ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کاهش وزن
علمی

تحقیقات جدید از ارتباط بین کاهش وزن و مصرف نوعی داروی درمان میگرن خبر می‌دهد

دانشمندان با بررسی شش نوع داروی درمان میگرن به مدت 24 روز می‌تواند منجر به کاهش 3.6 درصد وزن موش‌های چاق شود. جزئیات این مطالعه در مجله «Experimental Medicine» به چاپ رسیده است. محققان این ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۴ تیر ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

دانشمندان با بررسی شش نوع داروی درمان میگرن به مدت 24 روز می‌تواند منجر به کاهش 3.6 درصد وزن موش‌های چاق شود. جزئیات این مطالعه در مجله «Experimental Medicine» به چاپ رسیده است.

محققان این مطالعه را براساس تحقیقات قبلی خود که در آن ارتباط میان سروتونین و اشتها را بررسی کرده بودند، انجام دادند. سروتونین یک پیام‌رسان شیمیایی است که بر روی چندین مورد در بدن تاثیر می‌گذارد - از مهارت‌های حرکتی گرفته تا احساسات. با این‌حال، تاثیر سروتونین بر اشتها بسیار پیچیده است. پس دانشمندان به دنبال راهی بودند که بتوانند آن را بهتر درک کنند.

آزمایش‌هایی که پیش از این انجام شدند، به این موضوع پرداختند که چگونه داروهای مختلف می‌توانند 15 گیرنده سروتونین را که بر اشتها تاثیر می‌گذارند، مورد هدف قرار دهند. اما هیچکس بر تاثیر داروهای خانواده «تریپتان» بر اشتها نگاه نکرده بود.

به‌طور معمول، تریپتان‌ها برای درمان میگرن و سایر سردردها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکنون تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد این داروی درمان میگرن می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند.

دانشمندان در این آزمایش شش داروی مختلف از خانواده تریپتان‌ها را بر روی تعدادی موش چاق که رژیم غذایی پرچرب داشتند، به مدت هفت هفته آزمایش کردند. دوتا از شش دارو هیچ تاثیری بر اشتها نداشتند. با این‌حال، چهار داروی دیگر سبب شدند موش‌ها غذای کمتری بخورند. تحقیقات نشان داد مصرف داروی خاصی از درمان‌های میگرن منجر به کاهش 3.6 درصد از وزن بدن در صورت مصرف داروی مذکور به مدت 24 روز می‌شود.

کاهش وزن

تاثیری که این داروی میگرن بر کاهش وزن موش‌ها داشته است، مطمئنا جالب است. در مرحله بعد دانشمندان طوری بدن موش‌ها را دستکاری کردند که گیرنده «Htr1b»، مسئول تاثیرگذاری بر اشتها را نداشته باشند. هنگامی که در این حالت به موش‌ها فرواتریپتان داده شد، دریافتند آن‌ها دیگر تحت تاثیر این دارو نیستند. به عبارت دیگر، داروهای میگرن دیگر منجر به کاهش وزن موش‌ها نشد.

این نکته می‌تواند به بهبود و افزایش گزینه‌هایی برای داروهای کاهش وزن منجر شود. «چین لیو» یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: «داده‌ها ثابت می‌کند که داروهای میگرن مانند فرواتریپتان را می‌تواند برای کاهش وزن استفاده کرد. با سرکوب اشتهایی که توسط این داروها انجام می‌شود، اشتها به غذا خوردن کاهش می‌یابد.»

اگر این دارو در انسان نیز نتایج مشابهی دهد، می‌تواند به یک گزینه موثر برای افرادی تبدیل شود که در تلاش برای کاهش وزن خود هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی