ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران: تعمیرکاران ماینر باید از اتحادیه مجوز بگیرند

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران اعلام کرد مجوز فعالیت رسته «تعمیر ماینر» تنها از طریق این اتحادیه صادر خواهد شد. ابتدای هفته بود که روابط عمومی اتحادیه صنف فناوران رایانه اعلام کرد رسته «تعمیر ماینر» ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۳ تیر ۱۴۰۱ | ۱۶:۲۲

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران اعلام کرد مجوز فعالیت رسته «تعمیر ماینر» تنها از طریق این اتحادیه صادر خواهد شد.

ابتدای هفته بود که روابط عمومی اتحادیه صنف فناوران رایانه اعلام کرد رسته «تعمیر ماینر» با کد آیسیک «319047» به رسته‌های زیر مجموعه این اتحادیه افزوده شده است. این بدان معناست که از این پس، افراد و شرکت‌هایی که مشغول به تعمیر دستگاه‌های استخراج رمز هستند بایستی از اتحادیه مربوطه، پروانه فعالیت دریافت کنند. همچنین فعالیت در این عرصه بدون دریافت پروانه کسب از اتحادیه فناوران رایانه تهران خلاف قانون خواهد بود.

«محمدرضا فرجی»، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در گفتگو با دیجیاتو به دوندگی‌های 2.5 ساله برای این موضوع اشاره کرده و گفت:

«ماینینگ و رمزارزها با توجه به شرایط استراتژیکشان و مطرح شدن بحث‌هایی همچون پول‌شویی و...  با حساسیت‌هایی در کشور روبه رو هستند. رسته‌های مربوط به این حوزه نیز تنها دست وزارت صمت و اتاق اصناف نبوده و ما با جلسات مختلف با سازمان‌های نظارتی، توانستیم رسته تعمیر ماینر را به زیرمجموعه اتحادیه اضافه کنیم.»

به گفته وی آن‌ها طی این سال‌ها خواستار قرار گرفتن رسته‌های فروش، تعمیر و تولید ماینر و فروش رمزارزها در زیرمجموعه اتحادیه صنف فناوران رایانه بودند که اکنون تنها یکی از این درخواست‌ها با موافقت رسمی رو به رو شده است: «در حال حاضر از دید اداره مالیات و اینتا کد آن، صرافی‌های رمزارز در دسته رایانه و فناوری قرار دارند. قاعدتا بحث رسیدگی به سکوهای تبادل رمزارز، نیازمند افراد خبره و آشنا به حوزه IT دارد از همین رو مجوزدهی این کسب‌وکارها بایستی تحت نظر اتحادیه صنف فناوران رایانه صورت گیرد.»

رئیس اتحادیه فناوران رایانه

فرجی در ادامه با بیان اینکه با سایر فعالین حقوقی حوزه رمزارزها همانند انجمن بلاکچین تعامل دارند، تاکید کرد تنها مرجع قانونی برای صدور پروانه فعالیت در تمامی شاخه‌های حوزه فناوران، اتحادیه فناوران رایانه است از همین رو کارت عضویت در انجمن‌های صنفی به منزله مجوز فعالیت صنفی اعضا نیست.

هشدار به صاحبان ماینرهای قانونی: به تعمیرکاران بدون مجوز مراجعه نکنید

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در ادامه به مالکین دستگاه‌های استخراج رمزارز قانونی هشدار داد زین پس از مراجعه به تعمیرکارانی که پروانه فعالیت از اتحادیه را ندارند مراجعه نکنند:

«از آنجایی که نهادهای نظارتی توجه ویژه‌ای بر فعالین حوزه رمزارز دارند، در صورت مراجعه پلیس امنیت اقتصادی به واحدهای صنفی و عدم رویت پروانه کسب تعمیر ماینر، کلیه دستگاه‌ها را حتی در صورت کامل بودن مستندات سیستم گردش کالا، قاچاق تلقی خواهند کرد.»

به گفته وی علاوه بر جریمه و برخورد تعزیراتی با واحد صنفی مربوطه، مالکین ماینرهای ضبط شده نیز بایستی دوندگی کرده تا بتوانند دستگاه‌های خود را بازپس گیرند: «بنابراین مالکین مزارع قاونی و ماینرها بایستی به واحدهای صنفی دارای مجوز مراجعه کنند.»

آیا تعمیرکاران مجاز بایستی از قانونی بودن ماینرهای دریافتی جهت تعمیر، اطمینان حاصل کنند؟ فرجی در پاسخ به این سوال دیجیاتو گفت: «واحدهای صنفی مجاز مکلف هستند تا از مالکین ماینرها، مدارک لازم مبنی بر قانونی بودن دستگاه را دریافت کنند. در صورتی که فرد از ارائه مدارک خودداری کرد، بنا را بر دستگاه قاچاق گذاشته و باید آن را به ضابطین قضایی گزارش دهند.»

شرایط دریافت پروانه کسب در رسته تعمیر ماینر

به گفته فرجی شرایط ثبت‌نامی برای این رسته، همانند سایر رسته‌ها است و تفاوت خاصی وجود ندارد.

جهت طی مراحل تشکیل پرونده، نیاز به مدارک ذیل است:

  • تکمیل فرم‌های مربوطه بنا به موضوع فعالیت و کاربری (درخواست عضویت، تعهد نامه‌ها توسط دفترخانه گواهی امضا) و فرم مباشرت در صورت درخواست مباشر 
  • ارائه تاییدیه کد پستی
  • ارائه پرینت ثبت نام در درگاه ملی مجوزهای کشور و ثبت نام در ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ آﻣﻮزش اﺗﺎق اﺻﻨﺎف ﺗﻬﺮان
  • ارائه مدارک شناسایی (کپی تمام صفحات شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت و مدرک تحصیلی) به همراه  6 قطعه عکس (در صورت داشتن مباشر مدارک شناسایی مباشر هم دریافت می‌شود)
  • ارائه کپی مدارک ملک (اجاره نامه یا سند مالکیت و گواهی ساختمان). همچنین اصل مدارک رویت شده و در صورت داشتن شریک، فرم رضایت شریک به همراه کپی شناسنامه و کارت ملی او نیز بایستی ارائه شود
  • ارائه اظهارنامه مالیاتی
  • ارائه آگهی تاسیس، تغییرات و اساسنامه شرکت (در صورتی که پرونده حقوقی باشد)
  • در صورت داشتن شریک یا شرکای ملکی، رضایت محضری و مدارک شناسایی باید ارائه شود
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی