ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پاندا
علمی

کشف یک فسیل غول‌پیکر، نحوه گیاه‌خوار شدن پانداها را برملا کرد

باستان‌شناسان با کشف فسیل‌هایی از یک پاندا بسیار قدیمی و غول‌پیکر در چین، معمای وجود «شست کاذب» در آن‌ها را کشف کرد‌ه‌اند که باعث شده پاندا‌ها تنها گونه گیاه‌خوار خانواده خرس‌ها باشند. طبق گزارش‌های موجود، ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۳ تیر ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

باستان‌شناسان با کشف فسیل‌هایی از یک پاندا بسیار قدیمی و غول‌پیکر در چین، معمای وجود «شست کاذب» در آن‌ها را کشف کرد‌ه‌اند که باعث شده پاندا‌ها تنها گونه گیاه‌خوار خانواده خرس‌ها باشند.

طبق گزارش‌های موجود، این فسیل‌ها که حدود شش میلیون سال قدمت دارند و در استان یون‌نان چین کشف شده‌اند، شامل یک استخوان مچ متورم به نام «سزاموئید شعاعی» می‌شود. آن‌ها توضیح می‌دهند که این شواهد نشان می‌دهد پانداهای امروزی بر اساس همین استخوان تکامل پیدا کرده‌اند و اکنون با وجود یک «شست کاذب» می‌توانند ساقه‌های سنگین بامبو را بشکنند و از گیاهان تغذیه کنند.

این فسیل‌ها به یکی از خانواده‌های منقرض‌شده پاندا به نام Ailurctos مربوط می‌شوند که نزدیک به شش تا هشت میلیون سال پیش در چین زندگی می‌کرده‌اند.

«وانگ شیائومینگ»، محقق بخش «فسیل شناسی مهره داران» موزه تاریخ طبیعی لس آنجلس می‌گوید:

«پاندای غول پیکر یک گونه نادر از یک گوشتخوار بزرگ است که هرچند دستگاه گوارش کوچک و مربوط به گوشتخواران را دارد، اما به یک گیاهخوار تبدیل شده است. شست کاذب در Ailurctos برای اولین بار، زمان‌بندی احتمالی و مراحل تکامل تغذیه بامبو در پانداها را نشان می‌دهد.»

نحوه تکامل گونه امروزی پاندا

پاندا

فسیل‌های یافته شده وجود نوعی شست کاذب بسیار بلندتر را در این پاندا غول پیکر نشان می‌دهند که البته قسمت انتهایی آن مانند پانداهای جدید شبیه به قلاب نیست. در مقاله محققان توضیح داده شده که این قسمت شبیه به قلاب و لایه گوشتی اطراف شست پاندا، در طول زمان تکامل پیدا کرده است.

البته محققان حدود یک قرن پیش متوجه شست کاذب پاندا شده‌اند که شبیه شست انسان‌ها عمل می‌کند. با این حال، شواهد فسیلی بسیار کمی درباره آن وجود داشته که نحوه و زمان تکامل این ساختار اضافی پاندا نسبت به سایر خرس‌ها را نشان می‌دهد.

پانداها تا 15 ساعت در روز غذا می‌خورند و یک پاندا بالغ می‌تواند در طول یک روز 45 کیلوگرم بامبو مصرف کند. هرچند رژیم غذایی این حیوانات بیشتر گیاهخواری است، اما پانداهای وحشی به شکار حیوانات کوچک نیز می‌پردازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی