ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خرابی ناگهانی بلندگو خودرو
اخبار خودرو

دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو چیست؟

ازجمله قطعاتی که در خودرو که در صورت خرابی آنها متعجب خواهیم شد باند و بلندگوی خودرو است. همواره از سیستم صوتی خودرو برای ایجاد هیجان در حین رانندگی و جلوگیری از استرس و شنیدن ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

ازجمله قطعاتی که در خودرو که در صورت خرابی آنها متعجب خواهیم شد باند و بلندگوی خودرو است. همواره از سیستم صوتی خودرو برای ایجاد هیجان در حین رانندگی و جلوگیری از استرس و شنیدن صداهای مزاحم مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم صوتی خودرو اغلب در حین رانندگی به کار گرفته می‌شود و همین استفاده مداوم باعث مستهلک شدن و در نتیجه با خرابی ناگهانی بلندگو خودرو مواجه خواهیم شد. کیفیت ساخت قطعات بلندگو روی خرابی آنها تأثیر گذار است چرا که هر چقدر متریال ساخت بلندگو از کیفیت بالاتری برخوردار باشد طبیعتاً طول عمر بیشتری به همراه خواهد داشت. در این مقاله به بررسی دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو می‌پردازیم تا اطلاعات کاملی در این باره به دست آورید.

خرابی ناگهانی بلندگو خودرو

متداول‌ترین دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو چیست؟

یکی از موضوعاتی که به صورت متداول در خودروها ایجاد می‌شود خرابی سیستم صوتی است این خرابی‌ها شامل بلند بودن بیش از حد صدای سیستم صوتی است یا اگر زمانی که همه بلندگوهای سیستم صوتی خودرو یک دفعه از کار بیفتند مشکل اغلب مربوط به پخش کننده یا هدیونیت، آمپلی فایر یا کابل است. گاهی اوقات داشتن مشکل کمی در سیم کشی هدیونیت امکان دارد سبب شود که همه بلندگوهای سیستم شما قطع گردند. در ادامه علل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو را با هم بررسی خواهیم کرد که عبارتند از:

  • اتصالی و خرابی در هدیونیت
  • اتصالی و خرابی در آمپلی فایر
  • اشکال در سیستم سیم کشی بلندگوی خودرو
  • چک کردن بلندگو به صورت جدا

این 4 دلیل از متداول‌ترین دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو است که در ادامه هر یک از این دلایل را با جزییات بیشتری توضیح خواهیم داد تا آشنایی کامل با هر یک از این موضوعات داشته باشید.

دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو چیست؟

اتصالی و خرابی هدیونیت چیست؟

یکی از دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو، اتصالی و خرابی در هدیونیت دستگاه است. هدیونیت یک رابط کاربری و سیستم صوتی خودرو است. ما اغلب هدیونیت را با ضبط می‌شناسیم. در ماشین‌های قدیمی می‌توانستیم با کمک کاست به موزیک گوش دهیم، اما امروزه با اتصال فلش یا حتی توسط بلوتوث، دستورات هدیونیت به سیستم صوتی انتقال می‌یابد.

اول از همه زمان بررسی آسیب به سیستم صوتی خودرو، باید هدیونیت را مورد بازبینی قرار دهید. اول اطمینان پیدا کنید که هدیونیت را به اشتباه در حالت ضد سرقت تنظیم نکرده باشید. گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که به اشتباه به رمز بازگشایی احتیاج داریم.

در قدم بعدی تنظیمات سیستم صوتی را بررسی کنید اگر مشکل وجود نداشت به CD player و تست فلش بروید. علاوه بر این مطمئن شوید که سیستم الکتریکی خودرو کار می‌کند. برای این کار باید فیوزهای سیستم برق خودرو بررسی شود.

اتصالی و خرابی آمپلی فایر چیست؟

یکی دیگر از دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو اتصالی و خرابی آمپلی فایر است آمپلی فایر وسیله‌ای است که می‌توان از آن برای افزایش کیفیت صدای خروجی خودرو استفاده کرد. روش کار آمپلی فایر به این صورت است که صدا را قبل از رسیدن به بلندگو تقویت خواهد شد.

اتصالی و خرابی آمپلی فایر چیست؟

اغلب در سالن‌های بزرگ از این دستگاه برای تقویت صدا استفاده می‌گردد. از آنجایی که صدا توسط آمپلی فایر به بلندگوها رسیده این قطعه نیز باید مورد بررسی قرار گیرد، اول اطمینان پیدا کنید که آمپلی فایر روشن است. کابل‌های ورودی و خروجی در آمپلی فایر را بررسی نمایید. بعضی وقت‌ها به دلیل تصادف، سیم ورودی یا خروجی خراب می‌شود. اگر مشکل در آمپلی فایر نیست، باید بلندگو را چک کنید.

اشکال در سیستم سیم کشی بلندگوی خودرو

یکی از علت‌های اصلی خرابی ناگهانی بلندگو خودرو به سیم کشی بلندگو ارتباط دارد. سیم‌های بلندگو از درون کنسول و یا از زیر صندلی در کف خودرو به بلندگو اتصال می‌یابند. به همین خاطر است که بررسی آنها کار آسانی نیست.

حتماً از یک برق‌کار خودرو بخواهید که سیم‌کشی بلندگو را بررسی کند. در خودروهایی که بلندگو در درب قرار می‌گیرد، آسیب سیم بیشتر رخ می‌دهد. در این زمان به خاطر باز و بسته شدن درب‌ها و فشار آوردن به سیم کشی بلندگو، احتمال آسیب دیدگی بیشتر است.

چک کردن بلندگوها به صورت جدا

یکی دیگر از دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو، به اتصالی و خرابی سیم کشی بلندگوها ارتباط دارد. برای بررسی سالم بودن همه بلندگوها، هر بلندگو را با برداشتن پنل در و بقیه اجزای آن باز کنید. بعد سیم‌های مثبت و منفی را به قطب‌های یک باتری 1.5 واتی متصل نمایید.

اگر اسپیکر سالم است باید صدای مختصری داشته باشد، اگر صدایی بشنوید ممکن است علامت آسیب بلندگو باشد؛ در این صورت حتماً به تعمیرگاه بلندگوی خودرو مراجعه نمایید.

خرابی ناگهانی بلندگو خودرو

پس از بررسی دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو، اقدام به تعویض بلندگوها نمایید

اگر 4 دلیل اصلی خرابی ناگهانی بلندگوی خودرو را بررسی کردید و راهکارهای که در هر قسمت ذکر شد را انجام دادید اما باز هم مشکل خرابی بلندگو حل نشد تنها کاری که باقی می‌ماند تعویض بلندگوهای خراب است که برای همین منظور بعد از اینکه از خرابی کامل بلندگوها اطمینان حاصل کردید اقدام به تعویض بلندگوها کنید.

روش‌های جلوگیری از خراب شدن سیستم صوتی

بعد از چک کردن علل خرابی ناگهانی بلندگو، سعی کنید چند نکته سریع برای نگهداری بهتر از سیستم صوتی بررسی شود.

اولین نکته تمیز کردن سیستم صوتی خودرو است. ذرات گرد و غبار می‌تواند در دراز مدت به تمام قسمت‌ها صدمه برساند. به همین دلیل است که لازم است به طور دوره‌ای ماشین خود را تمیز کنید. روشن نگه داشتن سیستم صوتی خودرو در دراز مدت هم به آن صدمه می‌رساند.

روش‌های جلوگیری از خراب شدن سیستم صوتی

ولی مهم‌ترین نکته در نگهداری از سیستم صوتی خودرو و تمامی قسمت‌های خودرو، بررسی‌های دوره‌ای است. اگر به صورت دوره‌ای خودرو خود را چک کنید، احتمال آسیب دیدن کاهش می‌یابد.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی علل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو به زبان ساده پرداخته شد و هر یک از این علل را با جزئیات بیشتری توضیح دادیم و برای هر یک از این دلایل راهکارهایی ارائه شد تا شما با بررسی شواهد و قرائن به عیب یابی بلندگو بپردازید و در نهایت عیب یابی را انجام دهید و انتهای مقاله به نکاتی برای جلوگیری از خرابی ناگهانی سیستم صوتی خودرو توضیحاتی بیان کردیم. امیدواریم که از این نکات در هنگام استفاده از بلندگوی خودرو استفاده لازم را داشته باشید تا از خرابی ناگهانی بلندگو خودرو پیشگیری کنید.

سوالات متداول کاربران

متداول‌ترین دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو چیست؟

اتصالی و خرابی در هدیونیت، اتصالی و خرابی در آمپلی فایر، اشکال در سیستم سیم کشی بلندگوی خودرو، چک کردن بلندگو به صورت جدا

چگونه از خرابی بلندگوی خودروی خود جلوگیری کنیم؟

اولین نکته تمیز کردن سیستم صوتی خودرو است. نکته بعدی در نگهداری از سیستم صوتی، بررسی‌های دوره‌ای است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی