ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قفل هوایی
علمی

سیستم جدیدی در ایستگاه فضایی: زباله‌ها مانند تاس به فضا پرتاب می‌شوند [تماشا کنید]

متاسفانه انسان به هرکجا می‌رود، زباله تولید می‌کند. ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) نیز با این معضل دست و پنجه نرم می‌کند. ناسا و شرکت «Nanoracks» به تازگی استفاده از قفل هوایی (هوابند) برای زدودن زباله‌ ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۷ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

متاسفانه انسان به هرکجا می‌رود، زباله تولید می‌کند. ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) نیز با این معضل دست و پنجه نرم می‌کند. ناسا و شرکت «Nanoracks» به تازگی استفاده از قفل هوایی (هوابند) برای زدودن زباله‌ تولید شده توسط این ایستگاه را مطرح کرده‌اند که زباله‌های را همانند آنچه در ویدئو مشاهده می‌کنید مانند تاس در فضا پرتاب می‌کند.

این آزمایش شامل یک «قفل هوایی بیشاپ» یا «Bishop Airlock» است. قفل هوایی یک سخت‌افزار افزودنی است که در هنگام استقرار ماهواره‌های کوچک می‌توان از آن به عنوان جعبه ابزار متحرک استفاده کرد. این سخت‌افزار همچنین در پیاده‌روی‌های فضایی یا انجام آزمایشات فضایی نیز کاربرد دارد.

حالا محققان قصد دارند از این قفل هوایی برای بیرون راندن زباله‌ها از ایستگاه فضایی استفاده کنند. در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه توسط Nanoracks منتشر شد، این قفل هوایی به عنوان الگویی کارآمد و پایدار برای از بین بردن زباله‌های ISS معرفی شد.

خدمه 78 کیلوگرم لباس کثیف، فوم، مواد بسته‌بندی، لوازم اداری و محصولات بهداشتی مصرف شده را در یک کیسه داخل قفل هوایی ریختند. آن‌ها سپس این کیسه را مهر و موم کردند و از یک بازوی روباتیک برای انتقال بیشاپ به موقعیتی استفاده کردند که بتواند زباله‌ها را در فضا رها کند.

کیسه زباله درنهایت در جو زمین می‌سوزد. این فرآیند در حدود 9 ماه طول می‌کشد. ویدئو آن را در زیر می‌بینید.

این سیستم می‌تواند به خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی راهکار جدیدی برای دفع زباله بدهد. معمولا فضانوردان زباله‌های خود را برای ماه‌ها در فضاپیمای باری «Cygnus» جمع می‌کنند تا درنهایت بسوزند. کیسه زباله قفل هوایی می‌تواند تا 72 کیلوگرم زباله را در خود جای دهد، درحالیکه Cygnus می‌تواند حدودا صد کیلوگرم زباله را دریافت کند.

اگرچه این سیستم ظرفیت کمتری دارد، اما می‌توان از آن برای جلوگیری از انباشته شدن زباله‌ها در ایستگاه استفاده کرد - جایی که فضا بسیار محدود است.

«کوپر رید» مدیر برنامه شرکت بیشاپ گفت: «از آنجایی که حضور انسان هر روز در فضا پر رنگ‌تر می‌شود، این عملکرد حیاتی است. دقیقا همانند کاری که در خانه خود روی زمین انجام می‌دهیم.»

Nanoracks که درحال توسعه ایستگاه فضایی برای خود است - و امیدوار است آن را تا 2027 اجرایی کند - یک سیستم دفع زباله مشابه برای ایستگاه خود به کار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی