ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

روش جدید مهندسان چینی برای جمع‌آوری زباله‌های فضایی
علمی

خداحافظ زباله‌های فضایی: چینی‌‌ها با فناوری «بادبان‌ها را بکشید» فضا را تمیز می‌کنند

مهندسان چینی برای حل مشکل زباله‌های فضایی فناوری جدیدی با نام «بادبا‌ن‌ها را بکشید» را آزمایش می‌کنند که در آن ابزاری بادبادک شکل، شبیه بادبان کشتی به زباله فضایی نزدیک می‌شود و آن را به ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۱۹ تیر ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۳

مهندسان چینی برای حل مشکل زباله‌های فضایی فناوری جدیدی با نام «بادبا‌ن‌ها را بکشید» را آزمایش می‌کنند که در آن ابزاری بادبادک شکل، شبیه بادبان کشتی به زباله فضایی نزدیک می‌شود و آن را به سمت زمین هدایت می‌کند تا زباله فضایی در اتمسفر متلاشی شود.

تاکنون حدود 8950 ماهواره به فضا پرتاب شده‌اند که بر اساس تخمین‌ها نزدیک به 5000 واحد از آنها علیرغم پایان یافتن طول عمر همچنان در فضا می‌مانند. حالا مهندسین چینی روش جدیدی برای پاکسازی زباله‌های فضایی آزمایش می‌کنند که از فناوری شبیه بادبان کشتی استفاده می‌کند.

بنا بر تخمین‌های کنونی از میان تمامی ماهواره‌های موجود در فضا تنها حدود 1950 واحد از آنها عملیاتی هستند و مابقی در کنار تعداد عظیم تکه‌ها و خرده‌های شناور در مدار تحت عنوان کلی «زباله‌های فضایی» قرار می‌گیرند.

گفتنی است که زباله‌های فضایی خطرات بسیاری را به همراه دارند و در حال حاضر هیچ راهی برای جمع‌آوری ایمن آنها در فضا وجود ندارد. با این حال روز چهارشنبه آکادمی فناوری‌ پروازهای فضایی شانگهای اعلام کرد که دانشمندان طی پرتاب اخیر راکت لانگ مارچ 2 توانستند فناوری «بادبان‌ها را بکشید» را به شکل موفقیت‌آمیز آزمایش کنند.

روش جدید مهندسان چینی برای جمع‌آوری زباله‌های فضایی

فناوری «بادبان‌ها را بکشید» جهت جمع‌آوری زباله‌های فضایی

«بادبان‌ها را بکشید» ابزار بادبادک شکل با مساحت 25 متر مربعی است و ضخامت آن نیز تنها معادل یک دهم تار موی انسان است. این فناوری که دارای هزینه پایینی است را می‌توان روی هر مدل ماهواره که در مدار پایینی زمین به زباله فضایی بدل شده مورد استفاده قرار داد.

بادبان‌های کششی را همچنین به دلیل برخورداری از انعطاف بالا و وزن پایین می‌توان تا کرد و آنها را درون محفظه‌های کوچک قرار داد تا به فضا فرستاده شوند.

نحوه کار آن نیز بدین صورت است که بادبان کششی در صورت نزدیک شدن به یک زباله فضایی خود را باز می‌کند و در ادامه با هدایت فضاپیمای از رده خارج شده به سوی زمین باعث می‌شود تا زباله فضایی مذکور در اتمسفر متلاشی شود.

روش جدید مهندسان چینی برای جمع‌آوری زباله‌های فضایی

البته مطرح‌سازی چنین طرحی توسط چینی‌ها معقول است زیرا آنها بارها متهم به آلوده‌سازی فضا شده‌اند و حدود پنج ماه پیش نیز یکی از اجزای راکت فضایی چین پس از مدتی سرگردانی سرانجام به سطح ماه برخورد کرد.

با این وجود بیشترین خطر زباله‌های فضایی به جای مردم زمین، متوجه ایستگاه فضایی بین‌المللی و فضانوردان آن است و باید دید که در آینده آژانس‌های فضایی خصوصی و دولتی چه راهکارهایی را برای این مشکل رو به رشد ارائه خواهند داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Anjela Jahnson
    Anjela Jahnson | ۱۹ تیر ۱۴۰۱

    این فکر مال آمریکا بود
    همین یک ماه پیش من همین ایده رو توی یه سایت خوندم که نوشته بود متعلق به یه دانشمند آمریکاییه خیلی دزدن این چینی ها🤬🤬😡😡😈

    • Parsa Es
      Parsa Es | ۲۰ تیر ۱۴۰۱

      نمیدونستم برای یه ایده فکری هم باس حق کپی رایت داشته باشی
      یا قانون جدیده آجنالا جون؟ مهم نیست کی اول به این ایده رسیده مهم اینه کی میتونه اجراش کنه

مطالب پیشنهادی