ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بمب‌افکن H-20
علمی

اولین پرواز آزمایشی بمب‌افکن پیشرفته و بومی H-20 چین احتمالا به‌زودی انجام می‌شود

دو رسانه چینی که یکی از آن‌ها وابسته به دولت است، در گزارش‌هایی اعلام کرده‌اند که این کشور احتمالا به زودی برای اولین بار نسل بعدی بمب‌افکن پیشرفته خود موسوم به H-20 را آزمایش می‌کند. ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

دو رسانه چینی که یکی از آن‌ها وابسته به دولت است، در گزارش‌هایی اعلام کرده‌اند که این کشور احتمالا به زودی برای اولین بار نسل بعدی بمب‌افکن پیشرفته خود موسوم به H-20 را آزمایش می‌کند. این بمب‌افکن از آن جهت اهمیت دارد که به‌طور کامل توسط خود چین طراحی و ساخته شده و می‌تواند شرایط استراتژیک منطقه آسیا-اقیانوسیه را تغییر دهد.

رسانه دولتی Global Times در گزارشی اعلام کرده که یک مقام مسئول در قرارگاه آزمایش‌های هوایی چین (CFTE) به یکی از مسئولان دولتی گفته آن‌ها در حال آماده شدن برای آزمایش یک هواپیمای جدید هستند. همچنین در مقاله دیگری در وب‌سایت خبری Guancha به اطلاعیه‌ای در اکانت پیام‌رسانی CFTE در وی‌چت اشاره شده است. این گزارش هم از بازدید مقام دولتی از CFTE حکایت دارد اما در آن از توسعه یک نوع هواپیمای خاص و بااهمیت برای این کشور یاد شده است. اگرچه لحن این گزارش عمداً مبهم در نظر گرفته شده، اما یک هواپیمای استراتژیک و با اهمیت تاریخی را توصیف می‌کند که به راحتی می‌تواند H-20 باشد.

بمب‌افکن H-20

در گذشته دیده بودیم که چین از H-20 به عنوان یک پروژه استراتژیک یاد می‌کند. این کشور معمولا اطلاعات مربوط به اولین پرواز هواپیماهای خود را به اشتراک نمی‌گذارد، اما برخورد با پروژه H-20 به طور کلی با بقیه پروژه‌های ارتش چین متفاوت بوده است.

بمب‌افکن H-20 چین قبلا دیده شده بود

پکن قبلا در ویدیویی برای جذب نیروهای جدید برای ارتش آزادی‌بخش چین اولین رندر بمب‌افکن H-20 را به نمایش گذاشت. البته این ویدیو جنگنده آن‌ها را از زیر یک پارچه نشان داده بود، اما می‌شد شباهت‌هایی را با B-2 Spirit آمریکا و نسل بعدی B-21 Raider مشاهده کرد.

بمب‌افکن H-20

پیش از این تیزر، ویدیوی دیگری از سوی شرکت هوایی دولتی AVIC منتشر شده بود که دوباره این رندر کامپیوتری بمب‌افکن H-20 را از زیر یک پرده نشان می‌داد. در آن زمان هم بسیاری از کاربران از شباهت این هواپیما به B-21 نورتروپ گرومن گفته بودند.

البته گفتنی است که هیچ یک از این دو ویدیو رسما به نام H-20 اشاره نکرده‌اند و در مجموع اطلاعات زیادی از این بمب‌افکن پیشرفته در دسترس نیست. با این حال، گزارش‌ها می‌گویند که مهندسان چینی در سال 2011 طراحی این جنگنده را با باله‌های مافوق صوت و احتمالا چهار موتور نهایی کردند. حالا باید منتظر بمانیم تا ببینیم این هواپیما بالاخره چه زمانی آزمایش خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Mehdi Zinter
    Mehdi Zinter | ۲۱ تیر ۱۴۰۱

    پیشرفت خوبه ولی نه برای هر کشوری ، اولا چین کشورهای غربی رو فریب داد، چون در ابتدا ظاهرا خیلی با غرب مشکلی نداشت و خیلی از کارخونه های پیشرفته غربی تولیدات خودشون رو به خاطر نیروی کار ارزان به چین منتقل کردن و همین باعث شد چین بدون زحمت از تجربه و علم غرب بهره مند بشه.
    مثل روسیه که با دزدیدن اطلاعات بمب اتم از آمریکا موفق به ساخت بمب اتم شد.
    حالا چین هم با نوعی سیاست موذیانه از علم غرب استفاده کرد و با مهندسی معکوس راهی که غرب توی ۱۰۰ سال رفته بود توی ۱۰ سال رفت.
    البته اینا بدون ضرر نخواهد بود برای چین و جایی خودش رو نشون خواهد داد.
    و از طرف دیگه چین یک کشور ضد غربی هستش که همیشه با اونا مشکل داره و به نوعی با دنیا مشکل داره و در کل کشور متخاصمیه و الان به فکر قلدری افتاده و حرف از حمله چین به تایوان بود که اونجارو به زور به خاک خودش الحاق کنه و این یعنی گردن کلفتی ، مثل کار روسیه که با کریمه و اوکراین کرد.
    کلا چین و روسیه کشورهای متخاصمی هستن که مردم هیچ کشوری براشون پشیزی ارزش نداره.
    چین الان هر چی داره با موذی گری داره و امیدوارم یک روز تقاص این سیاست کثیفش رو پس بده ، حتی برای اینکه از دنیا جلو بیفته عمدا ویروس کرونا رو پخش کرد که دنیا مشغول این ویروس باشه و توی این مدت چند سالی جلو افتاد ، چین کشور خطرناکیه ، و میدونید که مسلمانهای این کشور همه در فشار و انزوا زندگی میکنن و حکومت چین برخورد خیلی بدی با مسلمانهای کشور خودش داره.
    فکر میکنید اگه سازمان ملل و شورای امنیت نبود تا الان همین چین چه کارایی که نکرده بود ، بهتون قول میدم یا روسیه یا چین تا الان وارد خاور میانه شده بودن و کشورهای دارای نفت رو تسخیر و اشغال کرده بودن.
    امیدوارم حکومت کومونیست چین از این سیاستهای ضد انسانی و ضد جهانی و گردن کلفتی دست برداره.

    • m .m
      m .m | ۲۱ تیر ۱۴۰۱

      عزیز اول اینکه روسیه تکنولوژی بمب هسته ایی رو از یکی افراد المان نازی بدست اورد برو تحقیق کن ببین که اون شخص بعد از اینکه هیتلر قبول نکرد و بعد از فروپاشی المان نازی اون تکنولوژی رو به روسیه تحویل داد

      • Mehdi Zinter
        Mehdi Zinter | ۲۱ تیر ۱۴۰۱

        شما برو تحقیق کن ، توی گوگل سرچ کن روسیه چطور به بمب اتم رسید

  • molavy
    molavy | ۲۱ تیر ۱۴۰۱

    برای آمریکا ابر قدرت جهان هستی کاری ندارم زدن اینا

  • ali karimi
    ali karimi | ۲۰ تیر ۱۴۰۱

    سلام، این چندین ساله اخیر چین تو همه چیز پیشرفت کرده الخصوص تو بحث نظامی، بمب افکن، جنگنده های نسل5، ناو هواپیما بر، حالا بقیه بماند، تو خودروسازی هم پیشرفت خوبی داشته

مطالب پیشنهادی