ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

توقف موقت پلاک گذاری سمند و تیبا
اخبار خودرو

شماره گذاری تیبا و سمند فعلا متوقف شد؛ حذف تدریجی ارزان ترین خودروها از خط تولید

رئیس پلیس راهور به تازگی از توقف موقت پلاک گذاری سمند و تیبا خبر داده است. به گفته منابع آگاه٬‌ این خودروها به دلیل عدم تطبیق با استانداردهای ۸۵گانه مانند عدم رعایت استاندارد تصادف با ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۴ تیر ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۵

رئیس پلیس راهور به تازگی از توقف موقت پلاک گذاری سمند و تیبا خبر داده است. به گفته منابع آگاه٬‌ این خودروها به دلیل عدم تطبیق با استانداردهای ۸۵گانه مانند عدم رعایت استاندارد تصادف با عابر پیاده، دیگر شماره‌گذاری نمی‌شوند، اما روی دیگر این سکه، حذف شدن این دو خودرو نسبتا ارزان قیمت از خطوط تولیدی ایران خودرو و سایپا است که نتیجه ای جز کاهش حق انتخاب برای قشر متوسط جامعه را به دنبال ندارد.

مدت‌هاست درباره بی‌کیفیتی و عدم ایمنی خودروهای داخلی، بحث و جدال‌های متعددی در فضاهای خبری و آنلاین به چشم می‌خورد. سمند از گروه ایران‌خودرو و تیبا از گروه سایپا نخستین ماشین‌هایی هستند که فرایند از دور خارج شدن آن‌ها با عدم شماره‌گذاری کلید خورده است. هرچند سال گذشته نیز قطع تولید پژو 405 همزمان با قطع تولید پراید اعلام شده بود که گویا تنها در یک تیپ خاص روی داد.

به گفته پلیس راهور، هیچ‌یک از خودروهای تیبا و سمند، به غیر از سمند سورن، به سبب تناقض با استانداردهای ۸۵گانه فعلا شماره‌گذاری نمی‌شوند. البته توقف موقت پلاک گذاری تیبا و سمند به احتمال زیاد به یک موضوع دائمی تبدیل خواهد شد، چرا که شرکت‌های مربوطه قرار است خودروهای جایگزین را به زودی روانه بازار کنند.

هنوز تکلیف خریداران جدید خودروهای سمند و تیبا مشخص نیست. این ماشین‌ها علیرغم فاکتور شدن، شماره‌گذاری نمی‌شوند و این موضوع باعث نارضایتی مالکین شده است.

البته در ازای هر خودرو، یک پلاک متناسب با سال تولید وجود دارد. در حال حاضر ۸۰ هزار و ۶۰ هزار پلاک به ترتیب به اسم ایران‌خودرو و سایپا دپو شده که به خودروهای سال ۱۴۰۰ (و حتی قبل‌تر) اختصاص دارند. به بیان بهتر، اگر این دو شرکت نخواهند ماشین‌های ساخته‌شده در سال ۱۴۰۰ و قبل‌تر را در قالب محصولات سال ۱۴۰۱ به مردم عرضه کنند، مشکل پلاک گذاری برای آن‌ها وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی