ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تصور بدترین اتفاقات در زندگی
علمی

با این راهکارها از شر بدترین اتفاقاتی که به ذهن‌تان می‌رسد، خلاص شوید

تمایل به تصور بدترین اتفاقات در زندگی یک ویژگی منفی و عجیب ذهن انسان است که تقریبا اکثر ما با نسبت‌های متفاوتی چنین وضعیتی را تجربه کرده‌ایم. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۹ تیر ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

تمایل به تصور بدترین اتفاقات در زندگی یک ویژگی منفی و عجیب ذهن انسان است که تقریبا اکثر ما با نسبت‌های متفاوتی چنین وضعیتی را تجربه کرده‌ایم. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که بدترین سناریوها را برای خود و زندگی‌تان متصور می‌شوید، خطر بزرگی شما را تهدید می‌کند. استرس تصور بدترین اتفاقات در زندگی عواقب سنگینی دارد.

راهکارهای کاربردی برای متوقف کردن تصورات بد ذهنی

در این مطلب قصد داریم چهار راهکار برای متوقف کردن ذهن از تصورات بد و تصویرسازی بدترین اتفاقات را مرور کنیم:

1- صبح بهترین زمان برای تصمیم‌گیری است

اغلب ما شب‌ها دچار فکر و خیال می‌شویم و نگران آینده هستیم. در شب، که بدن بیشترین میزان خستگی را احساس می‌کند، فعالیت بخش منطقی مغز کاهش می‌یابد و بدین ترتیب فعالیت بخش احساسی بر آن غلبه می‌کند. درنتیجه، شب‌ها از قسمت احساسی مغز خود برای تصویرسازی آینده استفاده می‌کنیم.

خستگی همچنین می‌تواند ما را حساس‌تر کند و احتمال تصور وقایع فاجعه‌بار برای آینده را افزایش دهد.

بهترین زمان برای تصمیم‌گیری و یا تصور رخدادهای آینده، اول صبح است. در آن زمان اگر فکری منفی به سراغتان آمد، به خودتان یادآوری کنید که باید منطقی فکر کنید.

2- به خودِ درونی‌تان بیاموزید که مهربان‌تر باشد

خودِ درونی ما گاهی با بی‌رحمی آینده فاجعه‌باری را برایمان متصور می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، تلاش کنید تا خودتان را از نظر فردی خارجی و مهربان تماشا کنید. آیا آن شخص مهربان نیز با چنین کلمات منفی و تندی با شما صحبت می‌کند؟

برای کنترل استرس بهتر است حواستان به لحن و گفتار خودِ درونی‌تان باشد. تلاش کنید تا با خودتان مهربان و دلسوز باشید.

تصور بدترین اتفاقات در زندگی

3- وقایع مثبت را پیش‌بینی کنید

حتی اگر در گذشته رخدادهایی منفی زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده‌اند، لزومی ندارد که آینده نیز همینطور باشد.

شما می‌توانید برای کاهش استرس خود در هنگام فکر کردن به آنچه در آینده ممکن است رخ دهد، چند داستان مملو از رخدادهای مثبت برای خود تصور کنید. برای درک بهتر آن‌ها، جزئیات مثبت داستان را افزایش دهید و درنهایت به یک نتیجه رضایت‌بخش برسید تا نگرانی‌تان در مورد وقایع پیش‌رو کاهش یابد.

4- با خودتان مهربان باشید

حتی اگر شما فردی مهربان باشید، باز هم در تصور آینده خود ممکن است با بی‌رحمی تمام رفتار کنید. شفقت و همدلی در وهله اول برای کمک به خودمان است.

در ابتدا تصور کنید اگر یکی از دوستان صمیمی شما در موقعیت مشابهی با شما قرار داشت، چه نصیحتی به او می‌کردید و یا چطور تلاش داشتید تا از نگرانی او کم کنید.

قطعا در این شرایط به جای تمرکز بر روی مشکل و رخدادهای منفی احتمالی، نقاط قوت دوستتان را برایش مرور می‌کردید و به او انرژی می‌دادید. دقیقا همین کار را برای خودتان نیز انجام دهید و با خودتان مهربان باشید.

به یاد داشته باشید پیش‌بینی برخی پستی و بلندی‌ها در مسیرهای مختلف زندگی امری منطقی است، اما هنگامی که ذهن بیشتر به سمت وقایع منفی متمرکز می‌شود، استرس و اضطراب با خود به همراه می‌آورد که باید برای پیشگیری از آن‌ها تلاش کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی