ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آیا قانونی برای ممنوعیت موتورسواری یا دوچرخه سواری بانوان وجود دارد؟

این روزها اخبار مختلف درباره ممنوعیت موتورسواری یا دوچرخه سواری بانوان سروصدای زیادی به پا کرده است. دوچرخه‌سواری یک رشته ورزشی پرطرفدار بوده و بانوان نیز درست به اندازه مردان، علاقه بسیاری به این ورزش ...

دلارام شرف الدین
نوشته شده توسط دلارام شرف الدین | ۲۱ تیر ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۱

این روزها اخبار مختلف درباره ممنوعیت موتورسواری یا دوچرخه سواری بانوان سروصدای زیادی به پا کرده است. دوچرخه‌سواری یک رشته ورزشی پرطرفدار بوده و بانوان نیز درست به اندازه مردان، علاقه بسیاری به این ورزش دارند.

متأسفانه در اکثر کلان‌شهرها از تردد بانوان دوچرخه‌سوار یا موتورسوار جلوگیری می‌شود. ولی آیا قانونی مبنی بر ممنوعیت موتورسواری یا دوچرخه‌سواری بانوان وجود دارد؟ آیا استفاده از دوچرخه یا موتور توسط بانوان جرم است؟

برخی افراد، دوچرخه‌سواری با موتورسواری را بر خلاف شئونات اجتماعی و اسلامی می‌دانند و مخالف سرسخت آن هستند. عده‌ای دیگر به سبب پیشگیری از تعرضات و مزاحمت‌های احتمالی، معتقد هستند که بانوان نباید از دوچرخه یا موتور برای تردد در سطح شهر استفاده کنند.

ممنوعیت موتورسواری یا دوچرخه سواری بانوان
دوچرخه سواری یا موتورسواری بانوان خلاف قانون نیست

با این حال صرف‌نظر از مذاق مخالفین، هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت موتورسواری یا دوچرخه سواری بانوان وجود ندارد، البته به شرطی که حجاب و پوشش شرعی به طور کامل رعایت شود. بنابراین استفاده از دوچرخه یا موتور توسط بانوان حتی در ملأعام، فاقد وصف مجرمانه بوده و قابل مجازات نیست.

طبق اصل 36 قانون اساسی جمهوری اسلامی و ماده 2 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، مادامی‌که برای یک رفتار مجازاتی تعریف نشده باشد، آن رفتار جرم نیست. خوشبختانه دوچرخه یا موتورسواری خانم‌ها (فعلا!) جزو رفتارهایی است که مجازاتی برای آن تعیین نشده است. بنابراین موتور یا دوچرخه‌سواری بانوان فاقد وصف کیفری بوده و جزو جرائم به حساب نمی‌آید.

البته واقعیت مهمی که در خصوص موتورسیکلت ها وجود دارد این است که استفاده از وسایل نقلیه موتوری، مشمول داشتن گواهینامه می شود وگواهینامه موتورسیکلت نیز به دلیلی نانوشته برای بانوان در نظر گرفته نشده است. از این رو موتورسواری بانوان بدون داشتن گواهینامه تخلف راهنمایی و رانندگی محسوب شده و در صورت بروز هرگونه حادثه نیز بیمه زیر بار پرداخت و جبران خسارتهای مربوطه نمی رود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی