ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسیریس-رکس در سیارک بنو
علمی

سطح نرم سیارک بنو نزدیک بود فضاپیمای اسیریس-رکس ناسا را ببلعد

فضاپیمای اسیریس-رکس (OSIRIS-REx) ناسا در سال 2020 با نشستن روی سیارک بنو تاریخ‌سازی کرد و توانست نمونه‌ای از سنگ و خاک آن را بردارد. ولی حالا مشخص شده که این ماموریت چندان آسان نبوده و ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

فضاپیمای اسیریس-رکس (OSIRIS-REx) ناسا در سال 2020 با نشستن روی سیارک بنو تاریخ‌سازی کرد و توانست نمونه‌ای از سنگ و خاک آن را بردارد. ولی حالا مشخص شده که این ماموریت چندان آسان نبوده و ناسا شانس آورده که فضاپیمای آن‌ها درون این سیارک غرق نشده است.

دانشمندان در تست‌های آزمایشگاهی به این نتیجه رسیده بودند که اسیریس-رکس در ماموریت نمونه‌برداری اثر خاصی بر سیارک بنو نخواهد گذاشت، اما تصاویری که بعداً از این سیارک تهیه شد، از به وجود آمدن دهانه‌ای به عرض 8 متر خبر می‌داد. از این رو، ناسا در ماه آوریل 2021 یک بار دیگر اسیریس-رکس را به سمت بنو فرستاد.

فرود اسیریس-رکس در سیارک بنو

سطح سیارک بنو چگونه است؟

نتیجه بررسی‌های ناسا نشان داد که سطح این سیارک مقاومت بسیار کمی در برابر فشار دارد. محققان با استفاده از این داده‌ها در شبیه‌سازی‌های کامپیوتری دریافتند که سطح بنو انسجام بسیار کمی دارد و قدم گذاشتن روی آن مانند قدم گذاشتن در یک استخر توپ‌های پلاستیکی است. در واقع، اگر اسیریس-رکس به سرعت پیشران‌های خود را روشن نکرده بود، احتمالا در این سیاره غرق و دفن می‌شد.

«ران بالوز»، دانشمند تیم اسیریس-رکس از آزمایشگاه فیزیک جانز هاپکینز در لورل مریلند می‌گوید: «زمانی که پیشران‌ها را روشن کردیم تا از سطح خارج شویم، هنوز داشتیم پایین می‌رفتیم.»

سیارک بنو

این یافته‌ها برخلاف مشاهداتی است که از روی زمین از سیارک بنو داشتیم و تصور می‌کردیم که سطح بسیار سخت‌تری دارد. حالا باید دانسته‌هایمان درباره سایر سیارک‌ها و خطراتی که ممکن است برای سیاره زمین ایجاد کنند را هم زیر سوال ببریم.

«پاتریک میشل»، دانشمند تیم اسیریس-رکس می‌گوید: «این احتمال وجود دارد که سیارک‌هایی مثل بنو – که به سختی با نیروی گرانش یا الکترواستاتیک حفظ شده‌اند – در اتمسفر زمین از بین بروند و از این رو خطر متفاوتی نسبت به سیارک‌های سخت ایجاد کنند. فکر می‌کنم هنوز در آغاز راه فهمیدن این اجرام فضایی قرار داریم، چون رفتار آن‌ها بسیار متناقض است.»

نتایج یافته‌های جدید محققان در دو مجله Science و Science Advances چاپ شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی