ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: اولین میدان ژرف وب

به جرات می‌توان گفت که شب گذشته یکی از رویایی‌ترین شب‌ها برای منجمان و حتی عموم مردم بود. شبی که جیمز وب، بزرگترین چشم انسان در فضا اولین تصاویرش را منتشر کرد و جهان را ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

به جرات می‌توان گفت که شب گذشته یکی از رویایی‌ترین شب‌ها برای منجمان و حتی عموم مردم بود. شبی که جیمز وب، بزرگترین چشم انسان در فضا اولین تصاویرش را منتشر کرد و جهان را با توانایی‌هایش شگفت‌زده کرد. تصویر امروز ناسا که به میدان ژرف وب شناخته می‌شود، عمیق‌ترین و واضح‌ترین تصویری است که از اعماق کیهان به ثبت رسیده است.

این منظره‌ای از جهان اولیه است که وب بالاخره پس از سال‌ها انتظار به ما نشان داد. این ناحیه در محدوده صورت فلکی ماهی‌پرنده در نیمکره جنوبی آسمان قرار دارد که وب با ۱۲.۵ ساعت نوردهی با ابزار نیرکم ( NIRCam) خود آن را ثبت کرد.

در این تصویر چه می‌بینیم؟

ستاره‌هایی که در این تصویر دیده می‌شود، در محدوده کهکشانی خودمان، یعنی کهکشان راه شیری قرار دارد. این اثر پراش با تداخل نور با لبه‌های آینه اولیه و نگهدارنده‌های آینه ثانویه ایجاد شده است.

هزاران کهکشانی که در پس زمینه این ستاره‌ها قرار دارند، بخشی از خوشه کهکشانی SMACS0723-73 در فاصله ۴.۶ میلیارد سال نوری از ما هستند. قوس‌های نورانی و قرمز رنگی که در سراسر تصویر پخش شده است، حتی کهکشان‌های بسیار دورتری‌ هستند که تا ۱۳.۵ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارند.

قوس‌های قرمز رنگ چه اجرامی هستند؟

این قوس‌ها نور کهکشان‌هایی است که با اثر لنزینگ گرانشی (Gravitational lensing) خم شده‌اند. این اثر با گرانش خوشه‌های کهکشانی پر جرم ایجاد می‌شود که شبیه به یک عدسی بسیار بزرگ در فضا کار می‌کند و نور کهکشان‌های دورتر را خم می‌کند.

اگر به مرکز تصویر، کمی پایین‌تر از پرنورترین ستاره نگاه کنید، دو قوس قرمز رنگ می‌بینید. بررسی‌های ابراز نیریس (NIRISS) نشان می‌دهد که هر دوی آن‌ها تصویر یک کهکشان است که حدود ۹.۵ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی