ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اولین تصاویر تمام رنگی تلسکوپ فضایی جیمز وب تا سه روز آینده منتشر خواهد شد

سه‌شنبه این هفته قدرتمندترین تلسکوپ فضایی دنیا اولین تصاویر تمام رنگی خود را منتشر می‌کند. روز ۲۱ تیرماه ساعت ۱۹ به وقت تهران می‌توانید پخش زنده برنامه ناسا به مناسبت انتشار اولین تصاویر رنگی تلسکوپ ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

سه‌شنبه این هفته قدرتمندترین تلسکوپ فضایی دنیا اولین تصاویر تمام رنگی خود را منتشر می‌کند. روز ۲۱ تیرماه ساعت ۱۹ به وقت تهران می‌توانید پخش زنده برنامه ناسا به مناسبت انتشار اولین تصاویر رنگی تلسکوپ فضایی جیمز وب را از پلتفرم‌های این سازمان فضایی مشاهده کنید. البته دیجیاتو نیز پوشش خبری زنده خواهد داشت که اخبار را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو (تلگرام و اینستاگرام) دنبال کنید.

تلسکوپ فضایی جیمز وب در ۴ دی‌ماه ۱۴۰۰ به مقصد خود در نقطه لاگرانژی دوم پرتاب شد. این تلسکوپ به همراه راکت آریان ۵ از سکوی پرتاب سازمان فضایی اروپا در گویان فرانسه (French Guinea) به فضا رفت تا ماموریت علمی خود را آغاز کند.

تصویر آزمایشی ابزار نیرکم و سنسور هدایت دقیق تلسکوپ فضایی جیمز وب

از آن زمان تا امروز تیم تحقیقاتی ماموریت جیمز وب در موسسه علمی تلسکوپ فضایی (STScI) ابزار این تلسکوپ را کالیبره می‌کردند تا با شرایط خارج از جو سازگار شود و بتواند ماموریت علمی خود را آغاز کند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب تا امروز چه کرده است؟

حالا پس از شش ماه از پرتاب این غول فضایی، تیم STScI اجرام هدف این تلسکوپ را اعلام کرد و گفت که در روز سه‌شنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۹ به وقت تهران اولین تصاویر تمام رنگی جیمز وب را منتشر خواهد کرد. البته که داده‌های اولیه این تصاویر در طول موج فروسرخ نزدیک (Near-infrared) ثبت شده‌اند، اما با پردازشی که تیم تحقیقاتی جیمز وب روی آن‌ها انجام می‌دهد، تصاویری رنگی به دست می‌آید.

شمارش معکوس تا انتشار اولین تصاویر رنگی تلسکوپ فضایی جیمز وب را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید. به علاوه، ناسا در صفحه دیگری تصاویر جیمز وب را بلافاصله منتشر می‌کند تا علاقه‌مندان بتوانند به طور مستقیم به آن دسترسی داشته باشند. البته می‌توانید تصاویر با کیفیت را از این وبسایت دانلود کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی