با اتهاماتی که «کتایون ریاحی» به او وارد کرد، ناگاه همه چیز علیه پورصمیمی شد. کاربران ایرانی با جستجو در گوگل به دنبال یافتن اطلاعات بیشتر درباره این بازیگر و افشاگری ریاحی بودند.

الهام چرخنده: این بازیگر سابق سینما و تلویزیون، چند سالی است که راه دیگری را برای زندگی خود انتخاب کرده است. اخیرا ویدئویی از او هنگام پخش سرود «سلام فرمانده»، وایرال شده که با واکنش‌های بسیاری از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه شده است. همین امر نیز حس کنجکاوی ایرانی‌ها را برانگیخته تا با سرچ گوگل طی خرداد ویدئوی مذکور را یافته و تحلیل کنند!

حامد سلطانی: این مجری تلویزیون که سابقه اجرای برنامه «اعجوبه‌ها» را در کارنامه دارد، مجری اجتماع دهه نودی‌ها در ورزشگاه آزادی برای اجرای سراسری سرود سلام فرمانده بود. اما سلطانی چند روز بعد و طی یک حادثه رانندگی، فرزند و همسرش را از دست داد. همین موضوع نیز موجب شد تا اسم وی در ترندهای گوگل قرار گیرد.

یاغی: جدیدترین سریال فیلیمو است که با حضور چهره‌هایی از جمله «پارسا پیروزفر» و «طناز طباطبایی» توانسته توجه‌ها را به خود جلب کند. «محمد کارت» که با فیلم «شنای پروانه» به چهره نام‌آشنای سینمای ایران تبدیل شده، این بار پا به عرصه ساخت سریال گذاشته و داستانی برگرفته از یک کتاب با نام «سالتو» را روایت می‌کند؛ هرچند ارتباط داستانی بین کتاب و سریال آنچنان پررنگ نیست. نقد ویدیویی این سریال را در یوتوب می‌توانید ببینید.

سریال یاغی

علی شادمان: او که بازی در فیلم «میم مثل مادر» را در کارنامه خود دارد، پس از اجرای نقش‌های متفاوت در سینما و تلویزیون این بار جلوی دوربین محمد کارت رفته و نقش اول سریال «یاغی» است. بازی خوب او در این سریال باعث شده تا کاربران علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر درباره زندگی و سایر فیلم‌های این بازیگر شوند.

روز دختر: چند سالی است که سالروز تولد حضرت معصومه، به نام «روز دختر» نام‌گذاری شده است. 11 خرداد امسال نیز روز دختر بوده و ایرانی‌ها با جستجو در گوگل به دنبال تاریخ دقیق این روز، عکس، متن تبریک و آهنگ‌هایی برای روز دختر بوده‌اند.

گفتنی است سامانه‌های سیدا، آموزشیار، پادا، سایت گلستان و آهنگی از امیرحسین مقصودلو مقلب به تتلو از دیگر پربازدیدهای خردادماه بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی