ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایستگاه فضایی بین المللی
علمی

فضاپیمای اسپیس ایکس با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد

فضاپیمای بدون سرنشین اسپیس‌ ایکس دراگون (SpaceX Dragon) که روز پنجشنبه گذشته از مجتمع پرتاب 39 پایگاه فضایی کندی به فضا پرتاب شده بود، با موفقیت به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) رسید. فضاپیمای شرکت ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

فضاپیمای بدون سرنشین اسپیس‌ ایکس دراگون (SpaceX Dragon) که روز پنجشنبه گذشته از مجتمع پرتاب 39 پایگاه فضایی کندی به فضا پرتاب شده بود، با موفقیت به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) رسید. فضاپیمای شرکت اسپیس ایکس حامل بیش از 2500 کیلوگرم لوازم آزمایشی مختلف و تدارکات (غذا) برای خدمه است.

اسپیس‌ ایکس دراگون سراسر پنجشنبه شب تا جمعه را در حال سفر بود و نهایتا در ساعت 17:21 دقیقه (به وقت ایران) عصر روز گذشته به ماژول هارمونی (Harmony) ایستگاه فضایی بین المللی متصل شد. دو خدمه فعلی ISS از ناسا به نام‌های «باب هاینز» و «جسیکا واتکینز» مسئول بررسی روند اتصال خودکار فضاپیما بودند.

ایستگاه فضایی بین المللی

تصویر متحرک زیبا بالا که توسط «کریس برگین» از NASASpaceFlight در توییتر به اشتراک گذاشته شده، یک تایم لپس از فضاپیما دراگون را در مقابل طلوع خورشید که بر فراز منحنی سیاره نمایان می‌شود، نشان می‌دهد.

به این پدیده زیبا طلوع خورشید مداری گفته می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که خورشید در حال طلوع روی انحنای کره زمین است و از فضا دیده می‌شود. به دلیل نحوه گردش ایستگاه فضایی بین‌المللی، اعضای خدمه به طور متوسط در هر 24 ساعت، 16 طلوع و غروب خورشید را می‌توانند ببینند.

این بیست و پنجمین ماموریت ارسال محصولات به ایستگاه فضایی بود که توسط اسپیس ایکس انجام می‌شود و همچنین سومین باری است که این فضاپیما خاص به ISS سفر می‌کند. فضاپیما اکنون به‌مدت یک ماه در ایستگاه فضایی باقی خواهد ماند و سپس همراه با نتایج تحقیقات به زمین برمی‌گردد.

ارسال غذا به ایستگاه فضایی بین المللی

ایستگاه فضایی بین المللی

محموله‌های این ماموریت شامل لوازم آزمایشی می‌شود که زمینه‌های مختلفی از جمله زیست‌شناسی انسان تا علم مواد را پوشش می‌دهد. همچنین برای خدمه ایستگاه فضایی بین المللی غذاهای مختلفی نیز ارسال شده است. طبق گزارش SpaceFlightNow، این غذاها شامل سیب، پرتغال، گوجه فرنگی، پیاز، ارده و سوسیس می‌شود!

هرچند ارسال ارده به فضا ممکن است برای بسیاری افراد غیرعادی به نظر برسد، اما چاشنی‌ها یکی از پرتقاضاترین غذاها در میان فضانوردان ایستگاه فضایی است، زیرا به نظر می‌رسد زندگی در فضا، ذائقه برخی از آن‌ها را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود غذاها طعم ملایم‌تر و جذابیت کمتری داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی