ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

همه چیز در مورد پدال شیفتر خودرو
خودرو

هر آنچه که باید درباره پدال شیفتر بدانید؛ مزایا و معایب

در گذشته مدل‌های محدودی از پدال شیفتر مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما به مرور زمان در تمامی اتومبیل‌هایی که از گیربکس اتومات با نوع تیپ ترویینک بهره می‌گیرند استفاده می‌شود. امروزه در اکثر گیربکس‌های اتوماتیک ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

در گذشته مدل‌های محدودی از پدال شیفتر مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما به مرور زمان در تمامی اتومبیل‌هایی که از گیربکس اتومات با نوع تیپ ترویینک بهره می‌گیرند استفاده می‌شود. امروزه در اکثر گیربکس‌های اتوماتیک از پدال شیفتر برای تعویض دنده در کسری از ثانیه و سرعت بالا در پشت فرمان استفاده می‌کنند تا لذت رانندگی دو چندان شود و از بروز خرابی‌های احتمالی جلوگیری به عمل آید. اگر علاقه‌مند هستید تا در این مورد اطلاعات بیشتری کسب نمایید با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

تعریف پدال شیفتر چیست؟

دنده پشت فرمان یا همان پدال شیفتر در اتومبیل‌هایی به کار گرفته می‌شود که دارای گیربکس اتوماتیک باشند و اگر اتومبیل شما قابلیت گیربکس اتوماتیک داشته باشد به راحتی می‌توانید با نصب پدال شیفتر به صورت اتومات دنده عوض کنید.

پدال شیفتر خودرو چیست

با داشتن پدال شیفتر در خودروی خود به راحتی می‌توانید دنده را اضافه یا کم کنید این پدال روی پشت فرمان قرار می‌گیرد به همین خاطر به آن دنده پشت فرمان می‌گویند. شاید این سؤال برای شما پیش آید که دلیل قرار گرفتن پدال در پشت فرمان خودرو چیست؟

دلیل اینکه پدال در قسمت پشت فرمان قرار می‌گیرد به خاطر بالا رفتن سرعت عمل و دسترسی راحت راننده برای عوض کردن دنده‌هاست. در اوایلی که از پدال شیفتر در اتومبیل‌های اسپورت و خاص استفاده می‌شد، اما به مرور زمان با پیشرفت صنعت خودروسازی به یکی از پایه‌های ثابت در اتومبیل‌های دنده اتومات تبدیل شده است.

آشنایی اولیه با تاریخچه پدال شیفتر

برای اولین بار از پدال شیفتر در اتومبیل‌هایی با گیربکس دستی مورد استفاده قرار گرفت و نحوه عملکرد آن هم به این صورت بود که راننده باید با پای خود کلاچ را گرفته و سپس اقدام به تعویض دنده با پدال شیفتر می‌کرد و نحوه قرار گرفتن این پدال در اتومبیل‌ها بسته به هر مدل متفاوت بود.

پدال شیفتر

در سال 1997 شرکت خودروسازی فراری روی 335 مدل از اتومبیل‌های خود از این پدال استفاده کرد و در ابتدا تمرکزی روی دسترسی راحت راننده به این پدال نبودند، اما به مرور زمان این مسئله اهمیت پیدا کرد و در شرکت‌های خودروسازی BMW  و آلفا رومئو روی مدل‌های جدید خود مورد استفاده قرار گرفت.

شرکت خودروسازی مرسدس بنز وقتی دید که استقبال خوبی از این پدال‌ها به دلیل ضعف هایی که داشت واقع نشد، دست به ابتکار عمل زد و نسبت به ابعاد و محلی که پدال در آن نصب می شد تجدید نظر کرد و با بهینه کردن شرایط روی مدل های سری S خود از این پدال بهره گرفت و توانست نظر علاقمندان به دنیای خودرو را به خلاقیت خود جلب نماید. به همین خاطر برای رانندگان راست دست پدال را در سمت راست فرمان و برای رانندگان چپ دست پدال را در سمت چپ فرمان تعبیه کرد و فضای دنده که در وسط صندلی ها قرار داشت برداشته شد و کلی فضا آزاد شد که مورد استقبال بی نظیری از سمت مشتریان واقع شد.

مزایای پدال شیفتر خودرو چیست؟

از جمله مزایای پدال شیفتر می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. افزایش تمرکز و دقت در زمان رانندگی
  2. کاهش حرکات فیزیکی و حفظ سلامتی جسمانی راننده
  3. آسان و راحت شدن رانندگی به ویژه در زمان پیک ترافیک
  4. بالا رفتن سرعت العمل تعویض دنده
  5. کاهش مصرف سوخت خودرو
پدال شیفتر خودروهای اتومات و نیمه اتومات

برای اینکه درک بهتری نسبت به پدال شیفتر پیدا کنید هریک از مزایای آن را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد:

افزایش تمرکز و دقت در زمان رانندگی

با استفاده از پدال شیفتر به دلیل اینکه تعویض دنده راحت‌تر انجام می‌شود تمرکز و دقت راننده در زمان رانندگی افزایش پیدا خواهد کرد و دیگر تمرکز راننده سمت دنده عوض کردن نخواهد رفت و امکان خطا عوض کردن دنده از بین می‌رود و راننده تمام حواس خود را به کنترل و هدایت دقیق خودروی خود معطوف خواهد کرد.

کاهش حرکات فیزیکی و حفظ سلامتی جسمانی راننده

با استفاده از پدال شیفتر به دلیل اینکه همواره پا برای فشار دادن کلاچ باید نیرو وارد نماید و مداومت این کار باعث می‌شود که عضلات و ماهیچه های پا دچار گرفتگی و آسیب شوند و مشکلاتی در دیسک و زانو برای راننده پیش آید. داشتن پدال شیفتر باعث می‌شود سلامتی جسمانی راننده حفظ شود و کمتر احساس خستگی نماید.

آسان و راحت شدن رانندگی به ویژه در زمان پیک ترافیک

با استفاده از پدال شیفتر در زمان‌هایی که ترافیک سنگین می‌شود و به قول معروف در ساعاتی که پیک ترافیک می‌شود می‌توانید با خیال راحت و به دور از تعویض مداوم دنده رانندگی کنید و در صورت نبود پدال شیفتر و دنده اتومات، همواره باید با کلاچ بازی کنید و مدام دنده عوض کنید و این موضوع علاوه بر خستگی و احتمال خطر تصادف را بالا می‌برد.

پدال شیفتر

بالا رفتن سرعت‌العمل تعویض دنده

با استفاده از پدال‌شیفتر به نیاز به گرفتن کلاچ با خیال راحت و بدون برداشتن دست از روی فرمان، تغییر دنده با داشتن هر دور موتوری، به رانندگی خود ادامه دهید و علاوه بر بالا بردن عمر گیربکس، از خلاصی نیمه دنده جلوگیری به عمل می‌آید که باعث بالا رفتن طول عمر قطعات نیز می‌شود.

معایب پدال شیفتر خودرو چیست؟

هر وسیله‌ای در کنار داشتن یکسری مزایا از جمله دقت و تمرکز بالا به همراه سهولت در رانندگی است دارای معایبی نیز خواهد بود که در ادامه معایب پدال شیفتر را با هم بررسی خواهیم کرد:

  1. بالا رفتن میزان استهلاک
  2. بالا بودن هزینه تعمیر و نگهداری آن نسبت به جعبه دنده دستی
  3. بالا بودن هزینه تعویض گیربکس دستی به اتوماتیک
  4. حساسیت گیربکس نسبت به تعویض دنده
پدال شیفتر خودروهای سواری

جمع‌بندی و کلام پایانی

در این مقاله به بررسی صفر تا صد پدال شیفتر یا دنده پشت فرمان پرداختیم ابتدا تاریخچه ای از سیر تکاملی استفاده از این پدال را با هم بررسی کردیم؛ سپس مزایای استفاده از دنده پشت فرمان را با هم باز کردیم و در ادامه هر یک از این مزیت های رقابتی را به صورت مختصر توضیح دادیم و در انتها به معایب پدال شیفتر اشاره کردیم تا در کنار مزایا از معایب آن نیز مطلع شوید.

در پایان خوشحال خواهیم شد نظرات و تجارب خود را درباره استفاده از دنده پشت فرمان در خودروهای خود در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید شاد و پیروز باشید.

آیا امکان نصب پدال شیفتر برای خودرو شما میسر است؟

پدال شیفتر در اتومبیل‌هایی به کار گرفته می‌شود که دارای گیربکس اتوماتیک باشند و اگر اتومبیل شما قابلیت گیربکس اتوماتیک داشته باشد به راحتی می‌توانید با نصب پدال شیفتر به صورت اتومات دنده عوض کنید.

پدال شیفتر چه مزایایی دارد؟

افزایش تمرکز و دقت در زمان رانندگی؛ کاهش حرکات فیزیکی و حفظ سلامتی جسمانی راننده؛ آسان و راحت شدن رانندگی به ویژه در زمان پیک ترافیک؛ بالا رفتن سرعت العمل تعویض دنده؛ کاهش مصرف سوخت خودرو

پدال شیفتر چه معایبی دارد؟

بالا رفتن میزان استهلاک؛ بالا بودن هزینه تعمیر و نگهداری آن نسبت به جعبه دنده دستی؛ بالا بودن هزینه تعویض گیربکس دستی به اتوماتیک؛ حساسیت گیربکس نسبت به تعویض دنده

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ابوذر خسروی
    ابوذر خسروی | ۲۴ تیر ۱۴۰۱

    سلام
    من استفاده کردم رو موتور نصب کردم خیلی باحاله

    • Jaber James
      Jaber James | ۲۵ تیر ۱۴۰۱

      داداش چجوری روی موتور نصب کردی ؟

مطالب پیشنهادی