ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

نصب اجباری محدودکننده سرعت در خودروها؛ قانون جدید اتحادیه اروپا برای افزایش ایمنی

اتحادیه اروپا با تدوین قوانینی سفت و سخت، قصد دارد صنعت حمل و نقل را به سمت الکتریکی شدن هدایت کند. در کنار این، سیاستمداران اروپایی به دنبال افزایش هر چه بیشتر ایمنی از طریق ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۴ تیر ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

اتحادیه اروپا با تدوین قوانینی سفت و سخت، قصد دارد صنعت حمل و نقل را به سمت الکتریکی شدن هدایت کند. در کنار این، سیاستمداران اروپایی به دنبال افزایش هر چه بیشتر ایمنی از طریق کنترل رفتارهای ترافیکی و اعمال محدودیت هستند. طرح الزامی شدن نصب محدودکننده سرعت یکی از این موارد است.

محدودکننده سرعت

گفته می‌شود محدودسازی سرعت خودروهای جدید از همین امسال و از ماه جولای اجرا خواهد شد. به موجب این قانون تمامی خودروهای جدید معرفی شده پس از ماه جولای، باید به تکنولوژی دستیار هوشمند سرعت مجهز باشند. از ماه جولای 2024 هم تمامی خودروهای جدید فروخته شده در اروپا، فارغ از زمان عرضه، ملزم به داشتن این تکنولوژی هستند.

چهار نوع اخطار محدودیت سرعت پیش‌بینی شده که خودروسازان می‌توانند از بین آنها نوع دلخواه را انتخاب کنند. اخطار صوتی یکی از آنهاست که هنگام تجاوز راننده از سرعت مجاز شروع به پخش می‌شود. وظیفه تشخیص سرعت مجاز را دوربین‌های شناسایی تابلوهای موجود در اطراف جاده و یا سنسور GPS بر عهده دارد. در کنار پخش اخطار صوتی، خودروسازان می‌توانند از هشدارهایی مثل لرزش فرمان – مشابه با اخطار خروج از بین خطوط – نیز استفاده کنند.

محدودکننده سرعت

اما اخطار صوتی و لرزش تنها راهکار نیست، چرا که اجازه استفاده از سایر سیستم‌های مبتنی بر بازخورد فیزیکی نیز وجود دارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، باید بگوییم مثلا پدال گاز می‌تواند در برابر فشار پای راننده مقاومت کرده و حتی آن را به سمت عقب براند! البته می‌توان فشردن پدال گاز را بی‌اثر هم کرد، بدین ترتیب که با فشار پدال گاز سرعت خودرو افزایشی پیدا نکند.

خبر خوش اینکه امکان غیرفعال کردن تکنولوژی محدودیت سرعت برای رانندگان وجود خواهد داشت. به عبارت دیگر اینگونه نیست که رانندگان نتوانند با سرعتی بیشتر از سرعت مجاز برانند. آنها خواهند توانست با خاموش کردن محدودکننده، با هر سرعتی که دلشان خواست رانندگی کنند، البته در صورت دور دیدن چشم پلیس و یا پر بودن حساب بانکی!

بد نیست اشاره کنیم ولوو و رنو اعلام کرده‌اند محصولات خود را در آینده با حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت عرضه خواهند نمود، اما در آلمان، رانندگان مخالف چنین قوانینی هستند و همچنان بر استفاده از اتوبان های سرعت آزاد اصرار دارند، حال باید دید مواجه رانندگان عشق سرعت آلمانی و خودروسازان این کشور با قوانین جدید چگونه خواهد بود؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی