ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پیش‌بینی بازار خودرو در روزهای آینده؛ رکود تورمی و تحت تاثیر قیمت دلار

نیاز خودرو در کشورسالانه یک میلیون و هزار ۵۰۰خودرو است اگر این نیاز تأمین شود فاصله قیمت وجود نخواهد داشت؛ هر جا عرضه کم باشد دلال بازی و اختلاف قیمت ایجاد می‌شود. در اکثر نقاط ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۵

نیاز خودرو در کشورسالانه یک میلیون و هزار ۵۰۰خودرو است اگر این نیاز تأمین شود فاصله قیمت وجود نخواهد داشت؛ هر جا عرضه کم باشد دلال بازی و اختلاف قیمت ایجاد می‌شود. در اکثر نقاط دنیا خودرو‌های با عمر بیش از 10 سال اسقاط می‌شوند ولی در خیابان‌های کشور ما خودروی ۳۰ سال پیش همچنان دیده می‌شود. بازار خودرو ایران در چند سال اخیر بسیار آشفته بوده است و امید است با اثرگذار بودن تصمیمات اتخاذ شده کمی از این آشفتگی کاهش پیدا کند.
بهزاد رحیمی در خصوص درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت محصولاتشان، بیان کرد: «با توجه به بررسی صورت‌های مالی و عملکرد خودروسازان، زیان ده بودن آنها محرز است، اما قطعا این موضوع از طریق افزایش قیمت جبران نمی‌شود و بازار و مردم دیگر کشش قیمت‌های بیشتر از این را ندارند.»
این عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به اینکه اگر افزایش قیمتی هم باشد فقط جنبه سوداگری دارد و به نفع واسطه‌ها است، چرا که مصرف کننده دیگر توان پرداخت این هزینه را ندارد، عنوان کرد: «در زیان ده بودن خودروسازان شکی نیست، اما قرار نیست خودروسازان با همان روال خودشان مسیر را ادامه دهند و بعد افزایش و زیانشان را از جیب مردم تامین کنند، این شرط و چرخه مردود است. خودروسازان در هر شرایط قیمتی باید به فکر کاهش قیمت، مدیریت هزینه ها و افزایش کیفیت محصولاتشان باشند. البته تا حالا نیز کیفیت رضایت بخشی نداشته اند.»
همچنین کاظم محمدی نیک‌خواه، کارشناس صنعت خودرو می گوید: «در حال حاضر بین عرضه و تقاضا در بازار خودروی کشور تعادل برقرار نیست. رکود بر بازار حاکم است و هیچ خرید و فروشی در بازار صورت نمی‌گیرد. به نظر می‌رسد این روند در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد.»
مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو نیز پر مورد بازار خودرو ایران گفته بود: «با به نتیجه نرسیدن مذاکرات دوحه و همچنین مذاکرات وین به نظر می‌رسد قیمت خودرو در بازار با افزایش نواسان همراه باشد. البته حتی اگر افزایشی در کار نباشد، شاهد کاهش قیمت نیز نخواهیم بود. بازار خودرو در حال حاضر یک بازار دلاری است. اگر فروشنده دلار را افزایشی ببیند، خودروی خود را به قیمت بالاتری به فروش می‌رساند.»

در همین گیر و دار، خبرهای چندان تاثیر گذاری از ماجرای واردات خودرو نیز منتشر نمی شود و از بین رفتن احتمال واردات موثر، می تواند به جهش مجدد قیمت ها در بازار خودرو منجر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی