ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

عرضه خودرو در بورس کالا تصویب شد؛ پایانی برای قیمت گذاری دستوری؟

پاییز سال گذشته بود که ایده جنجالی عرضه خودرو در بورس کالا در راستای حذف قیمت گذاری دستوری مطرح شد اما مخالفان سرسختی برای این ایده اجرا نشده (در سطح جهانی)‌ وجود داشت که ظاهرا ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۳ تیر ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۴

پاییز سال گذشته بود که ایده جنجالی عرضه خودرو در بورس کالا در راستای حذف قیمت گذاری دستوری مطرح شد اما مخالفان سرسختی برای این ایده اجرا نشده (در سطح جهانی)‌ وجود داشت که ظاهرا سرانجام تسلیم این پیشنهاد شده اند و حالا قرار است عرضه خودرو در بورس کالا با موافقت وزارت صمت اجرایی شود.

جالب است بدانید که٬ ساختار وزارت صمت اساسا با این ایده مخالف بود و عرضه خودرو در بورس کالا در تاریخ ١٨ خرداد ماه با درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت تعلیق شده بود. در آن زمان مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران در نامه ای به شرکت های کارگزاری اعلام کرده بود که علیرغم آماده سازی زیرساخت های لازم برای انجام معاملات خودرو در بورس کالا با توجه به نامه معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت مبنی بر مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق می‌شود، اما حالا نظر مسئولان تغییر کرده است و ظاهرا مجوز عرضه جنجالی خودرو در بورس کالا صادر شده است. عرضه‌ای که می‌تواند حواشی تازه‌ای را در بازار بحران زده خودرو ایجاد کند.
محسن علیزاده عضو ناظر در شورای عالی بورس می گوید: «شورایعالی بورس و اوراق بهادار، سرانجام عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صمت مصوب کرد.»
مهم‌ترین دستاورد عرضه خودرو در این بازار کالایی، حذف قیمت‌گذاری دستوری از روی این کالا خواهد بود. این امر باعث پیشرفت صنایع خودروساز می‌شود و اگر این موضوع روی صورت مالی صنایع خودرویی اعمال شود، سهامدارا خرد می‌تواند منتفع شود و زیان سهامدار خرد نیز کاهش می‌یابد.

آیا خودرو پس از عرضه در بورس کالا ارزان می شود؟

متاسفانه خیر٬‌ عرضه خودرو در بورس کالا از اساس برای کوتاه کردن دست دلالان از خرید خودروهای عرضه شده توسط خودروسازان تعریف شده است و از این رو بسیار بعید به نظر می رسد که عرضه خودرو در بورس بتواند بر قیمت ها در بازار تاثیر مثبتی بگذارد اما در خوشبینانه ترین شرایط٬‌ خودروسازان می توانند بدون درگیر شدن با ماجرای قیمت گذاری دستوری٬ براساس عرضه و تقاضا و با نرخ های مد نظر خود٬‌ خودروها را به فروش برسانند.

در صورت روی دادن چنین سناریویی٬‌ ماجرای زیان ده بودن خودروسازان مرتفع شده و سهام شرکت های خودرویی در بورس سود ده خواهد شد. از طرف دیگر می توان امیدوار بود که حذف قیمت گذاری دستوری به بهبود کیفیت منجر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی