ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کهکشان راه شیری
علمی

بلوک‌های سازنده حیات در مرکز کهکشان راه شیری کشف شدند

دانشمندان بلوک‌های سازنده RNA را در مرکز کهکشان راه شیری شناسایی کردند. به گفته آن‌ها، برخی از این بلوک‌ها در ابری در نزدیکی قلب کهکشان ما قرار گرفته‌اند. این اکتشاف می‌تواند تاثیر بسزایی بر نظریه‌های ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

دانشمندان بلوک‌های سازنده RNA را در مرکز کهکشان راه شیری شناسایی کردند. به گفته آن‌ها، برخی از این بلوک‌ها در ابری در نزدیکی قلب کهکشان ما قرار گرفته‌اند. این اکتشاف می‌تواند تاثیر بسزایی بر نظریه‌های مربوط به آغاز حیات در زمین بگذارد و حتی اطلاعاتی درباره حیات در سایر سیارات به ما بدهد.

گروهی از محققان بین‌المللی این بلوک‌های سازنده RNA را در یک ابر مولکولی موسوم به G+0.693-0.027 پیدا کردند. RNA در تمام سلول‌های زنده حضور دارد و عملکردش تقریبا شبیه DNA است. اما آیا این مولکول می‌توانسته نقشی در آغاز حیات در جهان داشته باشد؟ احتمالا بله، اما اثبات این موضوع کار دشواری است.

RNA چه نقشی در آغاز حیات داشته است؟

آن‌چه دانشمندان در این ابر پیدا کرده‌اند، در واقع نیتریل بوده است؛ گروهی از مولکول‌های آلی که احتمالا در آغاز پیدایش جهان نقش مهمی در ساخت RNA داشته‌اند. محققان می‌گویند وجود این بلوک‌های سازنده RNA نشان می‌دهد که علم شیمی می‌تواند در فضای میان‌ستاره‌ای هم رخ بدهد.

RNA

در این شرایط، نیتریل‌ها می‌توانستند مولکول‌های مهمی را به وجود بیاورند که نظریه دنیای RNA بر آن استوار شده است. این نظریه می‌گوید RNA مسئول منشأ حیات در آغاز جهان بوده است. البته این نظریه مشکلات خاص خودش را دارد، اما تحقیق درباره نقش احتمالی این بلوک‌های سازنده در آغاز حیات جالب توجه است.

با وجود این که دانشمندان در طول قرن‌ها به پاسخ بسیاری از اسرار جهان دست پیدا کرده‌اند، اما هنوز خیلی چیزها درباره آغاز کیهان وجود دارد که درباره آن‌ها اطلاعاتی نداریم. حیات حدود 3.8 میلیارد سال پیش، یعنی تقریبا 700 میلیون سال پس از شکل‌گیری زمین، روی سیاره ما شروع شد. حالا شاید محققان بتوانند با این اکتشاف آگاهی خود را درباره ابتدای جهان افزایش دهند و متوجه شوند که بلوک‌های سازنده RNA چه نقشی ایفا کرده‌اند.

نتایج مطالعات اخیر پژوهشگران در قالب مقاله‌ای در مجله علمی Frontiers in Astronomy and Space Sciences منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی