ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

کپی کاری سنگین چینی ها از محصولات هارلی دیویدسون

چینی‌ها همواره به کپی‌کاری از روی محصولات موفق در بازارهای جهانی متهم بوده‌اند. هر چند در سال‌های اخیر این مساله کمی کمرنگ‌تر شده، اما کماکان بین شرکت‌های چینی رواج دارد. در تازه‌ترین اقدام این چنینی، ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

چینی‌ها همواره به کپی‌کاری از روی محصولات موفق در بازارهای جهانی متهم بوده‌اند. هر چند در سال‌های اخیر این مساله کمی کمرنگ‌تر شده، اما کماکان بین شرکت‌های چینی رواج دارد. در تازه‌ترین اقدام این چنینی، یک شرکت چینی موتور هارلی دیویدسون را کپی کرده است!

ماجرا به موتور Evolution V-twin مربوط می‌شود. شرکت هارلی دیویدسون از سال 1986 این موتور را در موتور سیکلت اسپرتستر (Sportster) استفاده می‌کند. این موتور همواره به خاطر ساختار ساده و اطمینان بالا مورد ستایش قرار گرفته و دلیل اصلی طولانی شدن حیات آن و پلتفرم اسپرتستر همین موضوع است.

کپی کاری چینی ها این بار از موتور هارلی دیویدسون

اما مزایایی که این موتور دارد، نظر مثبت یک شرکت چینی را هم جلب کرده است! این شرکت Shineray نام دارد و با بررسی دقیق موتور Evolution V-twin هارلی دیودسون نمونه‎‌ای مشابه از آن را تولید کرده است. موتور تولیدی توسط Shineray نه تنها از نظر آرایش، بلکه از نظر اجزای داخلی هم به موتور Evolution V-twin شباهت دارد.

کپی کاری چینی ها این بار از موتور هارلی دیویدسون

چنانچه با دقت بیشتری به مقایسه این دو موتور بپردازیم، خواهیم دید که قسمت‌هایی مثل شکاف‌های مخصوص تهویه، کاورهای تحتانی، پوشش‌های کرومی و محل نصب فیلتر روغن دقیقا مثل هم هستند. شباهت این دو موتور فقط به ظاهر و نمای بیرونی محدود نمی‌شود. برای نمونه همانند موتور هارلی دیودسون، موتور جدید شرکت Shineray هم 4 میل بادامک دارد که هر کدام از آنها با یک سوپاپ در ارتباط هستند.

کپی کاری چینی ها این بار از موتور هارلی دیویدسون

اما با وجود کپی‌کاری دقیق، چینی‌ها نتوانسته‌اند قدرتی مشابه با موتور هارلی دیویدسون از موتور خود استخراج کنند! به گفته Shineray موتور این شرکت حجمی برابر با 1200 سی سی دارد و می‌تواند 60 اسب بخار قدرت و 90 نیوتن متر گشتاور تولید کند. در مقابل موتور هارلی دیویدسون توانایی تولید 67 اسب بخار قدرت و 99 نیوتن متر گشتاور را دارد. ناگفته نماند ضریب تراکم موتور چینی‌ها 9.1:1 و ضریب تراکم موتور هارلی 10:1 است.

بد نیست اشاره کنیم شرکت Shineray چندی قبل برند ایتالیایی SWM را خریداری کرد و چند موتور هواخنک با حجم‌های 350، 550، 850 و 1200 سی سی را با برند آن تولید نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mm G
    Mm G | ۲۱ تیر ۱۴۰۱

    سلام همه چيني ها اينطور نيستند و موتور آنها خيلي هم خوبه الحمدلله.

مطالب پیشنهادی